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델파이 조사를 활용한 자율운항선 해기사 양성을 위한 교과목 개발에 관한 연구

Title
델파이 조사를 활용한 자율운항선 해기사 양성을 위한 교과목 개발에 관한 연구
Alternative Title
A Study on the Development of Educational Subjects for Nurturing Autonomous Ship Officers Using Delphi Survey
Author(s)
손장윤
Keyword
자율운항선박, 해기사 양성교육, 교과목, 교육과정, Autonomous Ship(MASS), Ship Officer, Maritime Education & Training, Educational Subject, Curriculum
Issued Date
2022
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13043
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000642559
Abstract
현재 해운·조선업계에서는 더욱 안전하고, 운항효율이 향상된 자율운항선박 개발이 뜨거운 화두이다. 자율운항선박에는 재래선에 사용되지 않은 새로운 기술들이 적용되고, 사람의 개입을 최소화하여 선박 스스로 판단하고 운항하는 기능이 탑재되며, 2040년경에 해운에 확산될 것이라고 한다. 이러한 변화에 대비하기 위하여 해기사를 양성하는 교육기관에서는 미리 자율운항선박을 운항하고, 관리할 수 있는 역량을 갖춘 해기사를 양성하여야 한다. 현행의 해기사(항해사, 기관사) 양성 교육과정을 새로운 기술이 대거 적용된 자율운항선 해기사 양성에는 적합하지 않다. 이에 본 연구는 선원과 운항 감독에 의해 수행되던 선박의 운항 및 관리시스템이 자율운항체계로 변화됨에 따라 해기사의 직무와 요구 역량이 크게 달라질 것으로 예상되는 자율운항선 해기사 양성을 위한 교과목 중심의 교육과정을 개발하고자 하였다.

연구를 위하여 불확실한 미래 예측에 적합한 델파이 조사법을 활용하였으며, 델파이조사를 위한 전문가 패널은 선원관리기업, 선박관리기업, 해기사 정규양성기관 및 재교육기관, 선박IT기업, 선박관리협회 등에 근무하는 박사급 또는 부장급 이상의 18명으로 구성하였다.

델파이조사에서는 현행 해기사 양성 교육과정의 각 항목이 자율운항선 해기사 양성에 어느 정도 연관성이 있는지, 어느 정도 중요성을 갖는지 평가하고자 했다. 또한, 현행 교육과정에는 포함되지 않았지만, 미래의 자율운항선 해기사 양성 교육에 신규 도입되어야 할 교육 항목과 이를 자율운항선 해기사 양성 교육에 적용할 경우 그 중요도 변화를 조사하였다.

먼저, 1) 현행의 해기사(항해사, 기관사) 양성과정의 61개 교과목(항해 27과목, 기관 20과목, 공통14 과목)에 대한 델파이조사 결과 모든 교과목이 자율운항선 해기사 양성 교육에도 필요한 것으로 나타났으며, 그 중요도는 ‘상’ 32과목, ‘중’ 20과목, ‘하’ 9과목으로 나타났다. 2) 추가적으로 전문가 심층분석으로 실시한 완전자율운항선 육상 원격지원자 교육에의 필요성은 ‘필요’인 교과목은 30과목, ‘일부 필요’인 교과목은 12과목, ‘불필요’인 교과목은 19과목으로 나타났다. 식별된 항해분야 27과목, 기관분야 20과목, 공통 14과목은 일반과정으로 통칭하였다.

두번째, 1) 전문가 패널들에 의해 신규 제시된 42항목에 대한 델파이조사 결과 ‘필요 없음’ 항목은 식별되지 않았으며, 중요도는 ‘상’ 18항목, ‘중’ 14항목, ‘하’ 10항목으로 나타났다. 2) 이에 해기사 양성 및 관리 분야에서 30년 이상의 경력을 가진 전문가 6인의 심층분석을 통하여 가) 자율운항선박에 적용된 진보된 기술 및 정보의 이해를 위한 기초이론 등 기초역량 배양을 위한 교과목들은 ‘기초과정(10과목)’, 나) 자율운항선 운용과 직접적으로 관련 있는 실무역량 배양을 위한 교과목들은 ‘직무과정(10과목)’, 다) 자율운항선 육상 원격운항자 양성을 위한 교과목들은 ‘심화과정(7과목)’으로 분류하고, 전문과정으로 통칭하였다.

자율운항선박의 자율운항 수준에 따라 델파이조사에서 식별된 현행 해기사(항해사, 기관사) 양성 61개 교과목 중에서 중요도가 높은 교과목은 자율운항선 해기사 양성 교육에서 유지하고, 낮은 교과목은 차차 폐지하거나 타 교과목에 포함이 필요하고, ‘완전자율운항선 원격운항자 교육’에의 필요성이 ‘불필요’ 이거나 ‘일부 필요’인 교과목들은 ‘완전자율운항선박 육상 원격운항자 교육’에서 폐지하거나 타 교과목에 포함하는 것이 필요하다. 또한, 식별된 교과목의 중요도에 따라 교육시간, 교육수준 등 교육과정 편성시 차등 적용하는 것이 필요하며, 발전 중인 자율운항선박의 자율운항 수준에 맞추어 교육과정의 개발 및 보완이 필요하다.

본 연구는 자율운항선 해기사를 위한 교육에 대한 연구가 부재한 상황에서 자율운항선 해기사의 양성 방향과 구체적인 교육과목들을 개발하여 제시하였다는데 연구의 의의와 가치가 크다고 할 수 있다. 특히 본 연구에서는 델파이 조사를 통해 자율운항선 해기사 양성 교육과정과 과목들은 제시하였는데, 이는 해기사 양성 교육기관 및 선박관리 산업체 전문가들의 일치된 의견에 근거하여 제시되었으므로 객관적이며 실제 적용가능성이 매우 높은 연구결과라고 할 수 있을 것이다.

정규 교육기관의 해기사 양성기간이 3~4년 소요되고, 자율운항선박이 상용화되기 이전에 자율운항선박에 승선할 기존 선원에 대한 자율운항선 직무역량 재교육이 이루어져야 하는 점을 감안하면 본 연구의 자율운항선 해기사 양성 교육과목의 개발은 매우 시의적절한 연구로 평가된다. 본 연구의 이러한 자율운항선 해기사 교육과정 및 교과목은 자율운항선박을 안전하고 효과적으로 관리, 운영하는 우수한 해기사 양성에 기여할 수 있을 것이다.|Currently, in the shipping and shipbuilding industry, the development of safer and more efficient autonomous ships is a hot topic. New technologies not used in conventional ship will be applied to autonomous ship, and the ability to judge and operate ship by minimizing human intervention is expected to spread to shipping around 2040. In order to prepare for these changes, educational institutions for ship officers should nurture proper ship officers with the capacity to operate and manage autonomous ship in advance. The current curriculum for ship officer training is not suitable for nurturing ship officer for autonomous ship with many new technologies applied. Therefore this study was intended to develop proper curriculum focusing on educational subjects for nurturing autonomous ship officers which is expected that the duties and required job competencies of ship officers will be greatly changed as the operation and management of ship, which used to be conducted by seafarers and shore supervisors, is changed to an autonomous system.

For this study, the Delphi survey suitable for predicting the uncertain future was used, The expert group for the Delphi survey consisted of 18 people at the doctoral level or above senior manager working at crew management, ship management, maritime schools and institutes for ship officer training, ship IT, and related association.

The Delphi survey was intended to evaluate how relevant and how important each subject of the current ship officer training curriculum is to nurture autonomous ship officers. In addition, although it was not included in the current ship officers training curriculum, the educational subjects that should be newly included in the training for autonomous ship officers in the future and the change in their importance when applied to training for autonomous ship officers were investigated.

First, 1) As a result of a Delphi survey for 61 subjects(Navigation 27, Engine 20, Common 14) in the current ship officers training course, it was found that all subjects were necessary for the training of autonomous ship officers, and the importance of subjects was 'high' in 32 subjects, ‘middle’ in 20 subjects and ‘low’ in 9 subjects. 2) In addition, the necessity of training for shore-based remote operators of fully autonomous ship, conducted through expert in-depth analysis, was found to be 'necessary' in 30 subjects, 'partially necessary' in 12 subjects, and 'unnecessary' in 19 subjects. the identified 27 subjects in the navigation, 20 subjects in the engine, and 14 common subjects were collectively referred to as the ‘General course’.

Second, 1) As a result of the Delphi survey of 42 training required items newly suggested by the expert group, 'not necessary' items were not found, and the importance was found to be 'High' in 18 items, 'Medium' 14 in items, and 'Low' in 10 items. 2) Accordingly, through an in-depth analysis of 6 experts with more than 30 years of experience in the field of nurturing and management of ship officers, a) The subjects for cultivating basic competencies, such as the basic theory for understanding advanced technologies and information applied to autonomous ship, were classified as ‘Basic Course(10 subjects)’, b) The subjects for nurturing practical competency directly related to the operation of autonomous ship were classified as ‘Job course(10 subjects)’, and c) The subjects for nurturing shorbased remote operator of autonomous ship were classified as ‘Advanced course(7 subjects)’ and collectively referred to as ‘Special courses’.

In the consideration of ship’s autonomous level, the subjects identified as 'High' among the 61 subjects which resulted from current ship officer training in the Delphi survey need to be maintained in the curriculum of the autonomous ship officer training, the subjects identified as 'Low' need to be abolished or merged with other subjects, the subjects that are ‘Not necessary’ or ‘Partially necessary’ for the training of remote operator of fully autonomous ship need to be abolished from the training curriculum of remote operator or merged with other course. In addition, it is necessary to differentiate the curriculum, such as training hours and educational level, according to the identified importance of each subject, to develop and supplement the curriculum according to the autonomous system of autonomous ship under development.

This study has great significance and value in that it developed and presented specific educational subjects and directions for nurture of autonomous ship officers in the absence of research on education for autonomous ship officers. In particular, this study presented the curriculum and subjects for autonomous ship officers through the Delphi survey, which is an objective and practical research result with very high applicability because it was presented based on the consensus opinion of experts in the maritime training institutes and ship management industry including ship IT.

Considering that it takes 3 to 4 years to nurture ship officers at regular maritime educational institutions, and that prior to the commercialization of autonomous ships, re-education should be conducted to equip the existing ship officers who will board autonomous ships with job competency, the development of the subjects for autonomous ship officers training is a very timely study. The curriculum and subjects of autonomous ship officers training developed in this study will be able to contribute to nurture good ship officers who will manage and operate autonomous ships safely and effectively.
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