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한국 해운업의 조직문화 개선을 위한 제언

Title
한국 해운업의 조직문화 개선을 위한 제언
Author(s)
이홍원
Keyword
한국 해운, 조직문화, 집단지성, Korean shipping, Organizational Culture, Collective Intelligence
Publication Year
2017
Publisher
한국해양대학교 해양금융·물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/11924
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002331766
Abstract
2008년 금융위기 이후, 세계 해운경기는 침체 일로에 있으며 이러한 현황은 한국의 해운기업들에게도 부정적인 영향을 끼쳤다. 한국의 선사들은 이러한 현상을 타개하기 위하여 다양한 시도를 진행하고 있으나 해외의 글로벌 선사들과 비교했을 때, 특장점으로 내세울 수 있는 내적 혁신의 아이디어를 발견하기 어려운 실정이다.

타 업계에서는 집단지성의 개념을 통해서 조직의 혁신을 보다 효율적으로 이끌어 내고 있는 경우를 심심치 않게 찾아 볼 수 있었다. 집단지성을 현실에서 구현하려면 조직문화가 특정 조건들을 만족시켜야 한다는 것을 여러 선행연구와 사례에서 찾을 수 있었다.

이에 한국 해운업 내부에서 집단지성을 도입을 방해하는 요소들은 어떠한 것이 있는지 조사하였다. 관료제에 따른 위계화, KPI에 의존하여 야기되는 소통의 단절, 위기와 실패 속에서 발생한 과부하는 집단지성의 성공요인들을 배척하여 그 도입을 가로막았음을 확인하였다.

이를 바탕으로 한국해운업의 불황 타개를 위하여 집단지성의 원리를 한국 해운의 조직문화에 도입하는 데에 대한 필요성을 연구하였으며, 위계문화의 영향에서 탈피하여 합의, 합리, 특히 개발의 조직문화로의 전환이 필요하며, 이러한 흐름에서 집단지성의 도입이 선사들에게 필요함을 확인하였다. 또한 집단지성을 도입하기 위해서는 임파워먼트의 강화, 분권화된 자율조직의 도입, 수시 피드백 평가, 협업의 성과 인정, 실현가능한 목표의 수립, 합리적인 업무 부하량의 설정이 필요하며, 이러한 집단지성의 도입으로 미래 예측의 정보를 제공 받고, 해운 서비스의 질을 향상시키며, 원가 절감, 프로세스 개선 등의 효과를 기대할 수 있다는 점에서 한국 해운업의 조직문화 개선을 위하여 집단지성 도입을 제언하였다.| After the financial crisis in 2008, the global shipping industry is in a turn down, and it has also given a negative impact on Korean shipping companies. Korean shipping companies are trying various attempts to overcome, however, it is difficult to find the good idea from internal innovation that can be considered as a special feature when compared with overseas global shipping companies.

In other industries, the cases of efficient innovation through collective intelligence are able to find out more easily. And in previous studies & cases, the organizational culture has to satisfy several conditions in order to realize collective intelligence.

Hence, the factors that interfered with the introduction of collective intelligence in the Korean shipping industry are examined. It is confirmed that hierarchy by bureaucracy, disconnection of communication cause by KPI, overload caused by crisis and failure have prevented the introduction of collective intelligence.

In this regard, the necessity of introducing the principles of collective intelligence into the organizational culture of Korean shipping industry have been studied in order to overcome the recession. And the changeover from the hierarchical culture to the development culture based on consensus, and rationality is required. And it leads to the conclusion that the introduction of collective intelligence is necessary for the Korean shippping industry. Also, strengthen empowerment, introduction of decentralized autonomous organization, evaluation of continuous feedback, recognizing performance of collaboration, establishing feasible goals, setting reasonable workload are needed for introducing collective intelligence. And it would facilitates the data access for future forecasting, improving the quality of shipping services, cost reduction and process improvement. In this regard, the adoption of collective intelligence to improve organizational culture of Korean shippping industry is suggested.
Appears in Collections:
해양금융학과(비전일제과정) > Thesis
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