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미들마일 컨테이너 운송을 위한 자율주행 트럭 도입 연구

Title
미들마일 컨테이너 운송을 위한 자율주행 트럭 도입 연구
Alternative Title
A Study on The Introduction of Autonomous Truck for Middle-mile Container Transportation
Author(s)
김동진
Keyword
Middle-mile, Autonomous, Autonomous Truck, Unmanned Truck, Container Transportation, Highway Autonomous, 자율주행, 무인트럭, 자율주행트럭, 자율주행화물차, 무인화물차, 미들마일, 컨테이너운송, 무인 컨테이너운송, 미들마일 자율주행, 미들마일 무인 운송
Issued Date
2023
Publisher
한국해양대학교 글로벌물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/13176
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000670759
Abstract
With the development of autonomous driving technology, the uncrewed operation has become possible in a specific section, and a test of autonomous driving trucks with level 4 technology is in progress. It is expected to be commercialized in 2023.
Self-driving trucks need to be introduced quickly to solve the problem of aging drivers, reduce traffic accidents, reduce logistics costs, and improve the environment.
In this study, we analyzed the economic feasibility of introducing an unmanned autonomous container transportation service between the Middle-mile highway IC section between the Seoul metropolitan area and Busan port, which has high logistics cost and high volume and standardized freight by using an uncrewed autonomous truck with level 4 autonomous driving technology.
Three scenarios performed the economic analysis; the first scenario by a human-crewed diesel truck, the second scenario by an uncrewed diesel truck, and the third scenario by an uncrewed electric truck, respectively. The cost saving of 13.5% for the second scenario and 30.6% for the third scenario were achieved compared to the first scenario.
This study was written based on the actual cost of the safe fare system and recent autonomous driving technology, and a more accurate analysis was performed for each case. The main meaningful result of this study is the presentation of a win-win cooperation plan and the effect of equally distributing additional revenue generated when introducing autonomous trucks to transportation entities (shippers, transportation companies, and drivers).|자율주행 기술의 발전으로 특정 구간에서 무인 운행이 가능하게 되었고, 레벨4 기술을 적용한 무인 자율주행 트럭의 테스트가 진행 중이며 2023년 상용화를 앞두고 있다.
자율주행 트럭은 운전원 고령화 문제 해결, 교통사고 감소, 물류비 절감, 환경 개선을 위해 빠른 도입이 필요하지만, 도입 시 발생할 수 있는 문제점인 운전원 실직에 대한 상생협력 방안 마련이 필요하다.
본 연구에서는 레벨4 자율주행 기술이 적용된 무인 자율주행 트럭을 이용하여 물류비 단가가 높고 물동량이 많으며 규격화되어 있는 수도권과 부산항 구간 중 미들마일 고속도로IC 구간 무인 자율주행 컨테이너 운송 서비스 도입 시 경제성을 분석하였다.
현재의 유인 경유 트럭으로 운송하는 Case 1, 미들마일 구간 무인 경유 트럭으로 운송하는 Case 2, 무인 전기 트럭으로 운송하는 Case 3에 대하여 각각 경제성 분석을 행하였으며, 비용 측면에서 Case 1 대비 Case 2와 Case 3은 각각 13.5%, 30.6% 절감 효과가 나타났다.
본 연구는 안전운임제 기준 실질적인 비용과 최근 자율주행 기술을 근거로 작성하여 항목별 보다 정확한 분석을 하였으며, 자율주행 트럭 도입 시 발생한 추가 수익을 운송주체(화주, 운송사, 운전원)에게 균등 배분하는 상생 협력방안과 효과를 제시한 점이, 본 연구에서 주된 유의미한 결과라고 볼 수 있다.
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