한국해양대학교

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부산항 신항과 북항의 균형발전을 위한 운영효율성 제고 방안에 관한 연구

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dc.contributor.author 이성필 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:14:18Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:14:18Z -
dc.date.issued 2013 -
dc.date.submitted 57016-04-17 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175048 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9200 -
dc.description.abstract Summary of Research Results In Northeast Asia, to pursue the improvement of its function, and to build a combined port with a information base space, which provides total distribution service. In order to accomplish the vision, as of May, 2013, under the third master plan of trading ports, a goal was set to handle 20.7 Mil TEU and to develop shipment of 26 new ports including private sector investment by 2020 with Busan Port Authority and it has been carried in stages. Recently, the increasing cargo flow of Busan port has slowed and this representative national harbor faces a crisis because there is a raising possibility that the volume of its imports and exports might decrease in several years. One the other hands, because Busan Port was separated into New Port and North Port, the cargo flow of North Port has been gradually transferred to New Port since 2011. The output of New Port to handle the cargo was 55 percent in 2012, while North Port handled only 45percent. As a result, New Port has overtaken North Port on this matter and been predicted to increase more than 60 percent of there cargo volume in 2013. Moreover, the berth occupancy rate also has been transferred to New Port from North Port. It is urgent to come up with an effective operation plan for dealing with balanced development between ports focusing on the development of New Port, while North Port should promote the stability of operation through working with New Port, cooperation with port authority and competition in good faith. Consequently, there is an urgent need to have an operation plan for balanced development between Busan ports. If the plan is not set up right away, Busan port would degenerate since it hasn't secured competitiveness in the international circumstances and other Northeast Asian harbors. In this thesis, three solutions are considered for balanced development of both ports through operation efficiency gain. First, in order to invigorate the continuous-move of New Port and North Port, transportation system of both ports needs to be expanded to marine from overland concentrated transportation. To make it available, port authority should support them with incentive and induce their shipping companies concurrently touch at port to participate voluntarily until they settle down stably. Second, operation efficiency should be pursued through volume prediction, reasonable distribution of North Port and New Port and prevention of volume concentration phenomenon to certain terminal. Also steps need to be taken through specialized marketing and operation methods that best suit for terminals. Third, it is necessary to run a unified operation company from mutual developing cooperation of terminals to maintain the optimal stevedorage. It is difficult to adjust them by free economy since there is oversupply, thus, harbor authority's close supervision and control the rate is required. Through that, undervalued rate of Busan Port compared to neighboring competitors will be recovered to normal and stop draining national wealth. All those efforts will be a driving force to Busan Port's balanced development. -
dc.description.tableofcontents 목 차 ABSTRACT 제1장 서 론 1 1.1 연구의 배경 및 목적 1 1.2 연구의 내용 및 방법 4 제2장 해운/항만 환경 변화 및 부산항 개발계획 5 2.1 세계적 해운/항만 환경 변화 5 2.1.1 물동량 현황 및 예측 현황 5 2.1.2 선박 대형화 현황 8 2.2 부산항 주변항만의 개발 및 항만 통합 현황 10 2.2.1 중국 상하이[양산]항 개발 계획 10 2.2.2 일본 항만 통합 정책 11 2.3 부산항 개발계획 12 2.3.1 부산 북항 재개발 계획 12 2.3.2 부산 신항 개발 계획 14 2.3.3 신항 FEEDER부두 조성사업 16 2.4 부산항 신항과 북항의 개발 및 운영/발전에 관한 선행연구 17 제3장 부산항 신항과 북항의 운영현황 20 3.1 부산항의 시설 현황 20 3.1.1 부산항 터미널별 보유선석 및 하역장비 현황 20 3.2 부산항 물동량 처리실적 및 운영현황 22 3.2.1 부산항 컨테이너 처리실적 22 3.2.2 부산항 기항 선사별 컨테이너 처리실적 23 3.2.3 부산항 북항터미널 운영사 연도별 경영수지 현황 25 제4장 부산항 신항과 북항의 운영 효율성 제고방안 27 4.1 부산항 신항과 북항의 운영효율성 비교 27 4.1.1 부산항 터미널별 컨테이너 처리실적 비교 27 4.1.2 북항 터미널별 컨테이너 처리실적 비교 29 4.1.3 신항 터미널별 컨테이너 처리실적 비교 30 4.1.4 부산항 신항/북항 컨테이너 물량이동 추이 비교 31 4.2 부산항의 운영불균형 문제 34 4.2.1 부산항 신항/북항 거점터미널 선석 불균형사례 분석 34 4.2.2 부산항 물동량 증가율 둔화추세 분석 37 4.3 부산항 신항과 북항의 운영효율성 제고방안 39 4.3.1 신항과 북항의 연계운송 필요성 및 활성화 방안 39 4.3.2 신항/북항의 합리적 물동량 배분 42 4.3.3 신항/북항 운영사의 합리적 하역요율 관리 44 제5장 결론 48 5.1 연구결과의 요약 48 5.2 연구의 한계 및 향후과제 50 참 고 문 헌 51 표 목 차 <표 1> '07~'10년 세계 주요항만 컨테이너 물동량 비교 5 <표 2> 전 세계 컨테이너 물동량 처리결과 6 <표 3> 세계 권역별 컨테이너 처리 예상물량과 예상증가율 7 <표 4> 주요선사별 선대보유 현황 8 <표 5> 1만TEU이상 컨테이너 선대 현황 및 전망 9 <표 6> 중국 상하이[양산]항 터미널 개발계획 10 <표 7> 북항 재개발 계획 세부 내용 13 <표 8> 부산항 신항 선석 개발계획 14 <표 9> 부산항 신항 항로/선석 증심/준설 계획 15 <표 10> 부산항 신항 피더부두 조성사업규모 및 기간 16 <표 11> 부산항 터미널별 보유선석 및 장비 현황 21 <표 12> 연도별 부산항 물동량 22 <표 13> 부산항 기항선사 연도별 물량 처리실적 23 <표 14> 부산항 북항 운영사 경영수지 현황 25 <표 15> 부산항 터미널 연도별 컨테이너 처리실적 27 <표 16> 부산항 북항 터미널 화물 속성별 처리실적 32 <표 17> 부산항 신항 터미널 화물 속성별 처리실적 33 <표 18> 부산항내 연계운송 수단별 처리물량 40 <표 19> 부산항 터미널 운영사별 처리능력 전망 42 <표 20> 부산항 컨테이너물량 예측 자료 42 <표 21> 신항터미널 하역능력 전망 42 <표 22> 북항터미널 하역능력 전망 42 그 림 목 차 <그림 1> 중국 상하이[양산]항 위치도 10 <그림 2> 일본 전략항만 위치도 11 <그림 3> 부산항 개발 계획 평면도 13 <그림 4> 부산신항 항로 증심 계획안 15 <그림 5> 부산신항 피더부두 사업 위치도 16 <그림 6> 선사국적별 화물처리 실적 24 <그림 7> 선사국적별 증가추이 24 <그림 8> 선사국적별 화물처리 비율 24 <그림 9> 부산항 북항 운영사 연도별 영업 손익 26 <그림 10> 부산항 터미널 연도별 컨테이너 처리실적 추이 28 <그림 11> 부산항 터미널 연도별 물량 점유율 28 <그림 12> 북항 터미널 연도별 화물처리 증감추이 29 <그림 13> 북항 터미널 연도별 화물처리 비율 29 <그림 14> 신항 터미널 연도별 화물처리 증감추이 30 <그림 15> 신항 터미널 연도별 화물처리 비율 30 <그림 16> 북항/신항 물동량 증감 추이 31 <그림 17> HBCT의 요일별 선석 점유율 34 <그림 18> HPNT의 요일별 선석 점유율 35 <그림 19> 2011~2012 요일별 신/북항 선석점유율 35 <그림 20> 2011~2012 월별 신/북항 선석점유율 36 <그림 21> 2011~2013년간 1~4월 전체물량 처리실적 대비 증감율 37 <그림 22> 2011~2013년간 1~4월 환적화물 처리실적 대비 증감율 38 <그림 23> 2011~2013년간 1~4월 수출입화물 처리실적 대비 증감율 38 <그림 24> 부산항 신항/북항의 주요기항선사 및 항만위치도 39 <그림 25> 연계운송 수단별 월별처리 현황 40 <그림 26> 2012년 부산항 북항~신항간 타부두 이동 환적화물 물류지원 공고 41 <그림 27> 부산항 처리능력대비 물량증가 예측 분석 43 <그림 28> 부산항 물량예측에 의한 북항 물동량 배분예측 43 <그림 29> 부산항 물량예측에 의한 신항 물동량 배분예측 44 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 부산항 신항과 북항의 균형발전을 위한 운영효율성 제고 방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Operation Efficiency Promotion Plan for Balanced Development Between Busan New Port and North Port -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2013-08 -
dc.contributor.alternativeName Philip -
dc.contributor.alternativeName LEE -
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항만물류학과 > Thesis
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