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부산항의 전략적 발전 방안 연구

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dc.contributor.author 김민정 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:14:44Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:14:44Z -
dc.date.issued 2007 -
dc.date.submitted 56850-02-10 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175057 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9210 -
dc.description.abstract Nowadays, Northeast Asian container ports compete with each other fiercely to become the hub port. Busan container port competes with main container ports in China, Taiwan, Japan to attract transshipment container traffic from North-Shanghai in China to far-east Russia. The Korean government is trying to make Busan as the hub port in this region. However, China will construct the Dayangshan and Xiaoyangshan mega container terminals near Shanghai, and the Japanese government has produced a new port development plan, the so-called "Super Hub Port". Under these circumstances, this paper aims to suggest competitive strategies for Busan container port to attract the container traffic in Northeast Asia, and to compete with the developments of other countries in the area. The proposed model is combined with SWOT (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) and AHP (Analytic Hierarchy Process) to study the possible development strategy of Busan Port. On the first level, the overall goal of this thesis is to develop sustainable competitive advantage-based strategies for Busan Port. On the second level, there are 4 groups (Strength, Weakness, Opportunity, Threat) that contribute to the goal, and, on the third level, each group consists of 6 elements. Then, using the 4 groups and 24 elements, an appraisal questionnaire, written in the pairwise comparison from analyzes trends that groups of experts prefer. As a result, this thesis calculates the relative importance of the evaluation criteria used. In summary, this study analyzed the relation between the evaluation criteria and port competitiveness and suggested the development strategy of Busan Port, and, are expected to contribute to options for the expansion of Busan Port in the future. -
dc.description.tableofcontents 제1장 서론 = 1 제1절 연구의 목적 = 1 제2절 연구의 방법 = 2 제2장 해운ㆍ항만환경 변화 및 동북아 항만 개발 정책 = 4 제1절 국제무역환경의 변화 = 4 제2절 항만선택 결정 요인의 변화 = 9 제3절 동북아 항만 개발 정책 = 11 1. 중국항만 개발정책 = 11 2. 일본항만 개발정책 = 17 3. 대만항만 개발정책 = 25 제4절 부산항만 개발정책 = 26 1. 부산항의 현황 = 26 2. 부산신항 개발계획 및 현황 = 33 3. 북항 일반부두 재개발 = 35 제5절 항만 경쟁력 선행연구 및 문제제기 = 37 제3장 이론적 배경 및 계층분석구조의 모형 구축 = 41 제1절 SWOT/AHP 이론적 배경 = 41 1. AHP의 이론 = 41 2. SWOT의 이론 = 46 3. SWOT/AHP의 이론 = 50 제2절 계층분석구조의 모형 구축 = 51 1. 세부평가속성요소조사 = 51 2. 각 그룹별 평가요인의 중복성 및 편중성 검증 = 51 3. 각 그룹별 평가요인의 객관성 확보 = 51 4. 계층분석구조의 모형 구축 = 52 5. 설문조사 대상자의 선정과정과 응답결과 = 54 제3절 실증분석 = 55 1. 계층별 상대적 중요도 산출결과 = 55 2. 부산항의 그룹과 요인별 우선순위 결과 = 56 제4장 부산항의 경쟁력 제고 및 전략적 발전 방안 = 63 제1절 O/S 전략 = 63 1. 동북아역내 피더네트워크 강화 = 63 2. 해외 물류시장 개척 = 66 제2절 T/S 전략 = 67 1. 항만집중투자 전략 = 67 2. 안정ㆍ탄력적인 노사안정 = 69 제3절 O/W 전략 = 70 1. 항만ㆍ물류인프라 조기 구축 = 70 2. 항만서비스 품질개선 = 72 제4절 T/W 전략 = 73 1. 항만 마케팅 강화 = 73 2. 글로벌 물류기업 유치 = 74 제4장 결론 = 75 제1절 요약 = 75 제2절 연구의 시사점 및 향후 연구 과제 = 77 참고문헌 = 78 ABSTRACT = 81 부록:설문지 = 83 -
dc.language kor -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 부산항의 전략적 발전 방안 연구 -
dc.title.alternative A Study on the Development Strategy of Busan Port -
dc.type Thesis -
dc.date.awarded 2007-02 -
dc.contributor.alternativeName Kim -
dc.contributor.alternativeName Min-Jeong -
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해운경영학과 > Thesis
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