국제법상 광역 해상교통관제의 도입에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 이치경 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:53:06Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:53:06Z | - |
dc.date.issued | 2008 | - |
dc.date.submitted | 56879-05-23 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174676 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8743 | - |
dc.description.abstract | There are steady increase of risks in marine environment, especially from the point of those coastal and surrounding environments as vessels become bigger and faster in recent years. The increases in marine accidents due to these risk factors lead each country to manage and operate Traffic Separation Schemes(TSS) with Vessel Traffic Service(VTS) as a means of reduction or prevention of marine accidents in own coastal and sea. VTS can be expanded by sharing with other neighboring coastal countries which has two major purposes | - |
dc.description.abstract | the "prevention of marine accidents" and the "efficiency of harbor facilities. Also, it can consider the possibility of introducing the Vessel Traffic Management and Information System(VTMIS) within International Law and acceptance into the domestic regulation. This study states that are closely examined general concepts of VTS such as meaning, history, purpose, equipment, capacity and responsibility including some states' legislation examples. It also considers on the UNCLOS, 1982 and IMO maritime conventions as International Law referring to the management of VTS. On top of it, this paper focuses on the expansion of VTS application beyond the territorial seas of coastal countries and the necessity of the introduction of VTMIS as a newly developed mechanism within the framework of international law. As VTS of coastal country has been established in the territorial waters, the coastal rights beyond the territorial waters in accordance with international law does not exist. However, a coastal country within the limited jurisdiction can optimize VTMIS to ensure a maritime safety, marine environment and maritime security. This requires close partnership with neighboring countries in the surrounding seas in order to prevent the damages of marine accidents and environmental calamity. And also each country concerned should improve national laws to perform VTMIS in their countries. | - |
dc.description.tableofcontents | <목 차> Abstract 제1장 서 론 1 제1절 연구의 목적 1 제2절 연구의 내용 및 방법 2 제2장 해상교통관제 시스템의 일반적 개념 5 제1절 해상교통관제 시스템의 기본원칙 5 1. 해상교통관제 시스템의 의의 5 2. VTS에 관한 연혁 6 3. VTS의 목적 9 제2절 VTS의 주요설비 및 운용 10 1. 주요설비 10 2. 운 용 12 제3절 VTS의 기능 및 책임 13 1. 기 능 13 2. 책 임 16 제4절 자격 및 요건 18 1. 사용자 18 2. 운영자 19 제5절 VTS 시스템에 대한 각국의 입법례 20 1. 호주 20 2. 캐나다 22 3. 프랑스 22 4. 홍콩 23 5. 이탈리아 23 6. 네덜란드 24 7. 영국 24 8. 미국 25 제3장 VTS 운영에 관한 국제법 규정 27 제1절 1982년 유엔해양법협약 27 1. 개 요 27 2. 유엔해양법협약 관련 규정 28 제2절 IMO 국제해사협약 29 1. 개 요 29 2. VTS 관련 해사협약 31 3. SOLAS 협약 및 관련 지침 34 4. COLREG 협약 및 관련 규정 37 제4장 VTS 적용범위 확대 및 관련 국제법 규정 검토 45 제1절 VTS의 적용범위 45 제2절 접속수역과 VTS 46 1. 접속수역의 개념 및 법적 지위 46 2. 접속수역에 대한 VTS 관제 47 제3절 배타적 경제수역과 VTS 49 1. 개념 및 법적 지위 49 2. 연안국 및 타국의 권리와 의무 50 3. 배타적 경제수역과 VTS 51 제4절 공해와 VTS 52 1. 개 념 52 2. 공해의 자유와 제한 53 제5절 IMO 해사협약과 VTS 54 1. 1974년 SOLAS 협약 54 2. 1979년 SAR 협약 55 제5장 광역 VTS 운영의 필요성 및 국제법적 대응방안 58 제1절 광역 VTS 운영의 필요성 58 제2절 국제법적 대응방안 61 1. 지역적 협력 61 2. 광역 VTS 실행을 위한 메커니즘의 설립 63 제6장 결 론 68 참고문헌 70 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 국제법상 광역 해상교통관제의 도입에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on the Introduction of VTMIS in International Law | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2008-08 | - |
dc.contributor.alternativeName | Lee | - |
dc.contributor.alternativeName | Chi-Kyoung | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.