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조선해양기자재 공급시장의 SCRM에 관한 국가별 인식 연구

Title
조선해양기자재 공급시장의 SCRM에 관한 국가별 인식 연구
Author(s)
정기영
Keyword
SCRM. 국가별 인식
Issued Date
2019
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12309
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000216903
Abstract
As globalization and division of industrial were separated deply, global companies face chalenges for growth. In adition, due to the recent developments in the Internet environment, the sped of work has increased
and the rate of ocurence of risks in the suply process has also been increasing. Especialy, case of the shipbuilding and marine sector in a global industry is more important to establish a systematic SCRM.
The purpose of this study is to understand the importance and the level of SCRM and the influence of SCRM on the company performance (sales) in shipbuilding marine equipment suply market in Korea, China and
Singapore. For this purpose, we surveyed shipbuilding marine equipment companies from thre countries including Korea, China and Singapore, and obtained a total of 165 questionaires.
Overall, there was a high level of awarenes of factors that could be controled internaly such as information and forecasting risk, suplier risk and transportation risk factors in al aspects such as importance, level of
implementation, and corporate performance impact. On the other hand, there were consistently low perceptions of factors such as environmental risk and destructive risk factors that firms were unable to control
themselves. In adition, the factors that are more important are evaluated as the level of curent construction. However, unlike the recognition of importance and level of construction, the influence of transportation
performance is more important than the factor of suplier. By country, Singapore and Korea consistently rated the information and forecast risk factors as the highest, while China considered suplier risk factors as the
most important. Especialy, at the level of construction, China showed a tendency to be satisfied with its level of construction, but Singapore was still not enough their construction and it showed contrast.
KEY WORDS: Suply Chain Risk Management; Marine and Ofshore Busines Market;
Perception of Countries in SCRM; Perception Diference betwen Countries|글로벌화와 산업의 분업화가 심화됨에 따라 글로벌 기업들은 성장을 위한 여러 가지 도전에 직면하고 있다. 게다가 최근 인터넷 환경의 발전으로 인하여 업무 속도의 증가와 함께 공급 프로세스 내 리스크 발생 속도도 함께 증가하고 있으며, 그것으로 인한 영향력도 커지고 있는 상황이다. 특히 글로벌 산업인 조선해양 분야의 경우 체계적인 SCRM 구축이 더욱 중요하다. 이에 본 연구는 한국·중국·싱가포르 세 국가의 조선해양기자재 공급시장에서 SCRM 중요성과 구축수준, 그리고 SCRM이 기업성과(매출액)에 미치는 영향력에 대한 인식 및 국가별 인식차이 파악을 목적으로 진행되었다. 이를 위해 한국·중국·싱가포르 세 국가의 조선해양기자재 공급업체를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 165부의 설문지를 확보하였다. 설문분석결과 전반적으로 SCRM 중요도, 구축수준, 기업성과 영향력 등 모든 부분에서 정보 및 예측 리스크, 공급자 리스크, 운송 리스크 요인 등 기업 내부적으로 통제 가능한 요인들에 대한 인식수준이 높았다. 반면 환경적 리스크와 파괴적 리스크 요인 등 기업이 스스로 통제하기 힘든 요인들에 대해서는 일관되게 낮은 인식 수준을 보였다. 또한, 더 중요하다고 인식하는 요인들일수록 현재 자사 구축수준도 높다고 평가하였다. 다만 기업성과 영향력에 대해서는 중요도 및 구축수준에 대한 인식과는 달리 운송 리스크 요인이 공급자 요인보다 중요하다고 생각하여 차이를 보였다. 국가별로 살펴보면 싱가포르와 한국은 정보 및 예측 리스크 요인에 대해 일관적으로 가장 높게 평가 한 반면, 중국은 공급자 리스크 요인을 가장 중요하게 생각하였다. 특히 구축수준에 있어 중국은 자사의 구축수준에 만족하는 경향을 보였으나 싱가포르는 아직도 미흡하다는 인식을 보여 대비되는 결과를 나타내었다.
KEY WORDS: 공급망리스크관리; 조선해양기자재 공급시장; 공급망리스크관리에 대한
국가별 인식; 국가별 인식차이
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해운항만물류학과 > Thesis
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