한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

國際運送物流企業의 서비스 戰略에 관한 硏究

Title
國際運送物流企業의 서비스 戰略에 관한 硏究
Alternative Title
A Study on Service Strategy of International Transport Logistics Enterprise : Primarily on Container Shipping
Author(s)
이기웅
Publication Year
2006
Publisher
한국해양대학교
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174682
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8748
Abstract
우리나라는 3면이 바다로 둘러싸여 있는데다 남북이 분단돼 반도국가이면서도 사실상 도서국가나 다름없어 바다를 거치지 않고는 아무것도 이루어 질 수 없는 지정학적인 조건으로 인해 해운산업의 중요성과 기능은 아무리 강조해도 지나침이 없다.

우리나라 수출입 화물의 99.7%가 해상루트를 통해 수송된다는 점은 시사하는 바가 매우 크다. 특히 우리나라 해운산업은 우리 경제의 특성과 지정학적인 여건 등을 감안할 때 그 기능이 수출입 화물 수송에만 있는 것이 아니라 국민 경제에 직접적으로 기여함은 물론 전후방 관련산업의 발전에도 일익을 담당하는 등 매우 다양하면서도 중요한 역할을 하고 있다.

하지만 최근 대내 · 외적으로 급격한 환경변화에 직면한 한국의 해운기업들은 과거 그 어느 때보다도 신속하고 적절한 대응전략수립이 필요한 상황에 처해 있다.

그 중 컨테이너 정기선부분을 살펴보면, 일부 대형선사는 구간 서비스에서 항로통합 서비스로 운송서비스의 생산 합리화를 꾀하고 있으며, 글로벌화(Globalization)를 통한 시장점유율 확보를 경영전략으로 삼고 있다.

또한 세계 주요 컨테이너 정기선사에서는 종합물류서비스 체제 강화를 위하여 터미널 사업과 항만투자사업 및 대형선사 혹은 포워더와의 전략적 제휴를 통하여 글로벌 해운네트워크와 항공운송 및 국제물류 네트워크의 통합 등으로 시너지 효과를 노리는 전략을 구사하고 있다.

이러한 선사들의 물류전략의 핵심은 종합물류체제의 구축을 통하여, 철도, 트럭, 바지를 선박과 연결하는 내륙 운송망의 확충, 물류센터의 건립과 현지에 물류관리 조직을 운영하며 완벽한 종합물류정보체계의 구축으로 화주의 요구에 부응하는 부가가치 서비스의 창출을 주 내용으로 하고 있다.

이러한 상황에서 우리나라의 해운선사는 서비스 전략 수립에 있어 다음 요인들을 고려하여야 할 것이다.

첫째, 해운세제 개선 및 재무구조가 개선되어야하며, 경영규모를 확대하기 위한 M&A 또는 전략적 제휴도 필요하다.

둘째, 기존의 Hardware중심의 서비스에서 Software중심의 서비스로 전환되어야 할 것이다.

셋째, Logistic사업과 더불어 전략적으로 항만사업에도 진출이 필요하게 되었다.
The container shipping industry has faced new business environment over the last decades. With the globalization of business, the diversification of shipper's demand, and the introduction of e-business, container shipping operators have to diversify their business and provide valuead dedlogistics services in order to gain acompetitive advantage in the changing business enviroment. In particular, major container shipping companies provide not only maritime transportservices but also logistics services to offer their customers a high level of intergrated transport services.

Thus, this paper aims to examine logistics services and a business strategy of major container shipping companies through a case study.

It was found in this research that major container shipping companies utilize a different logistics service strategy. In order to strengthen their logistics business they establish international logistics networks by operating exclusive container terminals and logistics centers in major regions world wide. Also, they involvein IT business and provideon-line service to offer a high level of logistics to their customers. Additionally they provide value added logistics service such as warehousing, customs learance, packing, processing, documentation, inventorycontrol, and freight forwarding by acquiring 3PL(Third Party Logistics) companies or co-operation with them.
Appears in Collections:
해사경영학과 > Thesis
Files in This Item:
000002174682.pdf Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse