한국해양대학교

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AN EMPIRICAL STUDY ON ATTITUDE OF THAI MERCHANT MARINE SUDENTS TOWARD MARINER PROFESSIONS

Title
AN EMPIRICAL STUDY ON ATTITUDE OF THAI MERCHANT MARINE SUDENTS TOWARD MARINER PROFESSIONS
Author(s)
SarawutLuksanato
Publication Year
2011
Publisher
한국해양대학교
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002174174
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/8127
Abstract
cognitive, affective and behavioral which are classified by institutes, domiciles, parent’s occupation, parent’s income per month, motivation and information receiving concerning mariner profession. The samples are 867 students in maritime institutes of Thailand. The instrument implemented in collecting data is a set of 30 five rating scale questionnaires. The statistical methods applied in analyzing the data are mean, standard deviation, t-test, one way analysis of variance and fisher’s LSD.



The results of this research show every aspect of attitude in vocational education of Thai merchant marine students is high level. Attitudes toward mariner profession of Thai merchant marine students in terms of different institutes are different in all aspects. In terms of different domiciles, it shows different attitudes in affection and similar attitudes in cognition and behavior. In terms of parent’s occupation, it shows similarity in all aspects. In terms of parent’s income per month, it shows different attitudes in cognition and affection, however, behavior is similar attitude. In terms of motivation, it shows similarity in all aspects. In terms of information receiving concerning mariner profession, it shows different attitudes in all aspects.
The objective of this study is to compare the attitudes of merchant marine students of Thailand in 3 aspects
분석하고 있다.

본 연구의 샘플은 태국의 해사관련 기관에서 교육받고 있는 867명의 학생들을 대상으로 수집하였다. 데이터 수집에 이용된 설문지는 총 30문항이며, 5점 척도 질문으로 구성되어 있다. 데이터 분석에 사용된 통계방법은 평균, 표준편차, t-test, 일원분산분석(one-way ANOVA) 과 다중비교(fisher’s LSD)이다.

본 연구의 결과로 태국 해사사관생도들의 직업교육에 대한 태도는 모든 측면에서 높게 나타났다. 특히 학생들의 교육기관별로 그 결과는 정서, 인지, 행동의 요인인 모든 측면에서 다르게 나타났다. 또한 학생들의 거주지에 따라서는 인지 요인에서 다른 영향을 보였으며, 정서와 행동의 요인에서 각각 비슷한 결과가 나타났다. 부모 직업 면에서는 3가지 측면에서 비슷한 결과를 보였다. 부모 월수입면에서는 인지 요인과 정서 요인 측면에서는 다른 영향을 보였으며, 행동 요인 측면은 비슷한 태도를 보였다. 마지막으로 동기 면에서는 3가지 모든 측면에서 비슷한 결과가 나타난 반면, 해사전문분야 정보습득 면에서는 3가지 측면에서 모두 다른 결과가 나타났다.
본 연구의 목적은 태국의 해사사관생도들의 태도변화를 교육기관, 거주지, 부모 직업, 부모의 월 소득, 동기 그리고 해사전문분야 정보습득 별로 각각 정서, 인지, 행동의 요인 측면에서 비교∙
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해운경영학과 > Thesis
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