도선제도에 관한 비교법적 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 박장희 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T05:58:42Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T05:58:42Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-17 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174798 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8895 | - |
dc.description.abstract | 先進國을 중심으로 한 國際機構들의 활발한 海上安全 및 環境規制 强化는 導船士의 역할을 새롭게 조명하는 계기가 되고 있다. 무엇보다도 각종 海洋事故에 뒤따르는 船舶所有者 責任이 강화되고 있는 추세에서 항만 내 導船士의 역할과 기능은 그 어느 때보다 강조되고 있는 시점이다. 한편, 선박건조기술의 급격한 발전 역시 導船制度의 변화를 요구하는 대외적 환경요인이 되고 있다. 오늘날 선박건조기술은 다른 어느 분야보다도 선박의 대형화에 두드러지게 나타난다. 따라서 이 논문은 세계 각국의 導船制度를 비교법적으로 검토하여 우리나라 導船制度의 문제점을 파악하고, 항만 및 연안에서 선박 교통안전을 최선의 상태로 유지시키며 항만운영 효율의 극대화를 위한 21세기 새로운 해운⋅ | - |
dc.description.abstract | Followings are what was achieved by this study. The nature of a pilot is not only to guide ships safely but also to protect a harbor and its environment. Therefore, it is very consequential to elevate and maintain the qualities of pilots in parallel with the change of ships in order to accommodate such safety. On the other hand, in Korea's case, in regard to the responsibility of a pilot, the discretionary authority of a pilot and the relevant characteristics are not taken into consideration in the decisions on maritime accidents as the cases are dealt with in the same ways as in criminal and civil accidents. However, in the cases of advanced countries in marine transportation, criminal and civil responsibility is decided depending on the gravity of such responsibility after administrative adjudication. This leads the responsibility of a pilot to be excluded with the positive reflection of experts on the case. Consequently, to keep pace with such global trends and to heighten the efficiency of pilotage and the international competitiveness in marine transportation, it is necessary to review a legal system which will not make pilots held liable for extremely heavy criminal and civil responsibility. | - |
dc.description.abstract | 항만환경에 부응하는 導船制度의 改善方案을 제시함을 目的으로 한다. | - |
dc.description.tableofcontents | 第1章 序 論 1 第1節 硏究의 目的 1 第2節 硏究의 範圍 및 方法 2 第2章 導船制度의 一般理論 3 第1節 導船의 意義 3 1. 導船의 沿革 3 2. 導船의 意義 5 3. 導船制度의 意義 6 4. 導船行爲의 特性 7 第2節 導船士의 法的 地位와 責任 7 1. 導船士의 意義 7 2. 導船士의 法的 地位 9 3. 導船士의 法的責任 12 第3節 導船士의 權利와 義務 15 1. 導船士의 權利 15 2. 導船士의 義務 19 第3章 導船制度에 관한 比較法的 考察 22 第1節 英國 22 1. 1987年 導船法 22 2. 런던항 導船業務 提供現況 25 第2節 싱가포르 27 1. Port Marine Circular 제1998-59호 27 2. 導船業務 提供現況 28 第3節 美國 30 1. 導船法 30 2. 로스엔젤레스港 導船業務 提供現況 32 第4節 日本 34 1. 水先法 34 2. 導船業務 提供 36 第5節 프랑스 37 第6節 캐나다 39 第4章 導船制度의 改善方案 41 第1節 우리나라 導船制度 41 第2節 導船士 免許制度 42 1. 導船士 免許試驗 應試資格 42 2. 導船士 免許試驗의 形態 및 方法 44 3. 導船士 試驗에 適性檢査의 導入 46 4. 導船士 評價制度 46 5. 免許更新制度 47 6. 導船士 免許等級 48 第3節 導船業務 提供方式 49 1. 導船業務 提供主體 49 2. 導船業務 配定方式 50 第4節 導船免除制度의 改善 51 第5節 導船責任 改善方案 52 第5章 結 論 55 參考文獻 58 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 대학원 | - |
dc.title | 도선제도에 관한 비교법적 연구 | - |
dc.title.alternative | A Comparative Study On the Pilotage System | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Park | - |
dc.contributor.alternativeName | Jang-Heui | - |
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