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해상교통정보서비스의 문제점과 개선방안에 관한 연구

Title
해상교통정보서비스의 문제점과 개선방안에 관한 연구
Alternative Title
A Study on the Issues and Improvements of Vessel Traffic Information Service
Author(s)
이영주
Keyword
해상교통정보서비스해상교통관제해사안전해양경찰VTS 관제사선박교통관제에 관한 법률
Issued Date
2022
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12987
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000603116
Abstract
최근 국내 해양관광산업의 발전과 더불어 침체되어 있던 선박 관련 업종이 활기를 되찾고 있는 가운데 이와 관련된 다양한 선박들의 통항이 증가하고 있다. 이에 따라 우리나라 내 일부 수역에서는 선박들을 관제하기 위한 기존 해상교통관제 이외의 새로운 개념의 해상교통정보서비스가 운영되고 있다. 해상교통관제라함은 해상교통의 안전 및 효율성을 증진하고 해양환경과 해양시설을 보호하기 위하여 선박의 위치를 탐지하고 선박과 통신할 수 있는 설비를 설치·운영함으로써 선박의 동정을 관찰하고 선박에 대하여 안전정보를 제공하는 것이다.
일반적으로 해상교통관제는 「선박교통관제에 관한 법률」에 근거하여 해양경찰청 소속의 해상교통관제센터에 의해 시행된다. 그러나 해양경찰청의 해상교통관제센터 이외에도 해상안전관리센터, 어선안전조업국, 운항관리센터 및 해상관리센터와 같은 비슷한 명칭으로 지방자치단체, 공공단체, 공공기관뿐만 아니라 법인기업에서까지도 해상교통관제와 유사한 방식으로 해상교통정보서비스를 제공하고 있다. 이들은 해상안전확보, 항행안전정보제공 및 해양환경보호와 같은 해상교통관제의 목적과 더불어 각 기관의 운영현황과 고유업무의 목적에 맞게 운영되고 있다.
그러나 이러한 해상교통정보서비스가 법과 제도에 근거하지 않고 자체적으로 시행될 경우 다음과 같은 문제가 발생하게 된다. 법적 측면에서의 문제점으로는 첫째, 설립·운영에 관한 법적 근거 미비이다. 둘째, 관제사의 교육·훈련에 관한 규정의 미흡이다. 셋째, 관제시설 및 장비의 설치·운영 및 정보처리에 관한 규정의 미흡이다. 제도적 측면의 문제점으로는 첫째, 해상교통정보서비스 주체의 다원화로 인한 책임에 관한 문제이다. 둘째, 관제사의 전문성 부족이다. 셋째, 각 기관 간 시스템 미연계이다. 넷째, 시설 및 장비의 유지·관리에 대한 재정적 한계이다. 이러한 법적·제도적 문제점이 드러나면서 해상교통정보서비스의 한계에 대한 논란이 제기되고 있다.
이 논문에서는 먼저 국내 교통관제기관인 해상교통관제센터, 해상교통정보서비스기관, 항공교통관제기관과 국외 해상교통관제기관의 현황에 대해 살펴보고, 해상교통정보서비스에 관한 국내법·국제법적 규정과 해외 입법례 및 국내 해상교통정보서비스기관의 법적 지위에 대해 검토하여 관제설비, 운영실태, 인력·조직, 교육훈련 등 운영 전반에 대한 해상교통정보서비스의 문제점을 진단하고 법적·제도적 측면에서 다음과 같이 개선방안을 제시하고자 한다.
법적 측면으로는 첫째, 해상교통정보서비스를 시행하는 기관으로서의 법적 근거를 마련해야 한다. 둘째, 관제사의 교육·훈련 및 자격에 관한 사항을 명확하게 규정하여야 한다. 셋째, 관제시스템 및 정보처리 실태에 대한 영향평가에 관한 사항을 규정하고 이를 구체화 하여야 한다. 제도적 측면으로는 첫째, 해상교통정보서비스의 주체를 정립하여 책임과 권한에 관하여 명확히 하여야 한다. 둘째, 전문관제사의 파견·교환 근무를 통하여 관제사의 전문성을 향상시킬 수 있도록 하여야 한다. 셋째, 해상교통정보서비스 기관 간 관제시스템의 연계를 통해 상호정보교환이 용이하도록 한다. 넷째, 시설 및 장비의 유지·관리에 대하여 국가 및 지자체의 재정적 지원으로 원활한 해상교통정보서비스를 제공할 수 있게 하여야 한다.
이와 같이 해상교통정보서비스의 법적·제도적 개선을 통하여 법적 타당성을 확보하고 전문적이고 체계적인 제도를 갖추어 해상교통관제의 사각지대를 해소하고 해상교통안전을 확보할 수 있는 기반을 마련하고자 한다.
With the recent development of the domestic marine tourism business, the fishing and shipbuilding industries, which had been stagnant, are reviving, and the traffic of related ships is rapidly increasing. Accordingly, a variety of Vessel Traffic Information Service(VTIS) with new concept other than the existing Vessel Traffic Service(VTS) has been operating. The VTS refers to the monitoring of ships and providing safety information for ship by installing and operating facilities capable of detecting the ship’s position and communicating with ships in order to improve the safety and facilitation of traffic and protect the marine environment and marine facilities.
In general, The VTS is enforced on the basis of 「Vessel Traffic Service Act」 by the Korea Coast Guard’s VTS Center. However, in addition to the VTS Center of Korea Coast Guard, there are various similar expressions such as the Maritime Safety Management Center, Fishing Vessel Safety Management Bureau, Ship safety Management Center and Navigation Management Center, which provide Vessel Traffic Information Services in a similar manner not only in local governments, public organizations, public institutions, but also corporations actually. They are operated for the common purposes of VTS, such as securing maritime safety, provision of navigational safety information, and protection of the marine environment, as well as the port conditions of each center and their own tasks and purposes.
However, if these VTIS is implemented on their own without being based on relevant laws and institutions, the following issues could arise. The first issue from the legal aspect is the lack of legal basis for establishment and operation. Second, it is the lack of regulations on education and training of operators. Third, there is a lack of laws and regulations regarding the installation and operation of the facilities and equipment. The issues of the institutional aspect are, first, the issue of responsibility due to the diversification of VTIS. Second, the operator’s lack of expertise. Third, the system is not linked among each facilities. Fourth, there is a financial limit to the maintenance and management of facilities and equipment. These legal and institutional issues have been clarified, and the issue of the limits of VTIS has been raised.
In this study, First, the current status of domestic traffic control institutions such as VTS, VTIS and Air Traffic Control Institutions and overseas VTIS Institutions are examined, and the issues related to the overall operation of VTIS such as control facilities, operation status, personnel/organization, and education and training are diagnosed by examining the legal status of domestic VTIS institutions as well as overseas legislative examples. And the following improvements are suggested in terms of legal and institutional aspects of VTIS.
In terms of legal aspects, First, a legal basis for the VTIS must be established. Second, issues related to the education, training and qualifications of the operator must be clearly defined. Third, issues related to the impact assessment on the control system and information processing condition should be defined and specified. In terms of institutional aspects, First, the main subject of VTIS should be established to clarify responsibility and authority. Second, it is necessary to ensure that the level of expertise and level of the operator can be satisfied by more than a certain standard through the dispatch and exchange work of a professional operator. Third, it is required to facilitate mutual information exchange through the connection of control system among VTIS facilities. Fourth, the maintenance and management of facilities and equipment should be provided with financial support from the government and local government to enable smooth traffic service.
In this way, it is intended to secure legal feasibility through legal and institutional improvements of the VTIS and establish a professional and systematic system to provide a foundation for resolving blind spots and securing the safety vessel traffic services.
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