우리나라 중소도시의 버스산업 경영개선 방안에 관한 연구
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | 강병국 | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-22T06:47:19Z | - |
dc.date.available | 2017-02-22T06:47:19Z | - |
dc.date.issued | 2006 | - |
dc.date.submitted | 56822-12-26 | - |
dc.identifier.uri | http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175572 | ko_KR |
dc.identifier.uri | http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9813 | - |
dc.description.abstract | Bus industry in R.O.K is facing a difficult period of profit loss, which is getting more widely spreaded as time passes by. K city is selected to find out the management problem of overall Korean bus industry and to suggest possible measures, one of which might be applied to find out the solution. This study is dealing with intra-urban buses, inter-city buses and rural buses, but excluding high speed express buses and town buses that are operating in a narrower boundary. The methodologies adopted for the research are 'field survey', 'statistical inference' and 'financial ratio comparison'. The study found the structure of revenue and cost of the K city. Bus operating cost can be divided into fixed cost and variable cost | - |
dc.description.abstract | the former consists of labor cost, social & welfare cost, insurance cost, and the latter, fuel cost, maintenance cost and other miscellaneous cost. The study has revealed that the highest cost components are labor cost and fuel cost. Transport cost has been increased continuously. Variable cost is increasing faster than fixed cost, and fuel cost shows the sharpest increase among variable costs. Fuel cost has been increasing by 13.4%~15.0% per annum. This cost structure will take effect much more on inter-city buses, whose overall cost shall increase more rapidly due to higher increase rate of variable cost. The study suggests M&A as an alternative for the solution of the ailing industry. M&A effect might be listed as follows: ① the improvement of excess bus capacity ② the restructure of labor force ③ the decrease of overhead costs The implementation of the technique 'M&A' among the bus companies in the city has been simulated to find out the effect of the M&A of the bus industry. The study has found that 20% reduce of the number of operating buses will accrue net profit, which means that the hypothesis tested can be accepted. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract = 6 제 1 장 서 론 = 8 제 1 절 연구의 배경 및 목적 = 8 제 2 절 연구의 방법과 범위 = 9 1. 연구의 방법 = 9 2. 연구의 범위 = 11 제 2 장 구조조정의 방식과 유형 = 12 제 1 절 M&A에 대한 이론적 고찰 = 12 제 2 절 인수합병(M&A)방식 = 14 1. M&A의 유형 = 14 2. 자산부채이전(P&A)방식 = 15 3. P&A와 M&A비교 = 16 4. M&A방식의 타당성 = 16 제 3 절 가설의 설정 = 18 1. 구조조정의 효과 = 18 2. 가설의 설정 = 19 제 3 장 우리나라 및 K시의 버스운송사업현황 = 21 제 1 절 버스 운송산업의 환경변화 = 21 제 2 절 버스운송사업제도 = 23 1. 버스운송사업유형 = 23 2. 버스운송사업 진입 및 규제제도 = 23 3. 업체현황 = 24 4. 버스운송산업의 경영실태 = 26 5. 운송사업의 법적기준 = 30 제 3 절 K시 버스사업현황 = 33 1. 버스업체별 차량현황 = 33 2. 버스업체별 인력현황 = 34 3. 운행실태 = 34 4. 운송업체의 일반현황 = 35 5. K시의 시내버스 서비스 만족도 = 39 제 4 장 K시의 버스 운송원가 산정 = 42 제 1 절 운송원가산정의 개요 = 42 1. 원가산정의 전제 = 42 2. 대상업체 = 42 3. 원가조사 대상기간 = 42 4. 원가계산 기준 = 42 5. 원가항목 분류기준 = 43 6. 원가계산의 전제 = 44 제 2 절 원가산정 흐름도 = 45 제 3 절 원가요소별 산정기준 및 절차 = 46 1. 원가요소별 검증절차 = 46 2. 원가항목별 분류기준 = 47 3. 원가형태별 배부기준 = 52 제 4 절 운송원가의 내용 = 54 1. 운송원가 = 54 2. 운송원가산정의 결과 = 64 제 5 장 K시의 버스운송수익금계산 = 70 제 1 절. 운송수입금 분석 = 70 1. 운송수익금 분석의 흐름 = 70 2. 요금함봉인 수입금 = 71 3. 노선별 운송수입금 = 72 제 2 절 운송수입금 보정지수 분석 = 76 1. 일별수입금 보정지수 분석 = 76 2. 주간수입금 보정지수 분석 = 77 3. 월간수입금 보정지수 분석 = 78 제 6 장 K 시의 버스 경영개선 대안의 설정 = 79 제 1 절 연도별 K 시의 경영수지 = 79 제 2 절 향후 K시버스 정책 대안 제시 = 80 제 7 장 M&A 에 따른 K시 버스경영개선과 결론 = 96 제 1 절 M&A 시의 경영개선 방안 = 96 제 2 절 결론 = 99 제 3 절 연구의 한계 = 100 참고문헌 = 101 | - |
dc.language | kor | - |
dc.publisher | 한국해양대학교 | - |
dc.title | 우리나라 중소도시의 버스산업 경영개선 방안에 관한 연구 | - |
dc.title.alternative | A Study on Method for Managerial Improvement of Bus Industry of Small-Medium City in Korea | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.date.awarded | 2006-02 | - |
dc.contributor.alternativeName | Kang | - |
dc.contributor.alternativeName | Byung-Kug | - |
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