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외국인 선원 혼승과 선박관리비에 관한 연구

Title
외국인 선원 혼승과 선박관리비에 관한 연구
Alternative Title
A Study on the Mixed Manning of Foreign Crew and Ship Management Cost
Author(s)
조창수
Publication Year
2016
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002302941
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9760
Abstract
해운산업에 있어서 선원의 책임과 역할은 날로 그 비중이 증대되고 있으며 낮은 임금 수준의 우수한 선원 확보는 선사의 국제경쟁력을 높일 뿐 아니라 안정적인 해운사업을 영위하기 위해서는 아주 중요한 일이다.



하지만 오늘날 선원의 직업적 특성 및 사회적 경제 여건 변화에 따라, 선원직업의 선택 기피 및 이직현상 심화로 선원 인력 부족이라는 선원의 공급부족(특히 사관직급) 현상이 매우 심각한 문제로 대두되고 있다.



이러한 선원인력 부족문제를 해결하기 위하여 일찍이 선진국 중심으로 다양한 해운정책들이 운영 중에 있으며, 우리나라에서도 선원 인력 시장의 여건 변화로 대부분의 국내 선사에서 외국인 선원을 고용하여 선박에 승선시키는 외국인 선원 혼승 제도가 보편화되었다.



본 연구는 문화적인 차이 및 선박조직의 특수상황 하에서 각 구성원들의 적응 및 조직성과에 미치는 영향에 대해 살펴보면서, 외국인 선원 혼승과 선박관리와의 영향 관계를 살펴 보고자 하였다.



본 연구에서는 선원과 선박관리비용에 관한 자료를 컨테이너선 표본과 벌크선 표본으로 구분하여 선원의 혼승이 선박관리비용에 미치는 영향에 대하여 분석을 시도하였다. 분석의 도구로는 상관관계분석 및 OLS 회귀분석을 활용하였다.



상관관계분석의 결과, 컨테이너선의 경우에 한국선원 비율이 높으면 선원비는 증가하지만 선박관리비는 감소하는 것으로 나타났다. 벌크선의 경우 한국선원 비율은 선원비 및 선박관리비와는 유의한 관계를 보이지 않았다.



회귀분석의 결과, 선박관리비는 컨테이너선 표본과 벌크선 표본에서 모두 선령 및 선박규모와는 매우 강력한 정(+)의 관계가 나타났다. 다만 한국선원비율은 컨테이너선과 벌크선에서 모두 부(-)의 관계로 나타났으나, 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다.



본 연구의 결과는 국내에서 증가하고 있는 외국인 선원의 고용과 혼승이 선박관리비에 직접적인 영향을 주고 있지 않음을 의미하며, 세계적으로 진전되고 있는 다국적 선원고용 현상이 경제적으로 비합리적이지 않다는 사실을 뒷받침하고 있다.
The roles and responsibilities of the seafarers in the shipping industry are becoming a more important part and the securing of excellent seafarers in the low wage is very important not only increase the international competitiveness of the global shipping company, but also lead a stable shipping business.



But today, according to the occupational characteristics of seafarers and social economic changes, the shortage phenomenon of manpower being caused by deepening evasion and turnover of seafarers profession has emerged as a very serious problem.



The various maritime policies are operating early in developed countries, in order to solve this crew shortage problem, our country also is employing the foreign crew on most domestic shipping line as condition change of crew labor market and mixed manning of foreign crew is the most common phenomenon in the shipping industry nowadays.



This study is trying to look into the correlation between mixed manning of foreign crew and ship management, looking at the effects of individual adaptation and organizational performance under special circumstances of cultural differences and ship organization.



In this study, we attempted to analyze how the mixed manning of foreign crew effect on the ship management cost, separated by a container sample and a bulk sample on the seafarers and ship management costs.

As a tool of analysis was utilized OLS regression and correlation analysis.



The results of correlation analysis, in the case of container ship, it was found if the ratio of Korean crew was increased, the crew cost was increased but the ship management cost was decreased. However, in the case of bulk ship, the ratio of Korean crew was not significantly associated with the crew cost and the ship management cost.



The results of the regression analysis, the relationship between the ship management cost and the ship age & size showed very strong positive(+) in both container and bulk sample. However, it was found a relationship appeared to be not statistically significant.



The results of this study are supported by the fact that the mixed manning of foreign crew is not giving a direct impact on the ship management cost and the employment phenomenon of multinational crew in the world is not economically irrational.
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항만물류학과 > Thesis
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