1992년 2월 1일부터 전면 시행된 전 세계 해상 조난 및 안전제도(GMDSS)의 탑재 요건에 따라 신제도의 기술기준에 적합한 통신장비들이 선박에 탑재되고 있으며, 이 중 SART는 구조시스템에 이용되며 현장통신에 의하여 연락을 취하면서 레이더 수색 및 위치확인 수단이 된다.
국제기구 및 국제 협약에 따라 SART의 성능기준 및 전기적 기술기준들이 마련되었으며 각국의 관계 주관청에서는 이러한 기준을 만족하는 국내법을 제정하고, 형식인증(Type Approval)에 필요한 시험항목들을 규정하고 있다.
그러나, WTO 체제 하에서 관세장벽인 무역장벽이 사실상 없어지면서 비관세장벽으로써 기술 장벽을 형성하여 각국에서는 자국 산업을 보호하기 위하여 타국 제품의 국내 시장 진출을 제한하고 있으며, 타국 제품의 자국 진출시 새로이 형식인증을 받도록 할 뿐만 아니라, 형식인증을 위한 상이한 시험절차를 만들어 놓았다.
이러한 문제점을 효율적으로 극복하고자 각국은 국가간 상호 인정협정(MRA)을 위해 노력하고 있으며 이 상호인정협정의 기본은 시험성적서의 인정에서부터 시작된다. SART의 경우 국내 형식승인을 위한 시험항목 및 절차가 유럽연합이나 외국에 비해 다소의 차이가 있기 때문에 이를 국제 기준으로 개정할 필요성이 있다. 또한 전기적 기술시험에 있어 전용 계측기를 사용한 측정방법이 훨씬 더 효과적이며, 등가등방성전력 및 송신부, 급전선부, 안테나부가 하나의 몸체로 이루어진 SART에서는 각각을 측정하여 공식을 이용하는 방법보다는 직접 SART에서 방사하여 측정하는 방법이 훨씬 더 적합하다고 판단된다. 본 논문에서는 이러한 시험항목과 방법을 국제기준에 맞도록 표준 측정 방법을 제시하고자 한다.
According to SOLAS agreement from 1. Feb. 1992, the communication equipments which sated on GMDSS rule requirements is mounted in ships. One of them, the SART(Search And Rescue Radar Transponder) has a function to indicate its position. Thus, it is so much available to assist search and rescue operation when an emergency and casualty occur at any sea area.
The functional standard and electrical and technological standards of SART are provided in accordance with international organizations and agreement. Consequently, the supervising office enacts the proper domestic laws which is satisfying the international standards and regulate the test items of type approval.
Under WTO, the trade wall as a tariff wall is actually vanished, but technology wall is forming as a non-tariff barrier. For this reason, other countries's products have difficult to be imported due to protection of domestic industry, imported goods have get the type approval of exported country according to the different test rules and procedures.
In order to overcome those problems efficiently, each country makes an effort to admit MRA which starts from the recognition of the test report.
In case of SART, the test items and procedures have some differences against EU or foreign countries so they have a necessary to be reform international standard. Also, the usage of exclusive measurement equipments are more effective for the electrical and technological test.
In the test of EIRP of SART, conventional method is that each power of transmitter, electric power supply, antenna is measured then, EIRP is calculated by formula. But instead of each power of SART, the EIRP measurement of all in one SART system is more effective at this equipment.
Therefore, in this thesis we introduce the standard measurement method and test items of SART in accordance with international standard.