선박의 경제적 운항만을 중시하여 유해 배기가스를 무분별하게 배출하는 시대가 저물어 가고 있다. 선박으로부터의 해양오염방지를 위한 국제협약인 MARPOL 73/78에서 대기오염을 다루는 부속서 6 (AnnexⅥ)이 2005년에 발효됨에 따라, 선박에서는 IAPP(International Air Pollution Prevention) 증서를 갖춰야 한다. 언급한 IAPP에서 다루는 대기 오염 물질 항목 중 황산화물에 관한 규제에 주목할 필요성이 점점 커지고 있다.
국제해사기구는 MEPC(Maritime Environment Protection Committee) 70차 회의(2016.10.20)에서 2020년부터 선박에서 사용되는 연료유의 황함유량을 0.5% 이하로 전 해역을 기준으로 규제하기로 결정하였다. 선주는 이에 따라 강화된 황산화물 배출규제를 만족시키기 위한 효율적인 방안을 마련해야 한다. 그 방안으로 추가적인 설비가 요구되지 않고 가장 간단하게 황산화물 배출규제를 만족시킬 수 있는 방법은 초저유황 연료유를 사용하는 것이다.
본 연구에서는 선박용 디젤엔진에서 초저유황 연료유를 사용하여 운항 중인 선박을 대상으로 운항자료를 분석하고, 선박용 디젤엔진에서 초저유황 연료유 사용으로 발생되는 실린더 윤활의 문제점에 주목하였다. 그리고 결과적으로 초저유황 연료유 사용으로 기인한 실린더 윤활 문제의 개선 방안을 제시하고 이로 인해 실제 운항 시 개선된 양상을 확인하였다.
|The time that all merchant ships discharge harmful exhaust gas in the air for economical sailing is passing. As Annex Ⅵ which is about air pollution in International Convention for the Prevention of Marine Pollution from ships(MARPOL 73/78) comes into effect, the ships must have IAPP certificate. There is several items concerning air pollutant in IAPP, and it is needed to pay attention to SOx regulation.
International Maritime Organization decided to regulate sulfur contents in fuel oil less than 0.5% in all sea area through the 70th conferences of MEPC(Maritime Environment Protection Committee). Therefore shipowners have to come up with an effective plan for coping with satisfaction to intensified SOx regulation. To use ULSFO(Ultra Low Sulfur Fuel Oil) is the simple way to respond to SOx regulation without additory facilities.
In this study, the sailing data of ships using ULSFO in diesel engine was analyzed, especially cylinder lubricating problems as using ULSFO in marine diesel engine was focused. So improvement plan to reduce cylinder lubricating problems was suggested, and finally improvement aspect was verified through real sailing data.