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해양플랜트 산업의 경쟁력 강화와 수익성 개선을 위한 사업성 평가에 대한 연구

Title
해양플랜트 산업의 경쟁력 강화와 수익성 개선을 위한 사업성 평가에 대한 연구
Alternative Title
A Study On Feasibility Evaluation Of Offshore Plants To Strengthen The Competitiveness And To Increase Profitability Of Korean shipbuilders
Author(s)
이형우
Keyword
해양플랜트이행성보증정책금융기관사업성평가재무건전성
Issued Date
2022
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12994
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000603096
Abstract
2008년 세계 금융위기 이후 세계 주요 선박금융은 급속히 위축되었으며 이로 인해 선박 신조 발주 시장 역시 침체의 길을 걷게 되었다. 이러한 원인으로 선박 수주가 감소한 한국 조선사들은 매출 감소 및 일감부족을 우려하여 해양플랜트 수주에 집중하게 되었다. 그러나 한국 조선사들은 과열경쟁으로 인한 저가수주, 준비 부족 등으로 인해 천문학적인 영업손실을 보게 되었는데, 해양플랜트 수주에 대해 무분별하게 이행성보증을 지원했던 정책금융기관 역시 이러한 부실의 주요한 원인을 제공하였다.
시장의 안전판 역할을 해야 하는 정책금융기관이 과거처럼 해양플랜트에 대해 무분별한 이행성보증을 지원할 경우 막대한 손실로 인해 결국 조선사의 재무 건전성을 악화시키게 되며 이를 보완하기 위한 막대한 공적자금 투입이 불가피하다는 교훈을 얻게 되었다.
이에 이번 연구를 통해 해양플랜트가 선박 대비 어려운 이유와 과거 한국 조선사가 대규모 적자를 볼 수밖에 없었던 이유를 살펴보고자 한다.
또한 정책금융기관이 이행성보증 발급 전에 실시하고 있는 사업성평가의 기능 및 효과에 대해 알아보고 이러한 사업성평가가 조선사 스스로 수익성이 양호하고 리스크가 파악된 프로젝트 수주에 집중하도록 하여 한국 해양플랜트 산업 경쟁력 강화와 조선사의 재무건전성 제고에 기여할 것으로 기대한다.
After the global financial crisis in 2008, major global ship finances have rapidly shrunk, leading to a downturn in the new shipbuilding market. Korean shipbuilders, who was concerned about a decrease in sales and lack of work, focused on winning orders for offshore plants instead of new shipbuilding. However shipbuilders suffered astronomical amount of losses due to overheated competition, low-priced orders, and lack of preparation, and reckless issuance of performance guarantees for offshore plants from policy financial institution also contributed a major cause of these huge losses.
We have learned that if policy financial institution, which should act as a safety plate for the market, provide performance guarantees for offshore plants indiscriminately as in the past, it will eventually deteriorate profitability and financial soundness of shipbuilders, and needs huge public funds for compensation.
Therefore, this author examined the reasons why offshore plants construction are more difficult than commercial ship buildings and why shipbuilders in the past had to suffer large losses through this study.
In addition, this study shows the functions and effects of feasibility evaluation conducted by policy financial institution before issuance of performance guarantees. And feasibility evaluation leads shipbuilders to focus on winning project with profitability and identified risks and it is expected to strengthen the competitiveness of the Koran offshore industry and contribute to improving the financial soundness of shipbuilders through this process.
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