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부산 신항 및 북항의 균형발전 방안에 관한 연구

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dc.contributor.author 한여남 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:09:01Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:09:01Z -
dc.date.issued 2007 -
dc.date.submitted 56850-02-09 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175017 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9165 -
dc.description.abstract Busan Port has had largely two kinds of ports, the existing north port and the new port under construction. Recently, it is necessary to maintain the proper balance for port operation between two ports because of the construction of Busan new port. The global shipping and port logistics environment are rapidly changing. One of the good examples is the introduction of super-ultra large containerships. Also, Global Terminal Operators(GTOs) make inroads into the foreign markets. This research aims to make plans to keep a balanced development of Busan port in order to cope with the changes. According to the trends of changing shipping and port logistics environment, it is necessary for a port to strengthen port competitiveness. In Busan port, the competitiveness of north port is lower than that of new port. To improve port competitiveness, the expansion of facilities and the improvement of terminal operation efficiency can be considered as solutions. Furthermore, the differential strategies of functions between new port and north port are needed. The ideal model is that new port creates cargoes from new customers, on the other hand, north port maintains the amount of existing cargoes. Finally, this paper shows that it is urgent to improve port competitiveness of north port for a balanced development between the new port and the north port. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 = 1 1.1 연구의 배경 및 목적 = 1 1.2 연구의 방법 및 정의 = 2 제2장 세계 해운·항만 환경 변화 = 3 2.1 세계 해운환경 변화 = 3 1) 초대형선 출현과 환경변화 = 3 2) “거대운송사” 출현 = 7 2.2 세계 항만환경 변화 = 9 1) 글로벌 터미널 운영업체 등장 = 10 2) 글로벌 터미널 운영업체의 유형 = 12 3) 글로벌 터미널 운영업체의 해외 항만 진출 현황 = 13 제3장 부산항의 현황 및 문제점 분석 = 16 3.1 북항 및 신항의 시설 및 장비현황 = 16 1) 북항의 부두시설 및 하역장비 현황 = 16 2) 신항의 부두시설 및 하역장비 현황 = 19 3) 부산항의 배후 연계망 현황 = 19 3.2 북항 및 신항 처리 물동량 = 20 3.3 부산항 부둔 운영업체 현황 = 23 3.4 시설적인 문제점 = 24 1) 항만운영의 문제점 = 24 2) 배후인프라 문제점 = 27 3.5 터미널 운영의 문제점 = 31 3.6 물동량 증가 둔화의 문제점 = 33 제4장 균형발전의 당위성 = 35 4.1 부산항 개발 역사 = 35 4.2 재래부두 재개발 계획 = 37 4.3 부산항 물동량 예측 = 38 4.4 북항 투자 현황 및 파급효과 = 40 1) 항만 투자비 = 40 2) 파급효과 = 41 4.5 북항 항만 인프라 = 43 4.6 균형발전의 당위성 = 44 1) 항만 경쟁력 제고 = 44 2) 북항의 경제적 파급효과 저하방지 = 45 제5장 균형발전 방안 = 46 5.1 터미널 운영측면 = 46 5.2 시설적 측면 = 48 5.3 물동량 확보 측면 = 50 제6장 결론 및 향후연구방향 = 50 6.1 결론 = 52 6.2 연구의 한계 및 향후연구방향 = 53 참고문헌 = 54 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 부산 신항 및 북항의 균형발전 방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A study on the balanced development Plan between Busan North port and New port -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2007-02 -
dc.contributor.alternativeName Han -
dc.contributor.alternativeName Yu-Nam -
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물류시스템공학과 > Thesis
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