국제물류환경 변화에 따른 우리나라 복합운송주선업의 발전방안
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 강동국 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:53:03Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:53:03Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.date.submitted | 56879-03-02 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174675 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8742 | - |
dc.description.abstract | The present study assumed that factors causing changes in international logistics environment are globalization, M&A of international logistics companies, the influence of informatization on the logistics industry, the development of third?]party logistics, etc., and classified problems in multimodal transport forwarding business (Freight Forwarder) into internal, external and institutional problems. As to internal problems, we explained about smallness in size, uncertainty of revenue sources, shortage of experts, poor overseas network, inappropriate computerization, and opaque management. External problems included lack of multimodal transport management functions, lack of package transport and logistics management functions, limitation in service areas, commercial practices based on connections, and prejudices against service businesses. As to institutional problems, lack of an integrated law and insufficient governmental support were explained. To solve these problems in multimodal transport forwarding business and to gain competitive advantage in changing international logistics environment, this study made suggestions as follows. First, smallness in size should be overcome by raising general logistics companies according to the diversification strategy, activating M&A, and providing package transport services and expanded logistics services. Second, competitive advantage should be gained in competition with large?]size multimodal transporters by providing special cargo services to specific areas in cache markets and by reinforcing network through strategic cooperation. Lastly, institutional and political supports should be provided including improvement in related laws and systems, extension of the infrastructure of logistics, expansion of service areas, standardization of service rates, and education and training of expert personnel. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract v 제 1장 서론 1 제 1절 연구의 배경 및 목적 1 제 2절 연구의 구성 3 제 2장 이론적 배경 4 제 1절 복합운송주선업의 개념 4 1. 복합운송주선업이란 4 2. 복합운송 주선업의 기능 5 3. 복합운송주선업의 역할 6 4. 우리나라 복합운송주선업의 발전과정 9 제 2절 복합운송주선업의 제도 12 1. 외국의 복합운송주선업 제도 12 2.우리나라 복합운송주선업의 제도 21 제 3절 복합운송주선업 관련 국제조약, 규칙 및 책임 26 1.국제복합운송조약 26 2. 국제상업회의소 통일규칙 27 3. 복합운송증권 28 제 4절 복합운송주선업의 현황 32 1.복합운송주선업체의 등록업체 수 32 2.자본금 및 종업원 현황 35 제5절 복합운송주선업에 대한 선행연구 40 제 3장 국제물류환경 변화 46 1. 세계화(Globalization) 46 2. 국제 물류 기업의 M&A 47 3. SCM 도입 확산 지식 정보화에 따른 물류산업의 여건 변화. 48 4. 제 3자물류 발전 49 제 4장 복합운송주선업의 문제점 50 제 1절 복합운송업의 내부적 문제점 50 1. 규모의 영세성 50 2. 수입원의 불확실 50 3. 전문 인력의 부족 52 4. 해외 네트워크 구성의 미비 54 5. 정보화 전산화 미비 55 6. 불투명한 경영 56 제 2절 복합운송주선업의 외부적 문제점 57 1. 국제 복합운송 관리기능 결여 57 2. 일괄 수송 및 물류관리 기능 결여 58 3. 서비스 영역의 제한 60 4. 연고중심의 상관행 61 5. 서비스업에 대한 편견 61 제 3절 복합운송주선업의 제도적 문제점 63 1. 통합적 법규의 부재 63 2. 정책적 지원 부족 64 제 5장 복합운송주선업의 발전방안 66 제 1절 다각화 전략 66 1. 종합물류기업 육성 66 2. M&A활성화 67 제 2절 틈새시장 공략 68 1. 특정 지역, 특수 업종 중심 서비스 68 2. 전략적 제휴의 강화 69 제 3절 제도적·정책적 지원 및 기타 발전방안 69 1. 법적·제도적 정비 69 2. 물류표준화 구축과 물류기반시설 확충 71 3. 규모의 경제화 유도와 물류전문 인력 구축 73 4. 글로벌 물류체제 구축 75 5. 수입원의 창출 76 제 6장 결론 78 제 1절 연구의 요약 78 제 2절 연구의 의의 및 한계점 81 참고문헌 83 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 해사산업대학원 | - |
dc.title | 국제물류환경 변화에 따른 우리나라 복합운송주선업의 발전방안 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Development of Freight Forwarder by the Change of International logistics environment | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2008-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kang | - |
dc.contributor.alternativeName | Dong-Kook | - |
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