경제의 글로벌화에 따라 전세계 컨테이너 물동량은 지속적으로 증가하고 있다. 특히, 중국은 WTO 에 가입하면서 컨테이너 물동량이 급증하였다. 이에 따라, 중국은 증가하는 수요를 충족시키기 위하여 컨테이너 터미널 개발에 박차를 가하고 있다. 이는 이미 항만이 지역사회에 미치는 경제적인 영향이 크다는 것을 내포하고 있다.
이 논문은 북중국의 대표적인 항만인 대련항의 배후지와 이와 관련된 경제적 발전을 다루고 있다. 먼저, 대련항의 현황을 살펴보고 비교분석을 통하여 장단점을 분석한다.
또한, 대련항의 컨테이너 복합운송시스템의 하드웨어 및 소프트웨어 측면을 바탕으로, 2010 년까지 대련항의 컨테이너 물동량을 예측하였다. 이예측치를 기준으로, 2010 년 대련항의 컨테이너 하역 능력을 검토하였다. 마지막으로 이러한 분석을 통해 대련항의 물류시스템 발전을 위한 목표 설정 및 미래 전략을 계획하고 대응책 및 시사점을 제시하였다.
The container transportation of China will have great development, due to the growth of the Chinese economy, globalization process, and joining the WTO. With the increase of handling capacity of container terminal,it puts forward some new demand for container delivery system. As a main port in North China,Dalian port becomes to play a great role in the national economy and social development.
This thesis analyses the hinterland range of Dalian port and its economic development. On the base of the hardware and software of container transport system of Dalian port, this thesis aims to forecast scientifically the container handling capacity of Dalian port up to 2010. It refers to the planning of container transportation of Dalian port at 2010. Moreover,it discusses both advantages and problems of Dalian port,assumes the future strategy and overall target, and puts forward some useful countermeasures and suggestions for logistics development of Dalian port.