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컨테이너 화물 운송 단계별 화물손상과 개선방안

Title
컨테이너 화물 운송 단계별 화물손상과 개선방안
Author(s)
민승재
Keyword
컨테이너 화물 운송 단계별 화물손상과 개선방안, Container Transportation, Accident Type, Transportation Stage, Cargo Damage
Issued Date
2019
Publisher
한국해양대학교 글로벌물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11901
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000181250
Abstract
With the rapid growth of world trade, freight volume has increased, and it has been difficult to deal with increasing freight volume with existing freight transport systems. These problems have caused the containerization of cargo transportation. Containerization of cargo realized standardization and standardization of multimodal transport between countries, realizing unification in various related fields such as ship, container handling equipment, and land transportation. The use of containers reduces the incidence of accidents during transportation and unloading operations, improves the ease of operation and reduces costs, and realizes isolation from the surrounding environment where containers can cause cargo damage, Probability decreased. These advantages are attributable to the steady increase in container cargo handling volume. Containerization, however, also created a risk of cargo damage, which is different from the

existing method. Damage to the shippers and consignees due to cargo damage causes social damage as well as damage to staged stakeholders in the transportation section. Therefore, care must be taken not to damage

the container when transporting it, and a series of precautions must be taken to prevent accidents in advance.

Previous studies have mainly analyzed the types and causes of accidents.

These analyzes have suggested that the causes of injuries occurring during container cargo transportation are human factors. However, it is not enough to analyze the cause of cargo damage according to the type of

accident by dividing the actual cargo transportation in stages. The purpose of this study is to analyze the cases and causes of cargo damage that may occur during the container cargo transportation through the case analysis. For this purpose, this study divided the main transportation flow of container cargo into three stages: inland transportation, admission and unloading, and marine transportation. The causes of cargo accidents by transportation stages are as follows. Cargo handling may be caused due to careless handling of the shippers and insufficient safety consciousness of the operator before the shipment is shipped, and cargo damage may occur due to careless handling of the lifting equipment and damage to the cargo handling equipment during

shipment and unloading. At the maritime transport stage, the rapid changes in the external environment (deterioration of weather, fire, etc.), the collapse of cargo, and the direct damage of the container were main

reasons. Therefore, it is necessary to regularly conduct trainings for shippers and workers, to periodically check used equipment and equipment, and to improve the types of cargo loading cases such as TSR transportation

cargo, large cargo loading, and coil cargo loading. Respectively. In this study, we analyze the cases and causes of cargo damage that may occur during the container transportation, and suggest implications in terms

of improvement plans for each type of accidents. To reduce the possibility of accidents and minimize damage to cargo, a systematic manual is required. In addition, it is considered necessary to nurture professional

manpower engaged in cargo handling and adherence in various situations.|세계무역의 빠른 성장에 따라 화물 거래량이 증가하였고, 기존의 화물운송 시스템으로는 증가하는 물동량을 처리하기에 어려움이 발생하였다. 이러한 문제점은 화물운송의 컨테이너화를 불러왔다. 화물의 컨테이너화는 국가 간 복합운송의 표준화, 규격화를 실현하여 선박, 컨테이너 처리장비, 육상운송수단 등 다양한 관련 분야에서의 통일을 실현하였다. 컨테이너의 사용을 통해 운송, 하역 작업 시 사고의 발생률이 저하되었고, 작업의 용이성 향상 및 비용 절감의 효과가 발생하였고, 컨테이너가 화물의 손상을 일으킬 수 있는 주변 환경과의 격리를 실현하여 화물손상의 확률이 줄었다. 이와 같은 장점들은 컨테이너 화물 처리 물동량의 꾸준한 증가 추세에 기인했다. 하지만 컨테이너화에 따라 기존 방식과는 다른 화물의 손상에 대한 위험성 또한 발생하였다. 화물 손상으로 인한 화주 및 수취인의 손해는 운송구간의 단계별 이해관계자들의 손해뿐만 아니라 사회적인 손실도 발생시킨다. 따라서 컨테이너 운송 시 손상이 없도록 주의를 기울여야 하고, 사고 발생의 원인을 사전에 방지하는 일련의 예방조치가 필요하다.

기존의 선행 연구들은 주로 사고발생의 유형과 원인에 대한 분석을 진행하였는데, 이러한 분석들을 통해 컨테이너 화물운송 중 발생하는 손상의 원인이 인적 요인에 있다고 주장하였다. 하지만 실제 화물 운송을 단계별로 나누어 사고유형에 따른 화물손상 원인에 대한 분석은 부족하다. 이에 본 연구에서는 사례분석을 통해 컨테이너 화물 운송 중 발생할 수 있는 화물손상의 사례 및 원인을 분석함으로써 각 사례에 따른 사고 유형별 개선방안을 제시하고 이를 통해 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 컨테이너화물의 주요 운송흐름을 크게 내륙운송, 적입 및 하역작업, 해상운송의 세 가지 단계로 나누어 사례 및 원인을 분석하였다.

운송 단계별 화물 사고의 발생 원인은 다음과 같다. 화물이 선적되기 전에는 화주의 화물 취급 부주의, 작업자의 안전의식 부족 등이 원인으로 작용하고, 화물 선적 및 하역 시에는 리프트 장비 취급 부주의, 하역설비 손상 등의 이유로 인해 화물의 손상이 발생할 수 있다. 해상운송 단계에서는 외부 환경의 급격한 변화(기상악화, 화재 발생 등), 적재된 화물의 붕괴, 컨테이너의 직접적인 손상 등이 주원인이었다. 그에 따라 화주 및 작업자들을 대상으로 한 정기적인 교육실시, 사용되는 자재 및 장비의 주기적인 점검 등의 방안과 TSR 운송화물, 대형 화물 적재, 코일 화물 적재 등과 같은 유형별 화물 적재사례들에 대한 개선방안을 제시하였다.

본 연구에서는 컨테이너 운송 중 발생할 수 있는 화물손상의 사례 및 원인을 분석함으로써 각 사례에 따른 사고 유형별 개선방안 측면에서 시사점을 제시하였다. 사고의 가능성을 줄이고 화물의 손상을 최소화하기 위해서 체계적인 매뉴얼의 작성이 필요하다. 그 외에 여러 가지 상황에서 화물의 고박 및 적입에 종사하는 전문인력의 양성 또한 필요한 것으로 판단된다.
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해운항만물류학과 > Thesis
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