금융직 종사자의 교육훈련 실태분석 : 농협중앙회를 중심으로
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 허철희 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:54:40Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:54:40Z | - |
dc.date.issued | 2009 | - |
dc.date.submitted | 56907-01-30 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174711 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8786 | - |
dc.description.abstract | 본 연구는 농협직원들을 대상으로 교육훈련 실태를 파악하고, 교육훈련 프로그램의 내용, 담당자, 그리고 효과에 대한 인식을 살펴봄으로써 교육훈련의 문제점을 파악하고자 한다. 이를 바탕으로 교육훈련의 활성화 방안을 제시함으로써 농협직원의 인력개발에 필요한 기초자료를 제공하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 부산시 소재 농협중앙회에 근무하고 있는 직원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS WIN 13.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 농협직원들의 교육훈련 현황을 살펴본 결과, 대부분의 농협직원들은 교육훈련에 참가한 경험이 있었다. 자체 교육훈련은 월평균 3~4회 실시하는 사무소가 가장 많았으며, 대부분의 사무소 내에서는 1회당 자체 교육훈련을 30~60분 미만 실시하였고, 교육훈련을 영업장에서 실시하고 있었다. 교육훈련은 직원이 가장 많이 담당하고 있었으며, 강의식으로 가장 많이 실시하고 있었다. 둘째, 농협직원들의 교육훈련 프로그램에 대한 인식을 살펴본 결과, 농협직원들은 교육훈련이 필요하며, 교육 프로그램 목적에서는 직무능력 향상이 가장 중요하다고 인식하였다. 교육 프로그램 주제내용은 자신의 직무와 관련성이 높으며, 교육 프로그램 내용의 충실성은 그다지 높지 않다고 인식하였다. 교육훈련이 성공적으로 이루어지기 위해서는 담당직원이 교육훈련을 담당해야 하며, 교육훈련 방법으로는 토의식이 가장 효과적이라고 인식하였다. 셋째, 농협직원들의 교육프로그램의 효과에 대한 인식을 살펴본 결과, 사무소 내 교육 프로그램의 전반적인 성과는 그다지 좋지 않았으나 교육을 받은 후에는 직무수행이 도움이 되었다고 인식하였다. 교육 후에는 업무에 대한 태도가 의욕적이며, 상사와 동료부하직원간의 관계가 개선되었고, 자기계발 및 의욕고취에 도움이 되었다고 인식하였다. 교육훈련의 평가결과는 인사고과에 그다지 반영되지 않으며, 교육방법의 영업점 교육 프로그램의 가장 큰 문제점은 일방적인 강의 위주라고 인식하였다. 앞으로 자발적으로 사무소 내 교육훈련에는 참가할 의향이 있었으며, 현재 자신의 경우 교육훈련을 받아할 필요성이 있다고 인식하였다. 이상과 같은 연구결과를 볼 때, 교육 훈련 프로그램 개발 시에는 교육훈련 필요성을 파악하여 효율적으로 운영해야 하며, 교육훈련을 통하여 직원들의 직무능력을 향상시킬 수 있어야 한다. 또한 지금까지 주로 실시해 왔던 강의식 방법을 지양하고 교육훈련의 목표와 내용에 따라 다양한 교육방법을 활용해야 해야 하며, 국제화, 개방화, 정보화에 맞추어 교육훈련이 실시되어야 할 것이다. | - |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine the state of education and training provided to the employees of Agricultural Cooperatives (hereinafter called NongHyup) and their awareness of people in charge of education/training programs and the content and effects of the programs. It's basically meant to find out any possible problems with education and training offered by the organization, to suggest ways of bolstering their education and training, and ultimately to facilitate the human resources development of that institution. The subjects in this study were workers at Agricultural Cooperatives in the city of Busan, on whom a survey was conducted. The collected data were analyzed with SPSS WIN 13.0 program. The findings of the study were as follows: First, as for the state of education and training, most of the Nong- Hyup employees had ever received education or underwent training. The largest number of the branches provided internal education or training three or four times a month, and the majority of the branches conducted each of the education and training programs for less than 30 or 60 minutes at a time at the workplaces. Some of the staff were in charge of the programs, and the programs were mostly implemented in the form of lecture. Second, concerning perception of the education and training programs, the workers felt the need for the programs, and they believed that the programs should primarily aim at boosting job performance. The themes of the programs were considered to be highly linked to their duties, but they didn't set high value on the content of the programs. They found it necessary for some of the staff to be responsible for the programs to ensure the success of education and training. As to educational method, a discussion method was deemed to be most effective. Third, in regard to awareness of the effects of the education and training programs, the internal programs didn't produce good results on the whole, but they considered them to be of use for their job performance. After they received education, they found themselves to be better motivated, to have a more friendly relationship with supervisors, colleagues and subordinates, and to direct more energy into self- development. The evaluation results of the programs weren't reflected a lot in personnel administration, and in terms of educational methods, the greatest problem was that one-sided lectures were extremely prevailing. They were willing to take part in education and training programs provided by the branches in the future, and they felt they needed to do that. The findings of the study illustrated that employee needs for education and training should accurately be grasped to guarantee the successful development and management of programs, and that workers should be helped to enhance their job performance. The lecture method that has been widespread should be avoided, and a wide variety of educational methods should be employed in consideration of the object and content of programs. Finally, every education and training program should be conducted in a manner becoming today's globalized, open and information society. | - |
dc.description.tableofcontents | Ⅰ. 서론 = 1 1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 2. 연구문제 = 2 3. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 1. 교육훈련의 개념과 필요성 = 4 2. 교육훈련의 내용과 종류 = 8 3. 교육훈련의 기법과 평가 = 15 4. 금융직 종사자의 교육훈련 현황 = 19 Ⅲ. 연구방법 = 28 1. 조사대상 = 28 2. 조사도구 = 29 3. 자료분석 = 30 Ⅳ. 연구 결과 및 해석 = 32 1. 교육훈련 현황 = 32 2. 교육훈련 프로그램에 대한 인식 = 38 3. 교육 프로그램 효과에 대한 인식 = 65 Ⅴ. 요약 및 결론 = 80 1. 요약 = 80 2. 결론 및 제언 = 82 참고문헌 = 85 부록1 교육훈련 실태분석 설문지 = 89 ABSTRACT = 94 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 교육대학원 | - |
dc.title | 금융직 종사자의 교육훈련 실태분석 : 농협중앙회를 중심으로 | - |
dc.title.alternative | Analysis of the State and Effects of Education & Training for Financial Institution Employees : the case of Agricultural Cooperatives | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2009-08 | - |
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