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연안해역의 해상교통관제 방안에 관한 연구

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dc.contributor.author 文範植著 -
dc.date.accessioned 2017-02-22T06:43:20Z -
dc.date.available 2017-02-22T06:43:20Z -
dc.date.issued 2003 -
dc.date.submitted 56797-10-27 -
dc.identifier.uri http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002173948 ko_KR
dc.identifier.uri http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9719 -
dc.description.abstract This study recognized that wide area vessel traffic management system is necessary at the traffic congested area and/or environmentally sensitive water through the survey on the international trends on VTS. Also IMO and IALA have recommended to implement a VTS at the waters having a high traffic density, conflicting & complex navigation pattern, difficult hydro-graphical & hydrological elements, many records of marine casualties and/or narrow channels. Furthermore the Canadian and other researches revealed that the estimated effect of VTS on accident prevention is much higher in Open waters than Confined waters. This study comprehensively assessed the marine traffic features in Mokpo water through the traffic survey at four(4) locations. The results shows that there are high traffic density, number of narrow channels, many ships carrying hazardous cargoes, and many encounters and conflicting navigation patterns. The analysis of ship casualties in Mokpo water indicated that most of the accidents were occurred along the main route of traffic, thus some kind of traffic management measure should be implemented in this water. The causal analysis revealed that many casualties by the human error which could be eliminated by the assistance of VTS. The conclusions include 1) six proposed sites of Radar to cover the whole area, and 2) a proposed VTS center to manage the traffic considering the feasibility, availability and etc. It is surely expected that the proposed coastal VTS should improve the safety & efficiency of traffic and protection of marine environment in the water. -
dc.description.tableofcontents 목차 표목차 = iv 그림목차 = v Abstract = vi 제1장 서론 = 1 1.1 연구의 배경 = 1 1.2 연구의 방법 및 범위 = 2 제2장 VTS의 이론적 고찰 = 5 2.1 VTS의 개요 = 5 2.1.1 VTS의 정의 = 5 2.1.2 VTS의 목적 = 7 2.1.3 VTS의 역할과 서비스 = 8 2.1.4 VTS 서비스 범위 설정시 고려사항 = 11 2.2 VTS의 세계적 추세 = 16 2.2.1 외국의 사례 = 16 2.2.2 미래의 VTS = 20 2.3 VTS의 사고예방효과 = 23 2.3.1 VTS 수준별·해역별 효과 = 23 2.3.2 사고종류별·원인요소별 효과 = 25 2.4 연안VTS = 26 2.4.1 연안VTS의 설치 필요성 = 26 2.4.2 연안VTS의 설치가 필요한 해역 = 27 2.4.3 연안VTS 서비스의 중요도 = 28 2.4.4 연안VTS 설치에 따른 기대효과 = 29 2.5 ?냐? 대상해역 선정 = 30 제3장 해상교통조사 = 33 3.1 해상교통조사의 개요 = 33 3.1.1 해상교통조사의 목적 = 33 3.1.2 해상교통조사의 의의 = 34 3.1.3 해상교통조사의 방법 = 35 3.2 교통량 조사 및 분석 = 38 3.2.1 교통 항적도 = 40 3.2.2 관측결과 = 44 3.3 요약 = 46 제4장 해양사고 분석 = 48 4.1 해양사고의 개요 = 48 4.1.1 해양사고의 정의 = 48 4.1.2 해양사고의 종류 = 50 4.2 해양사고 분석 = 53 4.2.1 인적 요인 = 56 4.2.2 자연적 요인 = 61 4.3 요약 = 65 제5장 연안VTS의 제안 = 66 5.1 IMO 및 IALA의 권고 및 지침 = 67 5.2 현장 조사 = 69 5.2.1 도초도 = 71 5.2.2 가사도 등대 = 72 5.2.3 서거차도 정상 = 73 5.2.4 하조도 등대 = 74 5.2.5 어룡도 등대 = 75 5.2.6 당사도 등대 = 76 5.2.7 진도 서망 = 77 5.3 후보지 선정 = 78 제6장 결론 = 81 참고문헌 -
dc.publisher 한국해양대학교 대학원 -
dc.title 연안해역의 해상교통관제 방안에 관한 연구 -
dc.title.alternative A study on the Marine Traffic Management in Coastal Waters -
dc.type Thesis -
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운항시스템공학과 > Thesis
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