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글로벌 정기선사의 공급망 회복탄력성과 기업 성과에 관한 실증연구

Title
글로벌 정기선사의 공급망 회복탄력성과 기업 성과에 관한 실증연구
Alternative Title
An Empirical Study on the Relation between Supply Chain Resilience and Corporate Performance of Global Carriers
Author(s)
박강우
Keyword
글로벌 정기선사공급망회복탄력성위기관리 성과글로벌 정기선사 성과
Issued Date
2020
Publisher
한국해양대학교 글로벌물류대학원
URI
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/12501
http://kmou.dcollection.net/common/orgView/200000341869
Abstract
2009년 세계 금융위기 이후 세계 경제는 장기 불황의 늪에 빠졌고, 해운시장 또한 예외일 수가 없었다. 해운 시장의 선사들은 이러한 위기 상황을 극복하기 위하여 규모경제에 기반한 선복의 확충, 효율적인 고정비용의 관리를 위하여 선사간의 인수와 합병, 해운 얼라이언스 결성을 통한 공동배선을 가속화시키는 물리적인 전략들을 추진하였으며, 선박의 대형화가 가속화되면서 과잉공급으로 인한 운임하락 등의 악재가 거듭되었다.

이와 더불어 2019년 12월 발병된 코로나 팬데믹은 글로벌 경제를 완전히 변화시키고 있다. 세계 무역량의 90%는 해상운송으로 이루어지고 있는 현실을 고려하면 글로벌 정기선사의 현재의 공급망 운영방식인 규모의 경제에서 변화하여야 하고, 특히 회복탄력성에 대한 역량을 증가시켜야 할 것이다.

본 연구에서는 기업의 운영을 위태롭게 하는 위험요인을 극복할 수 있는 공급망 회복탄력성 요인들이 위기관리 성과 및 기업의 성과에 미치는 상관관계에 대한 선행 연구를 검토하였다. 선행연구를 바탕으로 우리나라의 글로벌 정기선사에 근무하는 임직원을 대상으로 수집 한 설문을 이용하여 실증연구를 진행하였다. 공급망의 회복탄력성에 대한 요인을 민첩성, 통합성, 공급망의 재구성으로 설정하였다. 이 요인들은 정기 글로벌 선사의 위기관리 성과에 직접적으로 긍정적인 영향을 미치는 반면, 공급망 회복탄력성은 기업 성과 중 통합성에 직접적인 영향을 미치지 않았다. 또한, 위기관리 성과는 기업 성과에 긍정적인 영향을 주었다. 따라서 본 연구 결과를 통해서 기업 성과를 높이기 위하여 공급망 회복탄력성의 요인들이 위기관리 성과로 전환되어 기업의 성과로 창출되어야 한다는 것이다.
Since the global financial crisis in 2009, the global economy has fallen into a long-term recession, and the shipping market is no exception. In order to overcome this crisis, shipping carriers in the shipping market pursued physical strategies to accelerate joint wiring through strategic mergers and acquisitions (M&As) between shipping companies and the formation of shipping alliances to expand the fleet based on economies of scale and manage fixed costs effectively. As the size of ships accelerated, bad factors such as dropping freight rates due to oversupply were repeated.

In addition to the global financial crisis of 2009, the Corona Pandemic, which began in December 2019, is completely transforming the global economy. Considering the reality that 90% of the world's trade volume is made by sea transportation, the current supply chain operation method of global regular shipping carriers should change, and in particular, the capacity for resilience should be increased.
In this study, I reviewed prior studies on the relation between risk factors that jeopardize the operation of the company and the factors that can overcome these factors, such as supply chain resilience factors, on risk management performance and corporate performance. An empirical study was conducted using the collected questionnaires for employees working at the shipping carriers in South Korea. The factors for supply chain resilience are designed by agility, integration, and (re)engineering of supply chain. And these factors directly affected the risk management performance of regular global shipping carriers, while integration among supply chain resilience had no direct effect on the corporate performances, and found that risk management performance had a positive effect on corporate performance. The implication of this study is that the factors of supply chain resilience should be converted into risk management performance first and then created as corporate performance in order to improve corporate performance.
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해운항만물류학과 > Thesis
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