복합재료 보수 시 접착면적과 스카프앵글에 따른 강도회복에 대한 연구
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 조영대 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:07:44Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:07:44Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.date.submitted | 56959-08-17 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174987 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9132 | - |
dc.description.abstract | Composites are widely used for the aircraft, train and automobile. There are so many threat of damage from various reasons such as accident, impact by the bird, thunder lightening, and handling damage. Composites are generally used for a part of complex module, so it is not easy to replace damaged parts. Most of composites are structural material, so it has to endure designed load. There are three repair techniques: patch repair, scarf sanding repair, stepped sanding repair. This research is consisted of the effect of scarf angle and step distance on composites repair process. For these objectives, computer aided FEM(Finite element method) analysis is achieved. Result of these analyses can be an extra guide to establish composites repair standard. | - |
dc.description.tableofcontents | 제1장 서론 2 1. 연구배경 2 2. 연구목적 5 제2장 복합재료 손상과 보수 기법 8 1. 서론 8 2. 복합재료의 손상 9 3. 복합재료의 보수기술 13 4. 결론 21 제3장 스카프앵글과 강도회복 24 1. 서론 24 2. 등가모델 26 3. FE 모델 27 4. 스카프 앵글에 따른 응력분포 39 5. 결과 및 고찰 57 6. 결론 60 제4장 불연속 간격과 강도회복 62 1. 서론 62 2. FE 모델 63 3. 불연속 간격에 따른 응력분포 77 4. 결과 및 고찰 98 5. 결론 99 제5장 본딩 보수기법에서 금속과의 결합 101 1. 서론 101 2. 시편제작 및 시험방법 102 3. 시험결과 및 고찰 104 4. 결론 111 제6장 총괄 결론 112 참고문헌 114 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 복합재료 보수 시 접착면적과 스카프앵글에 따른 강도회복에 대한 연구 | - |
dc.title.alternative | Behavior of Strength Recovery According to Bonding Area and Scarf Angle on Composites Repair | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2011-02 | - |
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.