선박의 고속화와 초대형화로 인하여 해양 사고를 유발할 수 있는 위험 요인이 많아지고, 그에 따른 피해도 예상하지 못할 정도로 크다. 실제 중앙해양안전심판원의 통계에 따르면 선박등록척수는 감소하고 있으나 해양 사고의 발생 건수와 그에 따른 인명 피해는 오히려 증가하고 있다.
2014년 세월호 사고 이후 선원들의 안전 의식 향상과 비상 대응과 관련한 해기 능력 향상을 위해 많은 관심, 제도적 장치, 막대한 예산 투입이 있었음에도 불구하고 해양 사고에 관한 지표는 개선되지 않았음을 확인할 수 있다. 더욱이 2010 STCW 마닐라 개정과 국내 선원법 개정에 따른 안전교육이 강화 되었음에도 불구하고, 최근 스텔라데이지호라는 대형 사고에서 많은 인명 피해와 선박 침몰이라는 막대한 손해가 발생하였다.
해양 사고 원인을 살펴보면 대부분은 선원의 인적 과실에서 기인하며, 그 사고에 선원들이 어떻게 대응하는 가에 따라 피해의 규모가 커질 수도 있고 작아질 수도 있다. 최근 선원들의 안전 의식에 큰 의구심을 야기시킨 세월호 사고와 켐하나호 선원 질식사고를 해양 사고의 과실 요인을 분석할 수 있는 여러 기법 중 하나인 스위스 치즈 이론와 HFIT를 사용하여 사고 원인 중 인적 요인을 분석해 보았고, 이를 바탕으로 문제점을 파악해 보았다.
이와 함께 선원들을 대상으로 한 설문 조사를 통하여 선원들의 안전 의식 및 비상 대응 능력 수준, 선박에서 주기적으로 이루어지고 있는 훈련·교육의 현황, 그에 따른 효과 및 문제점, 직책에 따라 필요로 하는 교육의 내용과 수준, 효과적인 교육의 방법 등을 알아보고 이를 반영할 수 있는 안전 교육의 개선 방향을 찾아보고자 한다.
또한 해외 선진국에서 이루어지고 있는 선원 안전 교육의 실습 환경과 기자재를 파악하여 현실성 있는 실습 교육을 위해 국내 해기교육기관에 도입이 필요한 장비 및 시설을 알아보았다.
마지막으로 STCW 협약, IMO 모델 코스, 타 해양 분야의 안전교육과 국내 해기교육기관의 선원 안전 교육의 과정 및 내용을 비교·분석하여 문제점을 파악하고 교육의 내용과 환경을 개선하여 선원들의 안전 의식과 비상 상황 대응에 관한 해기능력 향상을 위한 개선 방법을 제안하였다. |Due to the speeding up and large scale of the ship, there are many risk factors that can cause marine accidents, and the damage caused by it is too big to be expected. According to the statistics of the Korean Maritime Safety Tribunal, the number of registrated ship is decreasing, but the number of marine accidents and the resulting casualties are increasing.
In the wake of the accident in 2014, SEWOLHO, there has been a lot of interest, institutional arrangements and enormous budget input to improve safety awareness of seafarers and to improve the maritime capability in relation to emergency response, the index of marine accidents has not improved. In addition, although safety training of seafarer has been strengthened in recent years due to the 2010 STCW MANILA amendment and the revision of the domestic seamen law, there has been a huge loss of life, property and vessel in a recent accident called Stella Daisy.
It is confirmed that the human error of seafarer accounts for most part of the causes of marine accident, and the scale of damage from accident may become larger or smaller depending on how the seafarer responds to the accident. The recent accident, ‘SEWOLHO’ has been analyzed which caused great doubt in safety consciousness of crew members and ‘CHEMHANA’ using the Swiss cheese, HFIT, which is one of the various techniques to analyze the cause of the sea accidents to figure out which one is the problem.
In addition, through surveys on present seafarers, the level of safety consciousness and emergency response ability of present seafarers, the status of training and education carried out on ships periodically, the effects and problems thereof are researched to improve the contents, level, and method of effective education of safety training based on rank reflecting above contents.
Futhermore practical training equipments and facilities are investigated to be introduced into domestic seafarers training institution for realistic practical training through understanding practical environment, facilities and equipments of seafarer’s safety training carried out in overseas advanced countries.
Finally compared and analyzed the STCW convention, IMO model course and safety education in other marine areas to identify the problems of safety education courses in domestic seafarers, this study suggests the way to make better the safety consciousness of seafarer and the ability to respond to emergency situations improving the contents, training facilities and equipments of education.