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한일간 자동차부품 조달물류 경쟁력 분석

Title
한일간 자동차부품 조달물류 경쟁력 분석
Author(s)
임상조
Publication Year
2019
Publisher
한국해양대학교 글로벌물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12321
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000216902
Abstract
한국과 일본은 거리상으로 가깝지만 바다를 사이에 두고 있어 물류분야에서 선박과 항공기를 이용할 수밖에 없는 한계가 있다. 이러한 한·일간의 무역의 한계점을 극복해보기 위한 다양한 시도가 있어 왔으며, 닛산의 한국조달물류도 그러한 시도 중의 하나이며, Ro-Ro선을 이용하여 완벽한 심리스물류를 구축하여 비교적 성공적으로 진행되어 오고 있다.

2011년부터 일본의 키타큐슈 지역의 닛산자동차에서는 한국의 자동차 부품 서플라이어로부터 부품을 공급받고 있다. 르노산하에 닛산은 부산 르노삼성과 동일 차종을 닛산큐슈 공장에서 생산하는 입장에서 한국서플라이어를 통해 고품질 저가격의 한국생산 부품을 공급받음으로 시장경쟁력을 높이기를 원했으며, 시기적으로 새로운 차종에 대한 개발이 진행되던 2000년 후반은 엔화 대비 원가 비교적 저렴하여 한국서플라이어로 부터의 부품 공급은 경쟁력이 있을 것이라 판단하였다.

이러한 배경으로 탄생한 Ro-Ro선을 이용한 한·일간 자동차부품 조달물류는 2009~2013년 사이에 특히 많은 연구가 진행되었으며, 그시기에 연구들은 예상물량이나 예측치를 이용한 연구였다면 본 논문에서는 닛산한국조달물류가 본격적으로 진행된 2015년에서 2018년까지에 진행된 실제 운송 데이터를 토대로 그 당시의 연구들의 예측에 대한 실제 효과를 확인해 보고자 한다.
|Although Korea and Japan are close to each other, there is a limit to the use of ships or airplanes in the field of logistics because they are located in the sea. There have been various attempts to overcome the limitation of trade between Korea and Japan. Nissan's auto parts procurement logistics in Korea is one of them which has been proceeding relatively successfully by establishing perfect seamless logistics with Ro-Ro ship.

Since 2011, Nissan Motors located in Kitakyushu, Japan has received parts from Korean auto parts suppliers. Under the name of Renault, Nissan wanted to increase its competitiveness in the market by producing high quality and low price Korean parts through the Korean supplier from the production line of Nissan Kyushu factory and as they produce same model as Busan Renault Samsung. In the second half of 2000, when the development of a new car model has been highlighted, it is recognized that the supply of parts from Korean suppliers would be even more competitive, as the Korean won was relatively cheaper than the yen.

A lot of research has been done especially for the procurement of automobile parts between Korea and Japan using the Ro-Ro line which is born in this background from 2009 to 2013.

The precedent studies are based on volumes or estimates, this study investigates the actual effect of the researches of those days based on actual transportation data from 2015 to 2018, when Nissan Korea Procurement Logistics has been active in 2015.
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해운항만물류학과 > Thesis
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