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항만보안위협의 효율적 대응을 위한 보안관리시스템 개선에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.author 邊龍南 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T02:14:27Z -
dc.date.available 2017-02-22T02:14:27Z -
dc.date.issued 2009 -
dc.date.submitted 2010-02-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174144 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8095 -
dc.description.abstract After the foundering of the Titanic, matters regarding navigational safety began to emerge, followed by the signing of the SOLAS Agreement. Recently, subsidiary agreements on the security against terrorism have also been seen around the 9․ -
dc.description.abstract 11 incident. Such agreements had begun to encourage international interests concerning the safety and security related matters. As result, most of the countries started forcing themselves to carry out these agreements immediately. For South Korea, this was not a task too difficult to execute since the nation had already been putting major efforts into reinforcing security measures on important national facilities along with establish laws, due to the special militant environment on the Korean Peninsula between the two Koreas. However, not all laws and reinforcements were in harmony, resulting in the need for further institutional adjustments in order for the different agencies and departments to react appropriately to the matters that required coherent and integrated efforts against the Threat to Port security, in particular. The most critical issue in this matter would be the assignment of the full authority of the Port security to a single agent, the Korea Maritime and Port Administration (KMPA). In line with this, the Ministry of Land, Transportation and Maritime Affairs (MLTM) and the regional MPAs should newly establish cells or organizations that are that are solely designated to the Port security while introducing an integrated Port security system to replace the individual efforts on each separate port of responsibility, for enhanced efficiency. This will ideally be supported by additional infra-structure or equipments including infra-red sensors, CCTVs, and automatic alarms interlocked to provide the most effective security measures, backed up by adequate information sharing mechanism with other relevant agencies, such as the Digital Message Handling System (DMHS) Additionally, in consideration of the recent and future redevelopments and the current tendency of the opening of the ports, adequate training for the employees and the consistent mutual international cooperation will be vital in contributing to achieving the ultimate objective of the 'Perfect Port Security' -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 1 제1절 연구배경 1 제2절 연구목적 4 제3절 연구의 방법 및 구성 5 제2장 항만보안위협의 이론적 고찰 7 제1절 항만보안위협 분석 7 1. 항만보안위협의 종류 7 2. 항만보안위협의 분석 9 3. 항만보안위협의 성격 및 특성 14 제2절 항만보안 관련 국내 법률 15 1. 통합방위법 15 2. 국가정보원법 20 3. 국가 대테러 활동지침 22 4. 항만경비 및 보안관리지침 23 5. 항만법 25 6. 국제항해선박 및 항만시설의 보안에 관한 법률 27 제3절 국제적인 해양보안위협 대응 32 1. ISPS Code 32 2. PSI 35 3. 아시아 해적퇴치 협정 38 제3장 주변국의 항만보안위협 대응 동향 40 제1절 미 국 40 1. 해운보안법 제정 및 시행 40 2. 컨테이너 보안협정 43 3. 반테러 민-관 파트너쉽 제도 44 제2절 일 본 46 1. 국제 항해선박 및 국제 항만시설의 보안의 확보 등에 관한 법률 제정 46 2. 정부 및 중앙 기관의 대응 49 제3절 주변동향의 시사점 50 제4장 우리나라 항만보안제도 및 현황분석 51 제1절 부산의 항만보안업무 및 보안경비 현황 52 제2절 동해의 항만보안업무 및 보안경비 현황 57 제3절 마산의 항만보안업무 및 보안경비 현황 59 제5장 항만보안관리 시스템 개선 방안 62 제1절 항만보안제도분야 62 1. 항만보안제도 분석 62 2. 항만보안제도 개선방안 63 제2절 항만보안관리 시스템 분야 66 1. 항만의 개념변화 66 2. 항만보안관리 시스템 분석 70 3. 항만관리 시스템 개선방안 71 제3절 국제적 공조체계 유지분야 79 1. 국제협력 참여 79 제4절 Port Captain 제도 도입 80 1. Port Captain의 임무 80 2. Port Captain의 도입방안 81 제6장 결론 83 제1절 연구 결과의 요약 83 제2절 연구의 과제 87 참고문헌 89 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 해사산업대학원 -
dc.title 항만보안위협의 효율적 대응을 위한 보안관리시스템 개선에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Improvement of Security Management System for Efficient Countermeasures against Port Security Threats -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2009-08 -
dc.contributor.alternativeName 변용남 -
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해사수송과학과 > Thesis
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