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물류기업의 그린정보화 수준이 물류 성과에 미치는 영향

Title
물류기업의 그린정보화 수준이 물류 성과에 미치는 영향
Author(s)
조종원
Issued Date
2016
Publisher
한국해양대학교 해양금융 물류대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002302599
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9052
Abstract
국제적으로 환경에 대한 관심이 높아지게 되면서 2020년 비젼으로 2005년 대비 2020년 까지 온실가스 배출량을 30% 저감하는 저탄소 녹색성장이라는 목표로 환경변화에 대응하는 노력을 지속하고 있다. 이러한 녹색성장의 일환으로 정보화 부분에서도 그린화 노력이 전 세계적으로 일어나고 있다. 현대에 올수록 정보화의 급속한 변화에 따라 IT 부문의 온실가스 배출문제가 부각되고 있으며, IT 기기 및 네트워크 사용량과 IT 부문의 에너지 소비가 증가되었다. 이러한 IT부문의 에너지 소비증대를 완화하기 위하여 그린화의 요구가 확대 되고 있다. 사회 모든 분야에 걸쳐 정보화가 진행되면서 IT 부문의 에너지 소비가 빠르게 증가하고 있으며, 이산화탄소 배출량도 같은 속도로 확대되고 있다. 그린정보화는 정보기술 분야를 친환경 활동을 넘어 사회 전반적으로 저탄소 구조화와 정보기술 및 같이 동반되는 응용프로그램을 모두 포함하는 개념으로 확장되고 있다.

본 연구의 목적은 다음과 같다.

첫째, IT 부문의 에너지 소비가 증가되고 있는 현황을 인지하고 이에 대응하기 위한 그린정보화의 선행연구와 물류기업의 그린정보화 현황에 대하여 알아본다.

둘째, 선행연구와 현황을 바탕으로 도출된 변수들을 기반으로 국내 물류기업의 그린정보화 수준에 따른 그린 물류성과와 기업성과 간의 관련성을 알아보고자 한다. 이를 위하여 국내물류기업을 대상으로 설문조사를 통해 실증연구를 수행한다.

선행연구를 바탕으로 연구모형과 가설설정을 하였다. 먼저 그린정보화 수준을 측정하기 위한 변수로 그린정보화 인식, 그린정보화 전략 및 지원, 그린정보화 설비, 그린정보화 활용 등을 도출하였다. 도출된 그린정보화 수준과 그린물류 성과 및 기업성과 간의 관계로 연구모형과 가설을 설정하였다.

본 연구에서는 물류기업의 그린 정보화 수준이 그린 물류 성과와 기업성과에 미치는 영향을 분석하기 위하여 물류기업의 종사자들을 실증연구 대상으로 하였다. 물류기업들은 선사, 터미널, 물류창고,포워딩, 운송사로 선정하여 2016년 5월 2일부터 2016년 5월 16일 까지 우편, 전자우편, 방문을 통하여 설문조사를 실시하고 회수하였다. 설문지의 구성은 그린 정보화 수준과 그린 물류성과, 기업성과에 관한 변수들의 측정도구에 대하여 리커트 5점 척도를 사용하고자 한다. 총 150부의 설문지를 배포하여 100개의 유효 설문지를 회수하였다.

본 연구에서는 SPSS 21.0을 통계분석에 사용하였다. 먼저 인구통계학적인 특성에 대한 빈도분석을 하고, 측정도구의 신뢰성과 타당성 분석을 위하여 Cronbach Appha분석과 요인분석을 실시하였다. 신뢰성과 타당성이 확보된 자료들을 대상으로 가설검증을 위하여 회귀분석을 실시하였다.

실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다.

첫째, 그린정보화 수준과 그린 물류성과 간의 관계를 검정하는 가설I 에서는 그린정보화 인식수준, 그린정보화 설비수준, 그린정보화 활용수준이 높을수록 그린 물류성과도 높게 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 그러나 그린정보화 전략 및 지원 수준은 그린 물류성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

둘째, 그린정보화 수준과 기업성과 간의 관계를 검정하는 가설II에서는 그린정보화 전략 및 지원 수준과 그린정보화 활용수준이 높을수록 기업성과가 높게 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 그러나 그린정보화 인식수준과 그린정보화 설비수준은 기업성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

본 연구의 시사점은 다음과 같다.

첫째, 그린정보화 수준과 그린 물류성과에 있어서 그린정보화 인식수준과 그린정보화 설비수준, 그린정보화 활용수준은 그린 물류성과를 높이는데 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 물류기업의 그린 물류성과를 높이기 위해서는 IT제품의 도입, 사용, 폐기의 전 과정에서 친환경적인 IT운영을 추진해야 하며, 기업 내 도입하는 제품들이 저 전력 소모와 친환경 부품을 사용하는 그린 IT제품으로 사용하여 그린 하드웨어를 추진해야 하며, 소프트웨어는 시스템 부하를 관리하는 시스템 소프트웨어와 절전모드 프로그램과 같은 정보시스템의 전력을 관리할 수 있는 응용 소프트웨어를 사용해야 할 것이다. 그리고 기업 내 그린정보화 활용률을 극대화 하고 구성원 전체 활용의식을 고취시켜 그린 물류성과에 높일 수 있는 전략이 필요할 것이다.

둘째, 그린정보화 수준과 기업성과에 있어서 그린정보화 전략 및 지원 수준과 그린정보화 활용수준은 기업성과를 높이는데 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 물류기업의 기업성과 높이기 위해 기업 내 그린정보화를 뒷받침 해줄 수 있는 조직차원의 제도적 방침과 조직원들의 실천의지를 고취 시켜야겠으며, 그린정보화 투자계획 및 정보시스템의 에너지 절감계획을 통해 친환경적인 정보시스템의 인프라 투자와 정보시스템의 전력 감소를 위한 전략 계획이 이루어져 나가야 할 것이다.

셋째, 그린 물류성과와 기업성과에 있어서 그린 물류성과는 기업성과를 높이는데 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 물류기업의 그린 물류성과 즉, 물류비용 절감 및 물류서비스 개선, 연료효율성 개선, 자원 활용 및 재사용을 통한 그린 물류성과를 높임으로서 기업의 이미지 개선과 기업의 사회적 책임강화와 경쟁기업과의 차별화로 이어지는 기업성과로 나타나게 될 것이다.



본 연구는 물류기업의 그린정보화 수준이 물류성과와 기업성과에 미치는 영향을 연구하였으나, 본 연구에서 제시한 각 항목은 아직 그린 IT에 대한 다양한 관점의 연구결과와 선진사례가 부재한 상황 이었으며, 물류기업 내부조직의 IT 환경조건을 정량적 측정도구 없이 설문에만 의존 하였으며, 모집단이 물류기업의 그린물류 관련 정책 담당자나 실무자가 아닌 응답자가 많았다는 것이 연구의 한계점을 가지고 있다.

향후 그린정보화와 관련된 연구방향으로는 수준평가를 위한 정교화된 척도계발이 필요 하겠으며, 그린정보화의 확산과 성과 향상을 도출할 수 있는 연구들이 진행되어야 할 것이다.
this has led to rapid increase of energy consumption of the IT sector and consequently its greenhouse gas emissions. The scope of green informatization has expanded beyond environment-friendly activities of the IT sector to include structuring of low-carbon technology, IT, and the related programs of the society at large.

The purpose of this study is as follows.

Firstly, it acknowledges the status quo in which energy consumption of the IT sector is increasing, and to respond to such phenomenon, examines the previous literature on IT greening and the present conditions of IT greening in logistics companies.

Secondly, based on the variables derived from the previous literature and the current conditions, it aims to investigate the correlation between the green logistics performance- depending on the level of IT greening- and business performance of the domestic logistics companies. To this end, empirical research was utilized by conducting surveys on domestic logistics companies.

The research model and hypothesis were established based on previous literature. Variables derived to evaluate the level of IT greening were awareness, strategy and support, facilities, and utilization of IT greening. The research model and hypothesis were established with the relationship between the deduced level of IT greening, green logistics performance, and business performance.

To analyze the effect of IT greening on green logistics performance and business performance of logistics companies, this study conducted empirical research on the logistics workers. Logistics companies were chosen from a list of shipping, terminal, warehouse, forwarder, and carrier companies. Surveys were conducted from May 2, 2016 to May 16, 2016, in the form of mail, e-mail, and visits. The survey used a 5-point Likert scale to evaluate the variables for the level of IT greening, green logistics performance, and business performance. A total of 150 surveys were distributed, and among them, 100 valid responses were recovered. This study used SPSS 21.0 for statistical analysis. Frequency analysis was conducted first for demographic characteristics, and Cronbach Alpha coefficient analysis and factorial analysis was utilized next to confirm the reliability and feasibility of the evaluation tools. For the data that identified as reliable and feasible, regression analysis was conducted to test the hypothesis.

The result of the empirical testing is as follows.

Firstly, for hypothesis I, which tests the correlation between the level of IT greening and the green logistics performance, it was identified that the higher awareness, facilities, and utilization of IT greening, the higher green logistics performance was. However, it appeared that strategy and support of IT greening does not have statistically significant influence on green logistics performance.

Secondly, for hypothesis II, which tests the correlation between the level of IT greening and the business performance, it was identified that the higher strategy and support, and utilization of IT greening, the higher business performance was. However, it appeared that awareness and facilities of IT greening does not have statistically significant influence on green logistics performance.

The implications of this study is as follows.

Firstly, the awareness, facilities, and utilization of IT greening has influence in increasing green logistics performance. Thus to increase the green logistics performance of logistics companies, environment -friendly IT operations are necessary in the entire process of introducing, using, and terminating IT devices. Companies must also promote the use of green hardware that consumes less energy and uses environment-friendly components, as well as system software to control the system load and application software to manage power consumption of the information system like sleep mode programs. Furthermore, it need strategies to maximize the utilization of IT greening and raise awareness of all employees to enhance green logistics performance.

Secondly, it was found that strategy and support, and utilization of IT greening affects business performance. Thus to business performance of logistics companies, the systematic policies and the determination of employees to utilize and support IT greening is important. Strategic plans to invest on infrastructure like environment-friendly IT system and decrease power consumption, through investing on IT greening and reducing energy use of the IT system, must also be created.

Finally, it was found that green logistics performance influenced the enhancement of business performance. Therefore, increasing green logistics performance through cutting down on logistics cost, improving logistics services, increasing fuel efficiency, and using and reusing resources can lead to business performance by enhancing public image, corporate social responsibility, and differentiation from competing firms.

This study investigated the influence of the level of IT greening of logistics companies on the logistics and business performance. However, it still has limitations such as a lack of diverse perspectives and advanced research on green IT, dependence on survey without quantitative instruments to measure the IT environmental conditions of the internal structure of logistics companies, and a population that included those who were not green logistics policy advisors or hands-on workers of logistics companies.

For future research, a detailed criterion for evaluating the level of IT greening is necessary, and studies that can derive the spread and enhanced performance of IT greening should be conducted.
International concerns on environmental issues have heightened, and continuous efforts have been made towards the goal of low-carbon green growth, namely the 2020 vision to cut greenhouse gas emissions by 30% compared to 2005, as a response to climate change. As one method of green growth, the information sector has also joined greening efforts worldwide. Rapid changes of the modern information age has shed light on the greenhouse gas emissions of the IT sector, with increasing use of IT devices/networks and energy consumption of the IT sector. To relieve this steep increase in the IT sector's energy consumption, needs for greening have expanded. Informatization has affected all areas of our society
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