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도시물류 효율화를 위한 도시첨단물류단지(e-Logis Town)의 공급 및 관리방안 연구

Title
도시물류 효율화를 위한 도시첨단물류단지(e-Logis Town)의 공급 및 관리방안 연구
Author(s)
문하연
Keyword
도시물류, 도시물류시설, 도시첨단물류단지, 물류정책, 재개발, 네트워크 중심성 분석
Publication Year
2017
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11454
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002336015
Abstract
With the activation of e-commerce, the delivery of the parcel is increasing rapidly. In particular, as urbanization progresses rapidly, the quantity of goods transported, distribution and logistics are being heavily focused on metropolitan areas and the importance of urban logistics is increasing. Despite the increasing need for a change in the environment of urban logistics, urban logistics facilities have become outdated and seen as locally unwanted facilities for residents.

The logistics policies for providing and allocating urban logistics facilities have been focused on the large-scale logistics facilities for manufacturing industries, e.g. logistics complex, Integrated Freight Terminal(IFT) and Inland Container Depot(ICD), so the lack of logistics infrastructure in the city resulted in developments thoughtless for the environment and caused the increase of illegal and small logistics facilities. Therefore, it is necessary to introduce cutting-edge logistics infrastructure, which is multiply functionalized with logistics, distribution, and high-tech industry, to enable stabilization of urban logistics demand and modernization of urban logistics facilities.

In 2015, for these reasons, the Ministry of Land, Infrastructure and Transportation adopted a “e-Logis Town System” that would reshape the outdated logistics facilities in the city to the convergence logistics facilities. In order to maximize the systematic expansion and efficiency of urban logistics facilities, this study sought a comprehensive strategy to improve urban logistics function through the e-Logis Town. The strategy for improving urban logistics efficiency is divided into two measures; one is a supply measure of e-Logis Town by estimating urban logistics demand, and the other is a management measure of e-Logis Town to optimize its efficiency.

First, in order to seek the supply measure of e-Logis Town, this study selected the freight items reflecting the characteristics of urban logistics among 31 types of freight items, especially by focusing on the country’s largest and provincial cities of Seoul and 6 metropolitan cities, i.e. Pusan, Incheon, Daegu, Gwangju, Daejeon, Ulsan. So the urban freight items were selected by conducting the Network Centrality Analysis and using Origin and Destination(O/D) data from Korea Transport DataBase(KTDB). This study calculated the area of facility based on the volume of urban freight items. Thus, it was possible to provide a comprehensive regional supply measure by comparing the current supply of the urban logistics facilities. Further, this study proposed a management plan to induce development of modernized logistics complexes and inhibit the development of logistics complexes that do not relate to the system’s fundamental purpose.

This study provides a comprehensive policy and a preliminary data for the provision of urban logistics facilities with the current system of urban logistics. Especially, this study has a significance that it has established a supply and management strategy for the new concept of logistics facility, e-Logis Town, emerging in the urban redevelopment area.| 전자상거래의 활성화에 따라 택배물동량이 급속히 증가하는 추세에 있다. 특히, 도시화가 급격히 진행되면서 택배 및 유통·물류 등이 대도시에 집중되고 도시물류의 중요성이 부각되고 있다. 이렇듯 최근 물류환경의 변화에 따라 도시물류시설이 요구됨에도 불구하고, 도시 내 산재된 물류시설은 낙후되어 기능을 상실하고 주민기피시설로 인식되고 있다. 도시물류 수요의 안정적 처리, 도시 내 물류시설 현대화 및 기능 활성화를 위해 물류+유통+첨단산업 등의 복합개발이 가능한 첨단·복합형 물류 인프라의 도입이 필요하다. 이에 따라 국토교통부는 도시 내 낙후된 물류시설을 융복합 단지로 재정비할 수 있는 ‘도시첨단물류단지 제도’를 도입하였다. 이에 따라 본 연구는 도시물류시설의 체계적인 확충과 효율화를 극대화하기 위해 도시첨단물류단지를 통한 도시물류 기능을 개선할 수 있는 종합적인 전략을 모색하고자 하였다.

도시첨단물류단지를 통한 도시물류 효율화 전략은 크게 도시물류시설의 수요 추정을 통한 도시첨단물류단지의 공급방안과 도시첨단물류단지의 효율성 극대화를 위한 관리방안으로 나뉜다.

먼저 도시첨단물류단지의 공급방안을 모색하기 위해 본 연구는 국내 대규모 수요지인 서울 및 6대 광역시를 대상으로 KTDB의 물동량 O/D 자료를 활용하여 다양한 화물품목 중 도시물류의 특성을 반영하는 화물품목을 선정하고, 도시 적합형 화물품목의 물동량을 기반으로 시설의 면적을 산출하였다. 따라서 현재 공급된 도시물류시설의 현황과 비교를 통해 권역별 공급방안을 제시할 수 있었다. 또한, 도시첨단물류단지 제도의 근본 취지에 어긋나는 물류단지의 개발을 억제하고 장래 도시물류 환경에 기여하는 물류단지의 개발을 유도하기 위한 ‘추진→조성→운영’에 이르는 관리방안도 제시하였다.

본 연구는 도시물류시설의 패러다임 변화에 따른 도시물류 거점시설의 공급을 위한 정책의 기초 자료이자 종합적 정책 개편방안을 제시하였다. 특히, 최근 부상하고 있는 도시 내 물류서비스의 원활한 처리를 위한 새로운 개념의 물류시설(도시첨단물류단지)의 공급방안을 정립하였다는데 그 의의가 있다.
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KMI학연협동과정 > Thesis
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