산업사회가 발달하고 국민소득이 늘어나면서 여가·취미 시간의 증가로 인하여 삶의 질이 향상되고, 가족 중심의 여가문화가 발달함에 따라 레저산업 및 관광·운송 등의 서비스 산업이 발달하며 연간 약 3,000여만 명이 국내 여객선을 이용한 여행, 유·도선을 이용한 유·무인 도서여행 및 낚시 어선을 이용한 해상 낚시 등의 해상레저 활동에 참여하고 있다.
레저활동 뿐만 아니라, 해상 대중교통 사업은 사회 안전망의 중요한 한 부분으로서 정부가 국민에게 이동성을 보장하는 국민생활의 기본 인프라이나 사고 규모의 대형화, 피해의 대규모성 등 1차적인 인명, 재산 피해뿐 아니라 해양환경, 어업손실, 지역경제 및 관광산업 등 2차・
As the industrial society is developed and the national income is increased, the time for recreation/hobby is also increased, which leads the improvement of the quality of life. In accordance with the development of family centered-leisure culture, the leisure & service industry like tourism/transportation are developed. Annually around 30 million people are participating in marine leisure activities like fishing by using fishing boats, manned/unmanned island trip by using excursion ships & ferry.
As an important social safety-net on top of leisure activity, the marine public transportation is the basic infrastructure which secures mobility provided by the government. When any accidents occur, however, the marine public transportation has possible high risks of not only large-scaled damage like the 1st loss of life and property, but also the continuity and spread of 2nd & 3rd damages including losses in marine environment, fishery work, local economy and tourism industry, which can actually be worsen as national disasters. In other words, the ship companies that operate domestic passenger ships, excursion ships, ferry and fishing boats are mostly small with incomplete safety management system as the general and systematic safety management system is not established yet.
So far, focusing on expanding marine rescue force after accidents, preparing the accident manual and reinforcing rescue equipments, the current safety management in the aspect of preparation/maneuver was no better than depending on the roles of ship companies or sailors. Thus this study aims to suggest a module of establishing safety management system and the structural design to perform general safety management for "All Kinds of Passenger Ships" which mean every fishing boats, passenger ships including excursion ships and ferries by protecting passengers' lives and property and seeking marine safety through accident prevention.
After re-establishing the concept and categorization of all kinds of passenger ships that include overall marine public transportation like passenger ships, excursion ships, ferries and fishing boats, this study understands the current status of all kinds of passenger ships by analyzing the current sailing status of "All Kinds of Passenger Ships" in the aspect of current ship & user status, and the current status of safety management in the base of law, administration, licensing and education based on "3E" disaster prevention theory. Understanding the suggestions and problems drawn from the contents analyzed, the module is established by dividing the components of general safety management system and the design of safety management structure into five areas including organiza-
tion, law, system, sailing management system, education/training and data system for performing general safety management through comparing domestic similar system with the current status of foreign safety management. After that, going through the verification process through quantitative/qualitative assessments, this study aims to draw the expected effects and results by securing justification and credibility of the established system.
도선, 낚시어선 등 전반적인 해상 대중교통을 포괄하는 다중이용선박의 개념 및 분류를 재정립하고 다중이용선박의 운항 현황을 선박현황과 이용자현황 측면에서, 그리고 안전관리 현황을 재해예방이론인 "3E"를 토대로 법기반, 행정기반, 면허 및 교육기반별로 분석하여 다중이용선박의 현황을 파악한다. 분석된 내용을 토대로 도출된 시사점 및 문제점을 파악하고 국내 유사 시스템 및 외국의 안전관리 현황 비교를 통하여 종합적인 안전관리를 수행하기 위한 안전관리 조직의 설계 및 종합적인 안전관리시스템 구성요소를 조직적, 법, 제도적, 운항관리 시스템적, 교육 및 훈련, 정보 시스템 5개의 분야로 나누어 모듈을 구축한다. 그 후 정량적, 정성적 평가를 통한 검증과정을 거쳐 구축한 시스템의 정당성 및 신뢰성을 확보하며 최종적으로 본 연구의 기대효과 및 결과를 도출하고자 한다.
도선을 포괄한 여객선 사업 및 낚시어선 전체를 일컫는 다중이용선박에 관하여 종합적인 안전관리를 수행하기 위한 조직 설계 및 안전관리시스템 구축 모듈을 제시하고자 한다.
본 연구에서는 현재 내항 여객선 및 유․
대응 단계에서의 안전관리는 선사나 운항자 역할에 기대하는 수준에 불과하던 지금까지의 안전관리현황에서 이용 승객들의 생명과 재산을 보호하며 사고방지를 통한 해상안전을 도모하며 해상의 대중교통 즉 유․
확산되어 국가적 재난으로 발전할 가능성이 높은 리스크가 존재하는 해상 대중교통 즉, 국내 여객선, 유·도선 및 낚시 어선을 운영하는 선사 및 업체들은 대부분 영세하고 자체 안전관리체제가 미비하며 종합적, 체계적 안전관리제도 설정이 마련되어 있지 않은 실정이다.
이에 오늘날까지 사고 이후 해상 구조세력의 확대, 사고 메뉴얼 구비, 구조장비 증강 등 장비중심의 역량 제고에 집중하며, 대비․
3차 피해가 지속・