한국해양대학교

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重大災害處罰法의 海事分野 適用과 改善方案 硏究

Title
重大災害處罰法의 海事分野 適用과 改善方案 硏究
Alternative Title
A Study on the Application and its Improvements of the Serious Accidents Punishment Act in Maritime Affairs
Author(s)
최형주
Keyword
중대재해처벌법, 산업안전보건법, 안전 및 보건 확보의무, 중대산업재해, 중대시민재해, 경영책임자, 해양사고, 선내안전보건기준
Issued Date
2022
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13077
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000642538
Abstract
산업안전보건법은 산업의 안전 및 보건에 관한 기준을 확립하여 산업재해를 예방하고자 제정된 법으로 큰 산업재해가 발생할 때마다 대대적인 개정을 통하여 재해의 재발을 막고자 노력하였다. 그러나 그러한 노력에도 근로자의 사망을 포함한 산업재해는 증가하였는데, 노동계에서는 산업재해의 주요 원인을 사업주의 안전 및 보건의 확보 조치위반이라고 보았다. 더욱이 산업재해에 대한 관련자의 처벌은 국민과 피해자가 수긍하기 어려울 만큼 처벌 수위가 낮아 산업안전보건법의 법리적 취약점을 보완하기 위한 새로운 법의 제정을 사회적으로 요구하는 분위기 속에서 중대재해처벌법이 제정되었다.
중대재해처벌법은 사업장의 안전 및 보건의 확보를 위해 산업안전보건법의 규정을 인용하였지만 사업장의 총괄하는 실질적인 사업주 및 경영책임자 등이 책임주체가 되는 점, 책임 범위를 일반 시민까지 확장한 점, 중대시민재해라는 새로운 개념을 추가한 점, 산업안전보건법에서 문제가 되었던 낮은 처벌 수위를 강화하고 징벌적 손해배상을 부과하는 규정들로 산업안전보건법과 차별을 두었다.
선박은 중대재해처벌법의 적용을 받는데 선박에서 해양사고가 일어나면 인명, 재산, 환경에 막대한 피해를 주게 된다. 중앙해양안전심판원의 해양사고 통계에 따르면 강풍, 조류, 기기 노후화 같은 물리적 요인보다는 작업 중 경계 소홀, 사전 정비불량, 운항자의 부주의 등 인적요인에 인한 안전사고의 비중이 높다. 안전관리체제가 적용되는 여객선, 화물선, 유조선, 예인선들의 안전사고가 어선, 레저기구, 기타선의 사고보다 적은 것은 선박 자체의 문제가 아니고 안전관리체제 부재 또는 관리부족 때문이다. 따라서 선박의 해양사고를 줄이기 위해 중대재해처벌법의 안전 및 보건 의무를 준수해야 할 것이다.
이 연구는 중대재해처벌법을 선박에 적용했을 때 예상되는 문제점을 알아보고, 선박의 안전과 보건을 확보하기 위해 필요한 중대재해처벌법과 선박 안전ㆍ보건 관련 법률의 개선방안을 제시한다. 적합한 개선방안을 제시하기 위해 중대재해처벌법의 주요내용과 해외의 입법사례를 검토하였다. 그리고 해양사고의 대부분이 선원의 단순한 실수 또는 선박 자체의 고장보다는 선박안전관리체제의 부재, 인력 또는 장비의 미지원 등이 원인이라는 것을 해양사고의 통계와 추세, 사례를 통해 검토하였고 선원과 선박에 대한 교육 및 처벌의 강화보다는 경영책임자 등이 안전 및 보건 확보의무를 이행하는 것이 더욱 필요하다는 것을 확인하였다. 또한, 해사분야 안전ㆍ보건 관련 법률을 분석하고 중대재해처벌법과의 관계를 파악하여 중대재해처벌법의 해사분야 적용여부와 각 법들의 지위에 대해 알아보고 이를 바탕으로 선박 안전ㆍ보건 관련 법률의 개정과 선박 안전ㆍ보건 분야 특별법 제정의 필요성을 시사하였고 중대재해처벌법을 해사분야에 적용했을 때 예상되는 쟁점이 무엇인지 검토하였다.
중대재해처벌법의 적용에 따른 개선방안으로 첫 번째는 중대재해처벌법에 적용제외 규정 추가를 포함한 여러 규정의 개정을 요구하였고 두 번째는 육상근로감독관이 담당하게 될 해양사고조사권을 선원근로감독관에게 부여하는 것을 요구하였다. 세 번째는 중대재해처벌법의 해사분야의 적용하는 경우 발생되는 쟁점의 해결점을 제시하였고 네 번째는 중대재해처벌법에 대한 선박 안전ㆍ보건 관련 법률의 미흡한 규정의 개정을 요구하였다. 마지막으로 고시인 ‘선내안전보건기준’을 새로운 법령으로 제정할 것을 제언하였다.
중대재해처벌법은 산업안전보건법의 특별법이 아닌 독자적인 법령으로 제정되었다. 선박에 중대재해가 발생 시 중대재해처벌법과 선박 안전ㆍ보건 관련 법률을 동시에 적용 받으므로 법 적용에 많은 혼란이 발생할 수 있다. 따라서 이 연구를 통해 중대재해처벌법과 해사분야 안전ㆍ보건 관련 법률과의 관계를 명확하게 해석하고 각 법령들의 개선점을 검토하여 해사분야의 안전 및 보건의 확립에 올바른 방향성을 제시하고자 한다.|The Occupational Safety and Health Act(OSHA) was enacted to prevent industrial accidents by establishing standards for occupational safety and health. Whenever a major industrial accident occurred, it tried to prevent the recurrence of the accident through major revisions. However, despite such efforts, occupational accidents, including the death of workers increased, and the labor community considered that the main cause of occupational accidents was violation of the safety and health of employers. Moreover, the level of punishment for those involved in industrial accidents is so low that it is difficult for the public and victims to accept it, so the Serious Accident Punishment Act(SAPA) was enacted in an atmosphere of social demand for the enactment of a new law to supplement the legal weaknesses of the OSHA.
The SAPA borrowed some provisions of the OSHA to ensure the safety and health of the workplace. and because of below reasons, The SAPA was differentiated from the OSHA. the actual business owner and executive chief in charge of the workplace became the subject of responsibility, and the scope of responsibility was extended to the general public, and add a new concept of a serious civil accident, reinforce the provision on the low level of punishment that was a problem in the OSHA, and add provisions imposing punitive damages.
Ships are subject to the Act on the SAPA. and if a Marine Accident occurs on the ship, it will cause enormous damage to human life, property and the environment. according to the ship accident statistics of Korean Maritime Safety Tribunal, the proportion of safety accidents as human fators as like neglect of vigilance during work, poor maintenance in advance and ship navigator's negligence is higher than physical factors such as strong winds, currents, and equipment deterioration. The cause that the safety accidents of passenger ships, cargo ships, oil tankers, and towing vessel which safety management system is applied are lower than those of fishing boats, leisure craft, and other ships is not a problem of ship itself but because of the absence and a lack of safety management system. so ships should comply with duties of Health and safety of the SAPA to reduce the marine accident.
This study will find out the expected issues when applying the SAPA to ships and present the Improvements of the SAPA and the Related Law of Ship’s Safety and Health to ensure the safety and health of ships. In order to suggest appropriate Improvements, the main contents of the SAPA and overseas legislative cases, in addition, most of the ship accidents are caused by the absence of a ship safety management system and non-support of manpower or equipment rather than simple mistakes of the crew or the breakdown of the ship itself. In order to solve this problem, and it was checked that it is more important for executive chief to fulfill their obligations to secure the safety and health of ships rather than education and punishment for crews and ships through statistics, trends and cases of ship accidents. By analyzing the related Law of Safety and Health on the maritime field and understanding the relationship with the SAPA, found out the application of the SAPA on the maritime field and the status of each law. and reviewed the expected issues of the SAPA itself and the expected issues following the applicability of the SAPA on the maritime field.
In conclusion, the improvements for applying the SAPA to ships were suggested as follows. First, Amendment of the SAPA including addition of exclusionary provision and etc. Second, granting of the right to investigate a ship's serious accident by Seafarers’Labor Supervisors. Third, present the solution of expected issues when apply the SAPA on the maritime field. Fourth, Specific improvement by item of the Related Law of Ship Safety and Health. Fifth, Enactment of the public notice ‘Standards for safety and hygiene in a ship’ as a new law.
The SAPA was enacted as an independent statute rather than a special law of the OSHA. Arising a serious accident on a ship, the SAPA and the Related Law of Ship Safety and Health apply at the same time, so there may be a lot of confusion in the application of these law. Therefore, this study intends to present the correct direction for establishing safety and health on the maritime field by clearly interpreting the relationship between the SAPA and the related Law of Safety and Health on the maritime field and by examining the improvements of each law.
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