한국해양대학교

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공해어업자원관리에 있어 사전예방원칙의 적용에 관한 연구

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dc.contributor.author 임지형 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T05:50:35Z -
dc.date.available 2017-02-22T05:50:35Z -
dc.date.issued 2007 -
dc.date.submitted 56850-02-09 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174619 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8676 -
dc.description.abstract The Food and Agriculture Organization (FAO) of the United Nations reports that living marine resources have been drained by overexploiting, over-fishing and by-catching. The traditional fisheries management, based on Mare Liberum by Hugo Grotius, caused the reduction of fishery resources of the High Seas. Moreover, with development of science and technology, fishery resources of the High Seas were in significant danger. From the 1950s until the 1970s, world fisheries production was in an economic boom and the High Sea fishing during the 1970s to 1990s rapidly increased twofold. The International Communities recognized that it was being exhausted of fishery resources of the High Seas, so an international conference was held to prevent the continued loss of fishery resources of the High Seas. In Between 1992 and 1994, the precautionary principle in fisheries management was developed at the UN Fish Stock Conference. This included reference to the precautionary target, limit and threshold reference point. Finally Agenda 21 and principle 15 of the Rio Declaration were inserted into the concept of the precautionary principle. Recently, the precautionary principle has been applied to the United Nations Resolutions, international treaties and declarations, and so on. Moreover, it has affected the judgment of the International Court of Justice (ICJ), in the Southern Bluefin Tuna case. Also several countries are applying the precautionary principle to their national law. The precautionary principle is related to scientific uncertainty and is characterized by the shift of burden of proving harmless to the party who wants to act in environmental activities. Despite the argument of the term and standard of the precautionary principle, it is continually going to serve an important role in the convention and management of fishery resources of the High Seas. The precautionary principle is also important to Korea in that fisheries are taking a great part of Korean economics. Therefore, this thesis aims to analyze the past and present of the precautionary principle for predicting the future management in fishery resources of the High Seas and making alterations to it. Under the objective, the contents of this thesis are as follows: Chapter Ⅱ deals with the history of the precautionary principle and applies the management of fishery resources of the High Seas. Chapter Ⅲ reviews the applied examples of the precautionary principle in fishery resources of the High Seas through the United Nations Resolutions, the fishery bodies of regional and subregional, and the judgment of the ICJ. Chapter Ⅳ analyzes the problems of the precautionary principle, proposes their solution and examines the present condition of accepting the precautionary principle into Korean national law. Chapter Ⅴ, as a conclusion, describes the result of this study and commends the future of the precautionary principle. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 목적 및 필요성 = 1 제2절 연구의 범위와 방법 = 3 제2장 공해어업자원관리에 있어 사전예방원칙의 발전과정 = 5 제1절 사전예방원칙의 생성 및 발전과 특징 = 5 1. 사전예방원칙의 대두 및 발전 = 5 가. 사전예방원칙의 기원 = 5 나. 사전예방원칙의 발전 = 7 2. 사전예방원칙의 개념 및 특징 = 10 가. 사전예방원칙의 의의 = 10 나. 사전예방원칙 vs 예방적 접근(precautionary approach) = 15 다. 입증책임의 전환 = 18 라. 공해어업자원 보존 및 관리에 있어 사전예방원칙의 필요성 = 20 제2절 공해어업자원관리에 있어 사전예방원칙 = 22 1. 전통적 공해어업자원 관리에서 1982년 유엔해양법협약상의 공해어업자원 관리 = 22 가. 공해어업자원 관리에 대한 역사적 논쟁과 변화 = 22 나. 1958년 공해어업 및 생물자원 보존에 관한 협약 (The 1958 Convention on Fishing and Conservation of the Living Resource of the High Seas) = 26 다. 1982년 유엔해양법협약 (United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982년: UNCLOS) = 27 2. 1982년 유엔해양법협약 이후의 공해어업자원 관리 = 30 가. 유엔해양법협약 이후 공해어업자원 관리 질서의 변화 = 30 나. 1993년 FAO 준수협정 (The 1993 FAO High Seas Fishing Compliance Agreement) = 33 다. 1995년 유엔공해어업협정 = 35 라. 1995년 FAO 책임있는 수산업규범 (The 1995 FAO Code of Conduct for Responsible Fisheries) = 45 마. 2001년 불법·비보고·비규제 어업 규제를 위한 국제행동계획 (International Plan of Action to Prevent, Deter and Elimination Illegal, Unreported and Unregulated Fishing) = 48 제3절 소결 = 51 제3장 사전예방원칙의 적용 사례 및 각국의 현황 = 53 제1절 유엔총회결의(General Assembly Resolution)의 사전예방 원칙 적용 = 53 제2절 지역 및 소지역 수산기구의 사전예방원칙의 적용 = 55 1. 지역 및 소지역 수산기구의 대두와 양적 확대 = 55 2. 지역 및 소지역 수산기구의 법적 지위 = 59 3. 지역 및 소지역 수산기구의 실질적 권한 강화 움직임 = 61 4. 주요 지역 및 소지역 수산기구의 사전예방원칙의 적용 = 64 가. 대서양참치보존위원회 (International Commission for the Conservation of Atlantic Tunas of 1966: ICCAT)301) = 64 나. 북서대서양수산기구 (Northwest Atlantic Fisheries Organization:NAFO) = 66 다. 중부베링해 명태자원보존관리협약 (The Convention on the Conservation and Management of Pollock Resouces in the Central Bering Sea) = 67 라. 인도양 다랑어위원회(Indian Ocean Tuna Commission: IOTC) = 68 마. 국제포경위원회(International Whaling Convention: IWC) = 68 바. 중서부태평양 고도회유성어족 보존 및 관리에 관한 협약 (Regional Convention on the Conservation and Management of Highly Migratory Fish Stocks the Western and Central Pacific Ocean) = 70 사. 전미열대다랑어 위원회 (Inter-American Tropical Tuna Commission: IATTC) = 72 아. 남방참다랑어 보존위원회 (Commission for the Conservation of Southern Bluefin Tuna: CCSBT) = 73 자. 남극해양생물자원보존위원회 (Convention on the Conservation of Antarctic Marine Living Resources: CCAMLR) = 74 제3절 국제판례의 사전예방원칙의 적용사례 - 남방참다랑어 어업 사건 (The Southern Bluefin Tuna Case)- = 76 1. 사실관계 = 76 2. 재판의 진행 = 81 3. 사전예방원칙의 적용에 대한 당사국의 주장 = 82 4. 사전예방원칙에 따른 잠정조치 판결 = 84 제4절 각국의 적용현황 = 88 1. 유럽연합(European Community) = 88 2. 미국(United States) = 88 3. 캐나다(Canada) = 89 4. 호주(Australia) = 90 5. 뉴질랜드(New Zealand) = 90 6. 일본(Japan) = 91 7. 중국(China) = 91 제5절 소결 = 92 제4장 공해어업자원 관리에 있어서 사전예방원칙의 문제점과 해결 방안 및 우리나라의 현황 = 94 제1절 국제관습법으로서의 사전예방원칙 = 94 1. 사전예방원칙에 대한 비판 = 94 2. 사전예방원칙의 국제관습법으로서 인정여부 = 95 가. 국제관습법의 요건 = 95 나. 국제관습법의 요건으로 본 사전예방원칙 = 96 제2절 용어의 통일성 및 국제협약의 강제력 강화와 국내법으로의 수용 = 98 1. 국제협약 상 사전예방원칙에 대한 다양한 용어 사용 및 국제협약의 자율성 = 98 2. 사전예방원칙의 통일된 용어의 사용 및 국제협약의 규제 강화와 국내법으로의 적용 = 99 제3절 지역 및 소지역 수산기구의 통일 협약 채택 및 협력 강화 = 101 1. 지역 및 소지역 수산기구의 산발적 관리 · 규제 = 101 2. 사전예방원칙을 기본으로 한 통일 협약 채택 = 101 제4절 지역 및 소지역 수산기구를 통한 활동 = 102 1. 어업의 생계로 하는 소규모 어업국의 사전예방원칙의 적용의 어려움 = 102 2. 지역 및 소지역 수산기구를 통한 지원 강화 = 103 제5절 우리나라의 사전예방원칙의 적용 현황 및 개선방안 = 104 1. 우리나라의 사전예방원칙의 적용 현황 = 104 2. 우리나라 현행법의 문제점 및 개선방안 = 107 가. 현행법의 문제점 = 107 나. 개선방향 = 108 제6절 소결 = 109 제5장 결론 = 112 참고문헌 = 116 ABSTRACT = 131 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 공해어업자원관리에 있어 사전예방원칙의 적용에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on Applying the Precautionary Principle in Fishery Resources Management of the High Seas -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2007-02 -
dc.contributor.alternativeName Lim -
dc.contributor.alternativeName Jee-Hyung -
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해사법학과 > Thesis
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