한국해양대학교

Detailed Information

Metadata Downloads

국내물류기업의 성장전략에관한 연구- CJ대한통운 사례 중심 -

Title
국내물류기업의 성장전략에관한 연구- CJ대한통운 사례 중심 -
Author(s)
송상훈
Keyword
물류기업, 성장전략
Issued Date
2019
Publisher
한국해양대학교 글로벌물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12259
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000216896
Abstract
우리나라는 2018년 기준 세계 9위의 무역 대국이지만 물류경쟁력(WORLD BANK LPI) 지수는 세계 21위 수준으로 글로벌 무역 비중과 비교하면 글로벌 물류 비중은 대단히 낮다. 우리나라 최대 수출 품목인 반도체의 세계시장 규모는 2018년 기준으로 4767억 달러이지만, 이에 비교해 글로벌 물류 시장은 2017년 8.7조 달러의 규모로 약 20배에 이른다. 이 거대한 시장은 지금 순간에도 성장하고 있다. 글로벌 제조기업들은 원가 절감과 현지화 전략을 위해 글로벌 공급망을 지속 확대하고 있고, 소비자들 또한 지역의 한계를 넘어 글로벌 구매력을 늘려가고 있다. 이런 추세에 발맞추어 글로벌 물류 기업들은 M&A를 통해 지역의 확대화와 내부의 수직적 통합을 통해 서비스의 전문화를 이루면서 시장 내에서 경쟁우위를 확보하고 시장 지배력을 강화하고 있다. 그러나 국내 물류 기업은 여전히 규모가 영세하고 전문성이 부족한 상태로 글로벌 물류 시장에서 이러다 할 경쟁력을 갖추지 못하고 존재감도 매우 미미한 수준이다.
본 논문은 국내 물류 기업이 글로벌 물류 시장에서 선도기업으로 성장하기 위해서 어떠한 성장전략이 필요하고 유효한지를 알기 위해 주요 글로벌 물류 기업들의 성장 과정과 성장전략을 분석 연구하고 또한 국내 물류 기업들이 추진하고 있는 성장전략과 비교하여 어떠한 공통점이 있는지 또한 그 성장 방향 및 전략은 올바른지 살펴보고자 하는 데 그 목적이 있다. 특히 CJ대한통운의 성장사례에 대해 집중적으로 분석하여 글로벌 물류 기업들과 비교하여 성장전략에 있어 공통점과 글로벌 물류 기업으로서 성장 가능성에 관해 확인해 보고자 하였다. |Korea is the world's ninth-largest trading nation by 2018, but Korea has been ranked the 21st according to WORLD BANK LPI index(2018) and the proportion of global logistics is very low compared to the one of the global trade. The global market for semiconductors, South Korea's largest export item, is worth $476.7 billion as of 2018, but the global logistics market of $8.7 trillion in 2017 is about 20 times larger than semiconductor’s one. This huge market is keeping growing. The global manufacturers continue to expand their global supply chains for cost savings and localization strategies, and the consumers are also increasing their global purchasing power beyond local limits. In line with this trend, global logistics companies have been securing competitive advantage within the market and strengthening their dominance in the market by achieving regional expansion through M&A and specialization of services through vertical integration in an internal organization.
However, Korean logistics companies are still small in size and lack of expertise, which have such an insufficient competitiveness and have an insignificant presence in the global logistics market. The purpose of this paper was to analyze and research the growth process and growth strategies of major global logistics companies to find out what growth strategies are necessary and effective for Korean logistics companies to grow into leading companies in the global logistics market, and also to study what they have in common with the growth strategies pursued by Korean logistics companies. In particular, Growth cases of CJ logistics has been analyzed intensively to find common ground in its growth strategy and potential growth as a global logistics company compared with global logistics companies.
Appears in Collections:
해운항만물류학과 > Thesis
Files in This Item:
200000216896.pdf Download

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse