한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

연료유 가격변동에 따른 컨테이너터선대의 경제적 운영방안

Title
연료유 가격변동에 따른 컨테이너터선대의 경제적 운영방안
Alternative Title
A Study on Economic Devices for A Container-Fleet by Fluctuation of Fuel Oil Price
Author(s)
이수동
Issued Date
2009
Publisher
한국해양대학교 해사산업대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175474
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9700
Abstract
연료유 비용은 컨테이너 해운선사에 있어서 상당한 비중을 차지한다. 2001년 톤 당 연료유 가격이 110$대 이던 것이 2008년 3분기에는 700$ 대로 치솟아 해운 선사의 연료비를 큰 폭으로 증가해 왔다. 컨테이너 해운에서 단기간에 계속적으로 증가하는 연료유 가격의 일부만이 운임에 대한 할증료(BAF)를 통해서 보완되고 있으므로 이익에는 상당한 부정적인 영향을 주게 된다. 본 연구의 앞 장에서 보았듯이, 해운선사들은 연료유 소비에 대하여 보다 계획적인 관리가 필요하다. 해운선사들은 보다 낮은 품질의 연료를 이용하여, 연료 효율이 높은 선박을 설계, 구매 방법 및 구매 지역 에 따른 구매비용 절감, 그리고 그들의 정기선 서비스를 선박의 속력, 선박의 크기 및 항로당 기항 항구수, 투입 선박의 수 등을 조정함으로써 연료유 소비를 보다 엄격하게 통제할 수 있다. 본 연구는 구주항로에서의 정기선 서비스의 계획에 관한 연료비 증가의 영향의 분석을 선박 추가 투입(선박 수 조정) 요소에 초점을 맞추었다. 2005년2월과 2007년 12월 사이에 구주항로의 왕복서비스의 항로수가 증가하였다. 그러나 운송인들은 보다 적은 기항지의 숫자에 더 중점을 둔다는 것이 증명되었다. 다른 한편으로는, 서비스 당 평균 선박의 수가 증가하였고, 항로의 평균 선박 크기의 상당한 증가를 함께 수반 하였다. 이는, 기존의 해운회사들은 막대한 선박 보유비용을 줄이기 위하여 보다 빠른 선속의 선박을 투입하여 가장 적은수의 선박으로 서비스하는 항로를 계획 운영 하였다. 선속 증가를 통한 항내 혼잡 및 기상 악화로 인하여 발생되는 지연을 만회하여 왔다.

그러나 2005년 이후의 연료유 가격의 급격한 상승은, 선박 보유 및 유지비용이 발생하더라도 선박을 추가 투입하여 선박의 속력을 감소하여 연료 소모량을 줄이는 보다 적극적인 연료비 절감 방안으로 대응해 왔음을 알 수 있다. 이것은 투입 선박 수를 증가하여 최대속력이 아닌 경제속력으로 항해하여 연료 소비량을 최대한 줄여 연료비 비중을 줄이고자 함이다.

실제로 대다수의 해운선사들이 유가가 급등하기 시작한 2004년부터 2007년까지 선박을 추가 투입함으로 인한 부가적인 경제성 확보가 가능하였음에도 불구하고 이러한 의사결정을 내리지 못하고 있다. 이는 높은 연료유 비용에 대한 대처가 상당히 늦다는 것을 보여준다. 물론 정기선 서비스의 조정이 뒤쳐지는 것은 해운업의 특성인 경직성, 운송기간 문제, 스케줄 신뢰성 문제 및 추가 선박 확보와 관련하여 증가하는 비용문제 등으로 의사 결정이 지연 될 수 있다.

지금까지, 연료소비량과 정기선 서비스 계획 사이의 관계는 선박 관리자, 서비스 기획자 및 정기선 서비스 운영자들에게는 주요한 관심사였으나 학문적인 관심을 많이 끌지는 못하였다.

본 연구에서는 해운선사들의 선박연료유 부담을 줄여주기 위해서 선박 추가투입으로 연료유를 절감할 수 있는 지에 관한 경제성 분석을 실시하였다.

본 연구의 학문적 및 실무적 시사점은 다음과 같다.

첫째, H선사의 AEX항로 서비스에 있어서 2007년 1년간 8척 운항 시의 실제 발생비용 구조와 2008년 감속운항을 위한 9척 운항 시의 실제 발생 비용을 기준으로 비용차액을 도출하였다. 이를 토대로 유가의 변동 단계와 선박소유 및 유지비용 변동단계에 따른 운영비용에 있어서의 손익분석 모델을 제시하였다.

둘째, <표 Ⅳ-10>과 <그림 Ⅳ-5>에서 볼 수 있듯이 2008년 7월 연료유 가격이 부산 기준으로 766 US$를 정점으로 하락하기 시작하여 불과 4개월 만에 246 US$까지 하락 했으나, 국제 경기 회복기대로 인하여 다시 상승하여 최근(2009년 6월) 400US$를 넘어서고 있다. 이러한 급변하는 경제 상황과 급격한 연료유 가격 변동의 시대에 선대편성 계획 시 H 선사의 선박추가 투입의 경제성 사례 분석이 보다 빠른 의사 결정의 토대가 될 수 있을 것이다.
it consumes 230 tons of fuel per day.

For container shipping company, fuel oil prise is a considerable expense. In the last 3 years, fuel oil prises have risen considerably. The increasing fuel oil price in container shipping, in the short term, is only partially compensated through surcharges and will therefore affect earnings negatively.

This paper deals with the impact of increasing fuel oil price and capital costs for vessels on the number of vessels on the Asia-Europe trade. Following statements are the detail methods that are used in this research.

First, through the documents and precedence research, the present situation about operation cost and global fossil fuel price fluctuation can be researched.

Second, through the precedence research, the type of reduced operation cost of a fleet of container ships can be researched.

Third, in the situation that fuel cost is raised, through the example of H Company’s reaction that analyzed the types of reduction of operation cost of a container fleet

As per result of 'H' carrier's operation in 2008, there were no cost difference between 8 and 9 vessels operation in case the fuel oil price is USD 169/tons while adopt USD 31,818 as fixed cost.

We can expect that the fuel oil price will not be decreased under USD 200 $/Ton on the basis of current high oil price phenomenon. In conclusion, if the fuel oil price is over USD 200 $/ton, 9 vessels operation is more economic than 8 vessel operation even if the fixed cost is over USD 35,000.

Fuel price that was increased to 766 USD in 2008 July was decreased to 246 USD in 2008 November, but it is increased by expectation of global economic recovery and it reaches 415 USD which is over 400 USD recently (2009 June). Under the situation that is rapid fuel price alternation and a sudden change in economy status.

This research can be helpful to make quick decision.
According to the weak achievement of Container Company’s, they are trying to have better service and modified company structure. Major merchant companies have been losing their profit because of World economic crisis with falling fares, increased fuel and inland transport cost. Fuel oil cost have doubled in short period by the skyrocket of international crude oil cost, and all merchant company have been suffering problems with their profit. Merchant companies have been striving to make better situation but negative effects which are related to fuel cost are inevitable. As a result of the statistic, the fuel oil cost take 10~20% in the total operation cost so, Merchant company have been pressured by the fuel cost (if the fuel cost is increase 1 USD per ton, companys get pressure 10 million dollar.). The amount which fuel cost take in operation cost is increasing rapidly, follow the increased fuel cost. There is an opinion that if Dubai standard oil rate rocket up to 170 dollar, the ratio of the fuel cost takes in operation cost is going to rise up to 24.1%. Especially container merchant companies which need faster operation speed compared with bulk ships have much more serious problem with profit because of serious pressure on the fuel cost. 70,000 DWT grade bulk ships which operate 13 knots speed consume 36 tons of fuel oil per day but 8,000TEU grade container ship with average speed 22 knots
Appears in Collections:
항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
000002175474.pdf Download

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse