한국해양대학교

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지역전략산업의 입지특성에 따른 클러스터 평가

Title
지역전략산업의 입지특성에 따른 클러스터 평가
Alternative Title
A Study on Cluster Analysis by Locational Characters of Regional Strategic Industry- A Case of Port & Logistics Industries in Busan Metropolitan City
Author(s)
연정흠
Issued Date
2006
Publisher
한국해양대학교
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002175912
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10237
Abstract
20세기 초반 산업입지이론의 시작으로 개별기업의 입지에 대한 관심이 증대되었을 뿐만 아니라 대량생산 위주의 산업화로 규모의 경제 달성을 통한 비용절감이 지역산업 경쟁력의 핵심수단이 되었다. 이후 지식산업시대에는 혁신의 창출을 통한 산업의 고부가가치화가 지역경제의 생존전략으로 인식되고 있으며, 이러한 산업의 집적화를 통해 경제진흥이 핵심수단이 되고 있다. 따라서 산업입지에서도 저렴한 부지와 도로, 전기, 교통, 항만 등 양호한 인프라를 제공하는 산업단지 공급에서 혁신 및 고부가 창출을 촉진하는 새로운 형태의 전략이 요구되고 있다. 이러한 산업환경의 변화에 부응하여 산업입지분야에서 새롭게 주목받고 있는 이론이 산업클러스터이다.

산업클러스터는 기업과 대학 및 연구소, 기업지원서비스 기관 등 상호 연관된 주체들의 공간적 근접성에 의한 경제 및 가치의 효과를 핵심요인으로 보고 있다. 정보통신의 발달에도 불구하고 대면접촉을 통한 암묵지의 전달이 혁신창출에 효과적이라는 사실이 이를 증명하고 있다. 디지털 기술의 발달에 따라 일반적으로 경쟁우위에서 산업의 입지가 차지하는 비중이 감소할 것으로 예상하는 경우도 있었으나 여전히 지역에 기반을 둔 클러스터가 경쟁우위에 유리하게 작용하고 있다는 사실이 실 사례를 통해 확인되고 있다. 전문화된 기능과 지식, 관련 기관과 경쟁자, 관련사업 및 수준 높은 고객들이 상호작용을 하여 전체적으로 경쟁우위를 창출하는 것이다.

국내에서도 90년대 이후 산업클러스터에 관한 분석이 시도되고 있으나 연구결과가 체계적으로 축적되지 못한 상황이며, 분석방법론이나 연구대상도 체계화되어 있지 않다. 그러나 정부와 지자체는 경제 진흥 및 지역혁신을 위한 주요 수단으로 산업클러스터를 인식하고 있다. 지역전략산업의 경우에서도 육성방향을 산업 및 업종별 클러스터를 통해 지역의 경제발전과 혁신을 창조해 내는 것을 목적으로 하고 있다. 따라서 정확한 지역산업 및 경제 활성화 정책의 수립과 수행을 위해서는 지역산업의 클러스터의 형성과정, 특성, 공간적 분포 등에 대한 명확하고 정확한 이해가 필요할 뿐만 아니라, 심층적인 분석에 의해 산업정책을 수립해야 할 것이다.

항만물류산업의 클러스터에 대한 정량적 분석과 공간적 분포를 처음으로 시도하는 본 연구의 목적은 첫째, 부산광역시 전역을 지역단위로 하여 항만물류산업 공간적 분포 특성의 확인(Identification)을 통해 업종별 클러스터를 평가한다. 둘째, 항만물류산업을 구성하는 업종간 경쟁, 협력, 거래관계 등을 기초로 하여 중요도에 따라 유형화를 시도한다. 마지막으로, 미시적인 관점에서 특정지역내 항만물류산업 세부업종에 대한 산업클러스터의 특성 및 네트워크를 분석하고 평가한다. 이러한 과정에서 업종간의 관계를 정량적인 분석을 통해 설명하고, 그 실태를 평가한다.
With the beginning of the theory ofthe industrial location in the

early 20th century, notonly the interestin location of enterprise has been increased but also deduction in costh as become the coreway of competitive power of local industry of scale in the mass production centered industrial ization. Here after, the highly valueaded of industry through the creation of innovation has been recognized as a survival strategy for regional economy, and through this integration of industry it has also been amajor way of developing of economy. Therefore, it is alsoneeded in industrial location to createa new form of strategy to promote value added in supply of industriale state which offer favorable in frastructure such as inexpensive land, road, traffic, harbor,

and electricity. Fulfilling the alteration of the industrial environment, it is industrial cluster which is newly notice dandinterested in the field of the location of industry.

The analysis on industrial cluster has been tried with in the country domestically in the late 19th centuries, but neither the result of research has not been systemically accumulated nor the theory of analysing process. But the government and Local Authorities are recently realizing the industrial cluster as a majorway of economical

promotion and innovation ofthe region. In the case ofthe regional strategic industry, they are having their way on industrial clusterto promote the development and the creation of regional innovation system. Hence, to establish and to perform the accurate policy to activate the development of regional strategic industry, it is notonly

needed the clearand precise understanding of formation, feature and place of distribution of local industrial cluster, but also the industrial strategy should be formulated under the depthan alysis.

This research on quantity-fixed analysis and characters of spatial distribution of port& logistics industries for the first time, it evaluated the cluster by the types of business through the identification of features of port & logistics industries in whole region of Busan district. Secondly, it is tried top atternized by the importance based on

competition, cooperation and business relations among the types of business which composeport& logistics industries. For the last, we analyzed and evaluated the network relation and the characteristic of port& logistics industries in detail category of business of industrial cluster in specified regionin microview.

The consequence of analysis, port & logistics industries in Busan district, it is represented that total 15,120 enterprises have been operating and total 75,592 workers have been employed. administrative district as a standard, in the consequence of investigating the feature of location through the analysis on the spacial distribution most of the

transport industry were contribute devenly and service industries such as the transport agent, marine transport agency were mostly accumulated in JungGu Joongangdong and DongGu Choryangdong. Relating manufacturersin port& logistics industries likes hip building and ship components manufacturer were centered in YoundoGu Namhangdong, Bonglaedong and SahaGu Gamchundong.

After the location quotient for a statistically close examination of spacial characteristic and the amount of G *

i- statistical results, there were almost 19 categories of business in JungGu Joongangdong, next 16 in Choryangdong, 13 in Goopyungdong, each 13 in Namhangdong and Bonglaedong.

Finally, to analyze the actual condition of these regional cluster by types of business, we estimated upon the 4 main categories that is transport agent, marine transport agency, ship building, ship components manufacturer in Joongangdong and Namhangdong. As a method of

analysing we evaluated 4main factors- an index of network relation, cooperation & competition, cultural organization, environment. As a result of analysing, in the case of transport agency, an index of cooperation & competition was quite high but the other index-cultural organization and environment was quite a bit low. And in another case, the ship components manufacturer, the last of index without

environment was the highest. where itis showing the high level of the clusterin port & logistics among the Busan districts, is rather showing the latent situation in residential and leisure part than in the part of dealings and operations, so the politicaland administrative supports should be established for the amelioration in these sections.
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