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온실가스 감축조치 예외 선박의 EEXI,CII 적용에 관한 연구

Title
온실가스 감축조치 예외 선박의 EEXI,CII 적용에 관한 연구
Alternative Title
A Study on the Application of EEXI and CII to vessel exempted from Green House Gas Reduction Measure
Author(s)
임효근
Keyword
Contents of Carbon dioxide , EEXI, CII, EEDI, SPS Code
Issued Date
2022
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13060
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000642544
Abstract
화석연료를 이용할 수 있는 기계가 발명되고 이를 이용하여 산업화가 진전되면서 상당한 양의 온실가스가 배출되었고 이로 인해 전 세계적으로 이상기후와 지구 온난화와 관련된 현상들이 발현되었다. 이에 대한 대응을 위하여 기후변화에 관한 정부 협의체인 IPCC에서는 6대 온실가스를 규정하고 온실가스 감축방안을 모색하였다. 이 6대 온실가스는 이산화탄소,메탄, 아산화질소, 과불화탄소, 수소불화탄소, 육불화황으로 구성이 되어있는데 우리의 일상생활에서 배출이 되고 있는 가스다. 동시에 온실가스를 배출하는 원인을 분석하였을 때 교통수단 또는 운송수단에서 발생하는 부분도 상당부분 차지하고 있었으며 특히 선박의 운항 부분이 전 세계 배출량에 2.7%~3.0% 를 차지하면서 세계해사기구인 IMO에서는 선박부분에서의 온실가스 감축 방안을 모색하고 감축을 이행하려고 노력하게 되었다. 2050년까지 2008년 대비 이산화탄소의 배출량을 50%감축한다는 목표를 가지고 초기 조치와 중장기 조치로 나뉘어 온실가스로 분류된 이산화탄소의 양을 감축하고자 한다. 현재 초기 방안으로 기술적인 조치인 2013년 1월 1일부터 신조선에 대한 에너지효율설계지수(EEDI) 와 2023년 1월 1일부터 총톤수 400톤이상 국제항해에 종사하는 현존선에 반영하는 현존선 에너지효율지수(EEXI) 규제가 있다. 운항적인 조치로 총톤수 5000톤 이상 국제항해를 종사하는 선박에 대한 탄소 집약도(CII)를 산출하고 산출값을 통해 선박의 등급을 A등급부터 E등급으로 분류한다. 특히 D등급이나 E등급에 해당하는 선박에 대해서 규제 대상을 지정하여 대책방안을 제시하고 이행할 수 있도록 조치하였다.
이렇게 국제 항행의 11개의 선종을 예로 든다면 산적화물선, 탱커선, 컨테이너선, 일반화물선, 냉동화물선 , 로로선, 비전통추진방식의 크루즈선 등이며 일반적인 상선에 해당하며 이 선종들을 대상으로 시행하다보니 에너지효율지수나 탄소 집약도 지수 관련 지침서들이 상선을 대상으로 반영이 되었다.
그러나 국가에서 운영하는 관공선이나 국내 해기교육기관에서 운영하는 실습선에서도 항해로 인한 온실가스 배출이 이뤄지고 있으며 상당기간 정박을 하는 동안에도 다량의 온실가스가 배출이 되고 있지만 EEXI규제 나 CII 규제에 적용되지 않고 있다.
본 연구에서는 선박에너지 효율 지수 (EEXI) 규제 예외 대상 선박인 6척의 선박(실습선, 어업지도선, 수산과학조사선)을 대상으로 선박에너지효율지수를 산출하고 선박의 분류 기준 중 선박의 목적에 관한 IMO Code가 유사하고 선박의 모양이 유사한 선종을 선정하여 비교함으로써 현재 EEXI적용 예외 선박의 선박에너지효율지수의 높낮음을 확인하고 감축을 위한 방안을 연구하였다..|At the same time as industrialization and the development of the means of fuel use, a significant amount of greenhouse gases were emitted, resulting in an abnormal climate and phenomena related to global warming at the same time. To respond to this, IPCC(Intergovernmental Panel on Climate Change), a government consultative body on climate change, stipulated six major greenhouse gases and sought ways to reduce greenhouse gases. The six greenhouse gases are composed of Carbon dioxide(CO2), Methane(CH4),Nitrous oxide(N2O), Perfluoro carbon(PFCs), Hydrofluoro carbon(HFCs), and sulfur Hexa fluoride(SF6). I knew it was gas. At the same time, when analyzing the causes of greenhouse gas emission, a significant portion was generated from the means of transportation. We have been trying to find ways to reduce greenhouse gas emissions in the sector and implement the reduction. With the goal of reducing carbon dioxide emissions by 50% compared to 2008 by 2050, we plan to reduce the amount of Carbon dioxide classified as a greenhouse gas by dividing it into initial measures and mid-term to long-term measures. Energy efficiency of existing ships reflected in the Energy efficiency design index (EEDI) for new ships from January 1, 2013, which is a technical measure as an initial measure, and existing ships engaged in international voyages with gross tonnage of 400 tons or more from January 1st, 2023 EEXI regulation is enforced, and as an operational measure, the Carbon Intensity Index(CII) for ships engaged in international voyages of 5,000 gross tonnage or more is calculated and after calculated, and the class of ships is divided into classes A to E, especially D. For ships corresponding to class or E class, the target of regulation was designated to suggest and implement countermeasures.
If we take as an example a ship type engaged in international voyage, it is a general merchant ship such as a bulk carrier, a tanker, a container ship, a general cargo ship, a refrigerated cargo ship, a ro-ro ship, and an unconventional propulsion cruise ship. Guidelines related to the efficiency index and carbon intensity index were reflected for merchant ships. However, government-operated government ships or training ships operated by domestic naval education institutions also emit greenhouse gas emissions due to sailing. there is.
In this study, the ship energy efficiency index was calculated for six ships (trainer ship, fishery guidance ship, and fisheries science research ship) that are exempt from the EEXI regulation, and the IMO Code for the purpose of ships among the classification criteria of ships By selecting and comparing ship types with similar characteristics and similar shapes of ships, the current study target ship's high and low ship energy efficiency index was checked and measures for reduction were studied.
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