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해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유가 성과에 미치는 영향

Title
해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유가 성과에 미치는 영향
Alternative Title
An Empirical Study on the Impacts of Electronic Information Sharing on Performance between Shipping Company and Container Terminal
Author(s)
최종익
Publication Year
2006
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002176375
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/10778
Abstract
기업의 경쟁우위창출 및 지속적 유지를 위해 정보기술에 기반 한 기업간 관계가 중요하게 대두되고 있으며, 점차 증가하고 있는 공급망 관리의 전략적 중요성으로 기존 물류활동의 정보시스템과의 연계를 필수적으로 요구하고 있다.

현재, 해운·항만물류산업을 구성하고 있는 중요한 주체인 해운회사와 컨테이너터미널은 최근에 와서 양 당사자가 속해 있는 공급망을 효율화시키기 위해 공동으로 노력하는 파트너십 관계(partner relationship)로 급속히 변화되고 있으며 이를 뒷받침하기 위한 학문적 연구도 활발하다. 그러나 해운·항만 공급망과 관련된 연구에서 제일 중요한 이슈인 전자적 정보공유에 관한 연구가 부족한 상황이며, 특히 해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유의 정도와 이를 통해 달성할 수 있는 성과 등에 관한 실증연구가 진행되지 못하였다.

본 연구에서는 해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유를 촉진하고 활성화하는 요인들에 대해 관련 이론 및 선행연구를 통해 추출하고 실증적으로 검증해 보는 것과 해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유의 정도가 성과에 어떠한 영향을 미치는 지를 해운회사의 입장에서 실증연구를 통해 규명해 보고자 하는 것을 목적으로 하였다.

선행연구를 통해 해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유에 영향을 미치는 결정요인으로 조직특성과 조직간 특성을 주요 차원으로 추출하였고, 조직특성에 대해서는 최고경영자의 지원정도, 정보기술 인프라 수준의 두 가지 하위 구성개념을 설정하였고, 조직간 특성은 해운회사와 컨테이너터미널 간, 즉 기업간 신뢰, 몰입, 의존성의 세 가지 하위 구성개념을 도출하였다.

실증적 검증을 위해서 컨테이너터미널과 전자적 정보공유를 하고 있는 국내 53개의 해운회사에 대하여 설문조사를 실시하였으며, 유효한 설문지 46개를 확보하여 이를 대상으로 통계 분석한 결과, 다음과 같이 의미 있는 결과들을 확인하였다.

첫째, 전자적 정보공유의 결정요인으로 최고경영자의 지원정도, 정보기술 인프라수준, 몰입, 의존성이 통계적으로 유의한 결과를 나타냄으로써 이러한 요인들이 해운회사와 컨테이너터미널 간의 전자적 정보공유에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 그러나 신뢰가 전자적 정보공유에 미치는 영향은 통계적으로 검증되지 못했다. 그이유는 1) 측정방법의 바이어스, 샘플의 한계, 2) 신뢰보다 법적 제도적 통제장치 등을 더 중요하게 여김, 3) 두 기업사이의 교섭력에서 힘의 불균형 존재 등을 들수 있다.

둘째, 전자적 정보공유가 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

이러한 연구결과는 해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유의 장애요소와 지원요소를 보다 명확히 적시하였고, 전자적 정보공유가 성과를 증진시킨다는 사실을 실제 데이터 분석을 통해 입증함으로써 해운회사와 컨테이너터미널 간 전자적 정보공유를 통한 성과를 증진시킬 수 있는 전략수립에 실천적인 근거를 제시 할 것으로 기대된다.
1) There are the limitation of sample and the bias of measurement. 2) It seems that the legislative and institutional system of control is more important than credibility. 3) There are power imbalances between cooperations in negotiation.

Second, it was proved that the electronic information sharing between shipping company and container terminal has influenced on the performance.

This study clarifies factors which is useful and which is not in relation to the electronic information sharing between shipping company and container terminal. Moreover, it proves the fact that the electronic information sharing improves the execution and outcome by empirical data analysis.

In conclusion, this study is expected to provide practical base for establishing strategy to enhance the performance through the electronic information sharing between shipping company and container terminal.
First, the degree of support by the chief executive officer, the stage of information technology infrastructure, devotion and dependence were proved as valid factors affecting the electronic information sharing between shipping company and container terminal. However, the effect of credibility on the electronic information sharing was not valid statistically. The reason are as follows
First, to find out valid variables from preceding studies which expedite and revitalize the electronic information sharing between shipping company and container terminal and (to) verify the effect empirically

Second, to examine the impacts of electronic information sharing between shipping company and container terminal on performance by empirical research.

The internal and external characteristics of organization are considered as decisive factors influencing electronic information sharing between shipping company and container terminal. In the case of internal characteristics, the degree of support by the chief executive officer and the stage of information technology infrastructure are deduced as influential factors from preceding studies. For external characteristics, three factors, that is the credibility between companies, devotion and dependence, are extracted as subordinate concepts.

The survey was conducted for 53 domestic shipping companies having the electronic information sharing with container terminals and 46 valid questionnaires were acquired.

The results through statistical analyses are as follows
The relationship between companies based on information technology has been holding a key post to have the upper hand of competitors and maintain it in the business environment. Furthermore, it is essential to connect existing logistic activities to information system when considering the strategic importance of supply chain management which is increasing.

Today, two main subjects, shipping companies and container terminals, which constitute the Shipping & Port Business, try to build up partner relationship each other to increase the efficiency of their own supply chain. To assist the changing business environment, there have been a lot of vigorous theoretical studies. However, studies on the electronic information sharing which is one of the main issues in relation to the supply chain in the Shipping & Port Business are not enough. Especially, empirical studies on the impacts of electronic information sharing for the performance between shipping company and container terminal are scarce.

The purposes of the study are as follows
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해운경영학과 > Thesis
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