한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

A Study on Legal Problems and Improvements of Multimodal Transport of Goods System in China

Title
A Study on Legal Problems and Improvements of Multimodal Transport of Goods System in China
Alternative Title
중국 화물 복합운송 법률체계의 문제점과 개선방안에 관한 연구 -한국법제와의 비교를 중심으로-
Author(s)
WANG ZIYI
Keyword
Multimodal transportLegal issuesComparative law studiesImprovement SchemeChina Multimodal Transport of Goods Act (Draft)
Issued Date
2022
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12844
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000603145
Abstract
중국의 “일대일로” 선언은 많은 분야에서 차근차근 진행되고 있으며, 한·중 양국은 자유무역협정이 체결됨에 따라 경제·무역 협력에 있어서도 끊임없이 새롭게 나아가고 있다. 실제로 코로나19의 영향 속에서도 양국 간 수출·입 물량은 매년 증가하고 있는 추세이다. 2020년 10월 중국 해관총서에 따르면 같은 해 1분기 양국의 수출입·액은 이미 약 1.45만억위엔으로 글로벌 경제 환경의 부진 속에서도 전 년 동기 대비해 1.1% 증가했다.
경제발전을 통한 시장확대와 발전성과를 확고히 하기 위하여 효율적이고 편리한 물류체계의 발전은 필수적이다. 전통적인 단일 운송으로는 한·중 양국 교역의 수요를 모두 충족시킬 수 없다. 따라서 “종합운송체계”로서의 복합운송은 ‘도어 투 도어(door to door)’를 통해 효율적인 운송수단으로 이용 될 수 있다. 세계 여러국가들은 복합운송을 발전시키기 위하여, 특히 해운국가는 각종 국제 조약을 근거로 복합운송에 대한 각종 입법 역량을 집중시키고 있다. 그러나 한·중 양국은 ‘해양 강국’ 건설이라는 큰 목표가 있음에도 불구하고, 복합운송과 관련된 입법체계 완성에는 다소 보수적이다 할 것이다.
이러한 문제점들을 해소하기 위하여 본 논문은 비교법적 연구, 이론과 실무를 결합한 연구방법을 통해, 특히 한국법의 입법 사항을 참고하며 중국화물복합운송에 관련된 입법적 문제들을 어떻게 개선할 것인가를 포괄적이고 체계적으로 연구 하였다.
본 논문은 서론과 결론을 포함하여 7장으로 구성되어 있다.
제1장 서론 부분에서는 연구 목적과 연구 방법을 소개하고, 연구 방향을 정리하였다.
제2장에서는 화물의 복합운송에 대한 일반적인 이론을 분류하고 분석하였다. 먼저 필자는 복합운송의 개념을 명확히 하였다. 그 내용은주로 복합운송의 법적정의와 특징, 복합운송의 다양한 표현에 대한 이해, "다양한 운송 방법"에 대한 이해뿐만 아니라 해외운송을 위한 복합운송과 국내의 운송을 위한 복합운송의 차이를 살펴보았다. 이어 필자는 복합운송계약의 개념을 설명하였으며, 주요 내용은 복합운송계약의 정의와 복합운송계약에 따라 발생하는 다양한 법적 관계를 살펴보았다. 다음으로 복합운송사업자와 관련하여, 복합운송사업자의 정의, 복합운송사업자의 주요 특성, 복합운송사업자의 인수 등이다. 그리고 복합운송증권 및 발전현황도 소개하였다. 그 중에서도 열차페리와 해·공 복합운송을 등 한·중 간 복합 교통수단 개발이 필자가 중점을 둔 부분이다.
제3장에서는 화물 복합운송에 관한 국제입법을 정리했다. 이를 크게 복합운송 국제통일입법, 단일운송구간별 입법, 복합운송에 관한 각국의 입법으로 분류하였다. 그중에서도 각국의 입법 태도를 단행법 형식으로 입법하는 국가, 민상법전에 입법하는 국가 및 복합운송에 대한 독자적인 입법체계를 갖는 국가들로 분류하여 설명하였다. 사실 한·중 양국은 민상법전에 부분적으로 규정되어 있는 입법형태를 취하고 있다. 따라서 외국의 입법태도를 근거로 중국 복합운송에 관한 법률을 수정하는 데에 중요한 참고 근거가 될 것이다.
제4장은 필자는 한국의 복합운송과 관련된 법률체계를 살펴보았고, 중국법과 상세히 비교·분석하였다. 한국의 복합운송에 관한 입법은 주로 상법전을 기반으로 하고 있으며, 관련 조항은 제816조이다. 단일 운송과 관련된 법률은 상법 제2, 5, 6부에 규정되어 있다. 한국의 복합운송사업자 책임제도, 특히 화물손실의 발생이 특정되지 않은 지역과 관련된 규정이 특징이며, 필자도 이 부분을 세밀하게 분석했다. 연구를 진행하면서 한·중은각자 독립적인 법적 문제를 가지고 있으며, 공통적인 법률문제 또한 가지고 있음을 파악하게 되었다. 따라서 이러한 문제들을 어떻게 해결하느냐는 중국의 관련 입법을 어떻게 개정하느냐와 연결되는 중요한 의미가 있다.
제5장에 있어서 한국법 체계를 좀 자세히 살펴본 뒤 중국법의 복합운송제도와 그에 따른 여러 법적 문제점에 정리, 분석하였다. 한국법 체계와 달리 중국의 복합운송과 관련된 법률은 민법, 상법 그리고 해상법 등에 분산되어있다. 따라서 국제 입법을 참조해 보면 분명히 여러 가지 법적 문제를 안고 있다. 이러한 법률적 문제를 파악하기 위해 3개의 판례를 살펴보았으며, 이를 통해 복합운송법률 체계의 독립화 또는 개정이 없으면 법원의 판결에 현저한 어려움이 따를 수밖에 없게 된다는 점을 설명하였다.
제6장은 앞에서 설명한 문제점들을 해결하기 위해중국의 복합운송법체계에 대한 구체적인 개선방안을 마련하였다. 필자는 개선방안으로서 현행법 개정을 통한 개선방안 및 독립적인 중국 화물복합운송법 초안을 제시하였다. 이 중 현행법 개선방안과 관련하여 해상법과 민법전에 관한 법률제도 개선방안 및 운송구간별 입법 개선방안으로 분류하였다. 또한 일명 '중국 화물복합운송법'의 필요성을 논증한 뒤 중국의 입법 관습을 기준으로 구체적인 법률안을 제시하였다. 이러한 화물복합운송법안은 복합운송 실행과정에서 발생할 각종 문제점들을 효과적으로 해결할 수 있으며, 그 수정이 용이하다. 본 법률안은 복합운송에 대한 내용을 가능한 한 상세하게 하였고, 국제적인 복합운송의 주요제도들을 포괄하였다.
마지막 결론 부분에서 앞에서 언급한 장들을 정리하였고, 중국복합운송 관련 입법에 대한 개정 필요성과 독립적인 법률안을 제안하였다. 즉 중국의 복합운송 체계에 따를 법률문제들을 해결하기 위해 관련 법률들의 개정은 상당한 시급성이 있다. 본 논문의 연구성과가 중국 화물복합운송법체계의 발전을 확실하게 도모하는 동시에 향후 한국의 관련 복합운송법체계의 개정에도 참고가 됨으로서 한중 양국 화물복합운송의 발전에 보탬이 되기를 바란다.
With the “Belt and Road” Initiative and the signing of the Free Trade Agreement, Korea and China will continue to enter a new phase of economic and trade cooperation. In fact, even under the impact of COVID-19, the total volume of imports and exports between the two countries has been able to grow despite the difficulties. According to data from China's General Administration of Customs in October 2020, the import and export trade between the two countries had reached RMB 1.45 trillion in the first three quarters of the same year, an increase of 1.1% year-on-year against the backdrop of the global economic downturn.
The economic development is complemented by the demand for a more efficient and convenient logistics system in order to secure the results and continuously expand the market. As an important part of the so-called " comprehensive system of transport ", multimodal transport of cargoes, which is an integrated and efficient "door to door" mode, can undoubtedly become a"strong force" in the field of cargo transportation, as traditional unimodal transport is no longer able to meet all the needs of trade between the two countries. In order to vigorously develop multimodal transportation of cargoes, many shipping countries have increased the legislation on multimodal transportation of cargoes in accordance with various international conventions. Both Korea and China have the ambitious goal of building a "maritime power", but they are somewhat conservative in the legislation related to multimodal transportation.
Based on it, this paper conducts a more comprehensive and systematic study on how to improve the status quo of China's legislation on multimodal transport of goods by adopting comparative research, the combination of theory and practice and other research methods, and drawing on the legislative precedents of the international community, especially Korea’s legislations.
This paper contains preface and conclusion, and is mainly divided into seven chapters.
The first chapter, introduction, introduces the research purpose and research method of this paper, and determines the research focus of this paper on the basis of untangling the research ideas.
The second chapter is to sort out and analyze the general theory of multimodal transport of goods. First, the author clarifies the concept of multimodal transport. Its content mainly includes the legal definition and characteristics of multimodal transport, the understanding of various expressions of multimodal transport, the understanding of "multiple modes of transport", as well as how to clarify the difference between multimodal transport and intermodal transport. Then, the author explains the concept of multimodal transport contract, and the main content includes the definition of multimodal transport contract and the various legal relations arising from it as a special transport contract. Next, since the legal issues of multimodal transport operators are the focus of research on multimodal transport related legislation, there is a lot of space to sort them out, including the definition of the multimodal transport operator, the main characteristics of the multimodal transport operator, the acquisition of the multimodal transport operator qualification and the understanding and analysis of the multimodal transport operator's liability system. Subsequently, the author also introduces the development status quo of multimodal transport documents and multimodal transport. Among them, the development of multimodal transport between Korea and China, including the train-ferry and sea-air transport between the two countries, is the focus of the author's introduction.
In the third chapter, the author organizes the international legislation related to the multimodal transport of goods. It is roughly classified into the international unified legislation on multimodal transport, the legislation on each single-mode transport section and the national legislation related to multimodal transport. Among them, the legislation of various countries can be roughly classified into three categories: countries that make legislation in the form of slip laws, countries that make legislation within the Civil and Commercial Code, and countries that make separate legislation on multimodal transport. In fact, Korea and China can also be classified into them according to their respective legislative forms, and a considerable part of the international legislative examples will definitely become important references for the author to try to revise China’s legislation in the following paragraphs because of their distinctive features.
In the fourth chapter, the author, as a Chinese student studying in Korea, especially investigates the Korea's multimodal transport law system, and makes amore detailed comparison with the China's legal system. Mainly taking the Commercial Code as the carrier, Korea's legislation on multimodal transport is made around Article 816, and the legislation on each single-mode transport section is distributed in Parts 2, 5 and 6 of the Commercial Code. The provisions of Korea's multimodal transport operator's liability system, especially the specific ones for the occurred non-localized Cargo damage, are highly distinctive, so in this chapter, the author also conducts a detailed investigation of it. With the in-depth research, many legal issues are also exposed. Especially after comparing with the China's legal system, it can be found that some of these legal issues are peculiar to the Korea’s legal system, while more are common problems in the two countries’ legal systems. How to resolve the above problems is of great significance for how to revise China's relevant legislation.
In the fifth chapter, after a more detailed inspection of the Korea’s legal system, the author also sorts out and analyzes the multimodal transport system in China's legislations and several legal issues existed therein. Unlike the Korea’s legal system, China's related legislation on multimodal transport is more fragmented and mainly distributed in Maritime Code, Civil Code and lower-level legislation on each single-mode transport section. With reference to various international legislation, it can be found that such a legislative system, including some specific provisions, does have a variety of legal issues. In the last part of this chapter, the author explains the problems of multimodal transport under the China’s legal system in combination with theory and practice by means of three cases, and if some legal issues remain unresolved, they will inevitably cause obvious troubles to the court's trial.
The sixth chapter, as the core part of this paper, connects the previous parts, and the author attempts to formulate a specific improvement plan for China's multimodal transport legal system. Combined with the specific situation of China's legislation on multimodal transport, the author classifies the improvement plans into "the improvement plan for existing laws" and the specific system design of the China Multimodal Transport of Goods Act(draft). Among them, the author classifies the improvement plan for existing laws into "the improvement plan for the legal system related to the Maritime Code and the Civil Code" and "the improvement plan for the legislation on each transport section".The content connects the various laws mentioned above, which is more detailed. As for the so-called China Multimodal Transport of Goods Act, after its necessity has been demonstrated, specific provisions have been designed based on China's legislative habits. The author believes that a well-coordinated special legislation on multimodal transport can undoubtedly better tackle various problems arising from the practice of multimodal transport and is easy to carry out targeted regulations and even amendments. The content should be as detailed as possible, and cover as much as possible the main systems in various international legislation on multimodal transport.
In the last chapter, conclusion part, the author summarizes the whole paper, and reiterates the necessity of revising the relevant legislation on multimodal transport as well as personal revision suggestions. Considering China's determination to build a comprehensive transport system, the relevant revisions of legislation on multimodal transport, as an important link under the transport system, which can also be deemed as key bond connecting various single-mode transport, is of certain urgency. It is expected that the research results of this paper can effectively advance the construction of China’s multimodal transport legal system and serve as a reference for the future revision of Korea’s relevant legal system, thereby contributing to the healthy development of the multimodal transport of goods between the two countries.
Appears in Collections:
기타 > 기타
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse