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우리나라 船舶管理企業의 經營分析과 核心力量․CRM․企業成果에 관한 硏究

Title
우리나라 船舶管理企業의 經營分析과 核心力量․CRM․企業成果에 관한 硏究
Alternative Title
A Study on the Management Analysis, Core Competence, CRM and Business Performance of Korean Ship Management Companies
Author(s)
이신원
Issued Date
2016
Publisher
한국해양대학교 대학원
URI
http://kmou.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000002302576
http://repository.kmou.ac.kr/handle/2014.oak/9799
Abstract
현재 우리나라 해운산업은 세계물류경기 침체로 심각한 불황과 구조조정의 늪에 빠져 산업전체가 위기에 직면하고 있다. 이러한 해운산업의 경쟁력을 회복시키는 한 방안이 선원관리와 선박관리 및 보험관리 등 중요 업무를 선박관리 전문기업에 아웃소싱하여 비용을 절감하고 전문화하는 것이다, 하지만 우리나라 선박관리산업은 아직도 선원관리 위주의 초보적 단계인데다가 외항산업 매출액의 3.75% 수준으로 미흡한 수준이다.

본 논문의 목적은 첫째로, 우리나라 최초로 경영분석을 실시하여 선박관리산업의 문제점을 체계적으로 진단하여 핵심역량을 제고할 수 있는 업체의 자구방안 및 정부의 정책지원을 위한 시사점을 제시하는 것이다. 둘째로, 선박관리업의 내외적 환경요인진단에 의한 SWOT분석과 실증분석을 수행하여 선박관리기업의 핵심역량요인이 무엇인 지를 도출함으로써 산업발전에 기여하는 것이 두 번째 연구목적이다. 셋째, 선박관리기업의 중요한 고객은 선사이기 때문에 선사에 대한 고객관계관리(CRM) 역량이 선박관리기업 성과에 중요한 영향을 미친다고 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 핵심역량요인이 기업성과(재무적․비재무적 성과)에 미치는 영향을 검정하는데 있어서 고객관계관리가 조절효과가 있는 지를 실증함으로써 고객관계관리의 중요성을 부각시켜 선박관리산업을 한층 업그레이드시키고 수익성 제고에 기여하는 것이 세 번째 연구목적이다.

본 연구목적을 달성함으로써 우리나라 선박관리기업의 내외적 상황에 대한 정확한 인식을 제고하는 계기를 제공할 것이며, 이를 통하여 경쟁력의 확보와 긍정적 기업성과를 유인하고 정부의 정책적 지원을 위한 중요한 시사점을 도출할 것으로 예상된다.

본 연구는 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구방법과 구성으로 실시되었다. 먼저 연구목적을 달성하기 위해 이론적 연구방법과 실증적 연구방법을 병행하였다. 이론적 연구에서는 첫째, 동북아를 포함한 세계물류시장의 추세를 파악함으로써 이러한 변화가 우리나라 선박관리업체에 어떤 영향을 미치는지를 파악하였다. 둘째, 선박관리산업의 환경을 검토하기 위하여 국내외 선박관리업 전반에 관한 현황과 전망을 기술하였다. 이 과정에서 선박관리기업의 재무제표를 이용한 경영실태분석을 실시하였다. 셋째, 선박관리업의 경쟁력 확보를 위한 핵심역량을 탐색하기 위해 선행연구를 조사하고 분석하였다.

실증적 연구에서는 첫째, 이론적 연구 및 선행연구 등을 기초로 선박관리기업의 핵심역량 도출을 위한 SWOT분석을 실시하였다. 이를 통하여 가설검증을 위한 선박관리기업의 핵심역량요인과 기업성과요인 등을 도출하였다. 둘째, 선박관리기업의 경영성과에 미치는 핵심역량요인 등을 검증하기 위하여 연구가설을 설정하고 이를 검증하였다. 연구가설의 검증에는 SPSS Win for 20.0 프로그램을 이용하였다. 설문 응답자의 인구·사회통계적 특성을 알아보기 위하여 빈도, 비율 등의 기술통계량 분석을 실시하였다. 설문지의 타당성과 신뢰성 검정(reliability test)에는 요인분석(factor analysis)과 Cronbach's α의 신뢰성 계수를 이용하였다. 연구가설의 검정에는 상관관계분석(correlation analysis), 다중회귀분석(multiple regression analysis), 조절회귀분석(moderation regression analysis)을 이용하였다. 회귀분석 시 독립변수들 간의 상관관계가 높은 경우 발생하는 다중공선성(multi-collinerity)의 문제를 확인하기 위하여 공차한계와 분산팽창계수(variance inflation factor
VIF)를 이용하였다. 다음으로 핵심역량요인과 기업특성 및 인구통계적 특성 간에 차이가 있는 지를 검증하기 위하여 t-검정(t-test), 일원분산분석(one-way ANOVA)을 이용하였다.

본 논문의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 선박관리기업의 선박관리비용의 분석결과, 선박관리기업의 시장규모는 1조 3,672억원으로서 외항산업 매출액의 3.75%에 불과하고 관리선박당 평균관리비용(매출액)이 국적선은 4억 8,500만원, 외국적선은 8억 4,400만원으로 외국적선이 평균적으로 척당 3억 5,900만원 많은 것으로 나타났다. 분석대상기업의 평균매출액에서 선박관리의 비중은 18.7%이었으며, 평균선박관리매출액은 약 98억원이었고 영세한 등록업체를 고려한다면 이보다 훨씬 낮을 것으로 추정되어 선박관리산업의 활성화가 시급하다고 볼 수 있다.

둘째, 재무비율 분석결과에 의하면, 선박관리산업은 해운경기 침체에 따른 영향을 많이 받아 수익성이 매우 취약한 것으로 나타나고 있다. 대표적인 재무안정성지표인 부채비율은 2012년도의 1,000%대에서 2014년도에 402.2%로 크게 개선되어 수상운송업보다 다소 양호한 수준이지만 서비스업보다는 여전히 2배 수준으로 재무위험은 높아 재무구조 개선이 시급하다. 그러나, 선박관리산업의 부가가치 중 큰 비중이 선원인건비로서 생산성은 비교적 양호한 것으로 나타나고 있다. 즉, 우리나라 선박관리산업은 고용과 부가가치 창출이 양호한 서비스산업 임을 입증하는 분석결과로서 경쟁력 제고가 시급하다고 볼 수 있다.

셋째, 선박관리기업의 핵심역량요인인 경영자․기업역량요인은 매출액 증대와 수익성 개선과 같은 재무적 성과에 매우 중대한 영향을 미치고 있으며, 더불어 환경요인인 외부환경요인, 산업요인 및 정부지원정책도 재무적 성과에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었고, 영향순위로 보면, 외부환경요인이 가장 높은데 이는 요즈음 해운시장 침체의 실상을 반영하는 결과로 보여진다. 이러한 분석결과에 의하면, 선박관리기업은 정부의 환경정책, 외부환경 및 성장가능성과 같은 환경요인과 동종기업 간 네트워크 및 협업체계의 구축, 시장지향적 전략체계와 같은 산업요인을 적극적으로 반영할 때 재무적 성과는 더욱 더 크게 개선될 것으로 기대된다. 또한 핵심역량인 경영자․기업역량(경영자의 비전과 리더십, 경영역량, 위기감수 능력, 선박관리 경영노하우인 경영자요인과 선박관리기술역량, 선주에 대한 차별화된 서비스 제공능력, 시장확대능력, 시장지향적 역량, 차별화된 마케팅역량 등의 선박관리기업역량)도 업체의 수익성과 경쟁력에 큰 영향을 미치는 것으로 나타나고 있어 선박관리기업의 핵심역량 제고를 위해 업체의 노력과 정부의 육성정책이 필요한 것으로 판단된다. 넷째로 비재무적 성과의 분석결과에 의하면, 핵심역량인 경영자․기업역량 뿐만 아니라 정부정책요인, 외부환경요인 및 산업요인이 유의한 긍정적 영향을 미치고 있다. 특히 정부정책지원(선박관리기술개발지원, 중소기업 인프라 구축, 직업훈련시스템 구축, 금융지원 및 해외시장 정보 지원 등)이 비재무적 성과에 가장 큰 영향관계를 나타내고 있고 그 다음으로는 외부환경요인이다. 이러한 분석결과에 따라서 선박관리기업의 시장확대를 위해서는 핵심역량인 경영자․기업역량의 제고를 위한 업체의 노력과 더불어 기술지원, 선박수리단지 조성 등과 같은 인프라 구축 등의 체계적인 정부지원이 필요한 것으로 나타나고 있다.

마지막으로, 선박관리기업의 핵심역량요인이 재무적․비재무적 성과에 영향을 미치는 고객관계관리의 조절효과 검증결과에 의하면, 선주 등에 대한 고객관계관리도 선박관리기업의 성과에 중요한 영향을 미치고 있다. 구체적으로 보면, 매출액 증대와 같은 재무적 성과보다는 시장점유율 확대나 노동생산성 증대와 같은 비재무적 성과에 보다 큰 관련성을 나타내고 있다. 이러한 분석결과에 따르면, 선박관리기업의 성과 증대를 위해서는 고객서비스 질의 개선과 서비스 차별화 등의 고객과의 관계개선을 지속적으로 추구하는 고객만족도 제고전략이 시급한 것으로 판단된다.

이상과 같은 연구결과에 의하면, 시장규모가 미흡한 우리나라 선박관리산업은 영세성으로 아직도 초보적인 서비스를 제공하고 있지만 고용과 부가가치 창출이 우수한 서비스산업으로서 선박관리업체의 자구노력과 더불어 핵심역량인 경영자․기업역량을 증대시킬 수 있는 정부의 재정․금융정책 지원과 기술지원, 해외시장개척을 위한 정보센터, 선박관리를 효과적으로 할 수 있는 선박수리단지 조성 등의 인프라 구축 지원이 절실한 것으로 나타나고 있다.

본 연구의 공헌과 시사점은 다음과 같다.

첫째, 본 연구는 처음으로 재무제표를 이용한 선박관리기업의 경영실태를 분석함으로써 향후 선박관리기업의 체계적 경영을 위한 기초 자료를 제공한다는 점에서 많은 정책적 시사점을 제공하고 있다.

둘째, 본 연구에서 이들 요인들이 기업의 재무적․비재무적 성과에 미치는 영향을 확인함으로써 경영전략의 수립 및 실천에 이를 적극적으로 활용할 수 있는 계기를 제공할 것으로 기대된다.

셋째, 현재 우리나라 선박관리업체는 선원관리위주의 초보적인 단계로서 실질적인 선박관리를 할 수 있는 역량을 갖추기 위해서는 부산항을 위시하여 선박수리단지 조성이 시급하다고 사료된다. 또한 글로벌 선박관리기업처럼 선원보험, 선체보험, P&I보험 등 종합적인 보험관리와 선박매매 등도 할 수 있는 역량을 시급히 갖출 수 있도록 정부의 금융 재정적 지원이 절실하다고 판단된다.

본 연구의 한계점으로는,

첫째, 본 연구는 국내에서 처음으로 선박관리기업의 경영실태를 재무제표를 이용하여 분석하였지만 180개 선박관리기업 중 재무제표 입수가 가능한 34개 기업만을 대상으로 분석하였다. 따라서 분석결과를 전체 기업에 적용하여 일반화하는 데는 한계가 있다.

둘째, 본 연구는 설문조사 연구방법이 가지는 일반적 한계와 설문대상이 제한적이라는 한계를 가지고 있다. 설문조사 대상이 선박관리기업의 임직원을 대상으로 하였기 때문에 선박관리 의뢰인인 선주들의 의견을 반영하지 못하는 한계를 가지고 있다. 따라서 향후 이들 문제를 극복하기 위해서는 선박관리기업 임직원뿐만 아니라 선주들을 대상으로 설문범위를 확대할 필요가 있다. 또한 연구방법에서도 선박관리기업의 재무비율 등을 이용한 연구를 수행한다면 연구범위를 확장할 수 있을 것으로 기대된다.

셋째, 본 연구의 주제를 확장할 필요가 있다. 본 연구는 선행연구를 종합적으로 검토하는 차원에서 수행되었지만, 외국의 일부 선행연구들은 다양한 주제의 연구를 수행하고 있다. 예를 들어 선주의 선박관리기업 선정에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 및 최근 부상하고 있는 제3자 선박관리기업에 관한 연구 등 연구주제를 다양화할 필요가 있다. 이와 같은 연구들이 수행된다면 현재의 선박관리에 관한 연구를 보다 폭넓게 이해하고 경영전략에 적용할 수 있는 정보를 제공할 것으로 기대된다.

넷째, 선박관리산업은 역사가 짧을 뿐만 아니라 이에 대한 연구가 부족하여 이들 산업에 종사하는 담당자들의 인식에 한계가 있을 수 있다. 따라서 선박관리산업이 내외적 환경요인에 의해 지속적으로 영향을 받는다면 시간의 흐름에 따라 기업성과에 영향을 미치는 요인에도 차이가 있을 수 있다. 따라서 선박관리산업에 관한 연구는 횡단면적 분석에서 나아가 시계열적 분석이 이루어진다면 환경변화에 맞는 적절한 경영전략의 수립에도 많은 기여를 할 것으로 기대된다.
As korea shipping industry is currently caught in the mire of recession and restricting caused by global economic recession, whole of its industry is facing a crisis. One of the methods for reviving competitiveness of this shipping industry is outsourcing the important businesses such as crew management, ship management and insurance management to other specialized firms to save costs and specialize it. But korea ship management industry is still at primary level, mainly with crew managements, and it is a mere 3.75% of sales in shipping Industry.



Purpose of this study is
First, it has been designed to propose implication for company’s self-help measures and politic supports of government, which are for improving core competency, by implementing financial statement analysis for the first time in korea and making a systematic diagnosis about the problems of ship management industry.



Second, it has been designed to contribute to improve industries by deriving core competency factors of ship management company through SWOT analysis and analysis of actual proof with internal or external environment factor diagnosis of ship management industry.

Third, as important customer of ship management company is ship owners, it could be seemed that competency of customer relationship management (CRM) has a significant influence on the result of ship management company. So, in this study, it is designed to contribute to raising profitability and developing the ship management industry by proving whether CRM has significant effect and by giving prominence to the importance of CRM when it comes to verifying the influence on the result of ship management company (financial, non-financial performance)caused by core competency factors.

By achieving the purpose of this study, it offers you a chance to have a perception about internal and external circumstances of ship management companies in Korea. And through it, it is expected to attract a secured competitiveness and a positive company result and derive an important implication for politic support of government.

To achieve these purposes of the study, used study method and composition are like as follow. First of all, it combined a theoretical approach and a positivistic approach to achieve the purpose of the study. In a theoretical approach, first, it figured out that what does the changes which came out from understanding world-logistics-market including northeast-asia have effect on ship management company. Second, it described a status and perspectives of internal and external ship management industry to check environment of ship management industry. In this progress, management evaluation with financial statements of ship management company was carried out. Third, it searched and analyzed advanced studies to investigate core competency for securing competitiveness of ship management industry.

In a positive approach, first, SWOT analysis was done on a basis of theoretical approach and advanced study to derive core competency of ship management company. And core competency factors, company result, and etc., which are for hypothesis verification, were derived from it. Second, it is composed of research hypothesis and verified it to verify core competency factors and etc. of management result of ship management company. ‘SPSS Win for 20.0’program was used for testing research hypothesis. Descriptive statistics quantity analysis, such as frequency and ratio, was carried out to investigate respondents-characteristics of population-social. Factor analysis and reliability coefficient of Cronbach’s α were used for a validity of the questionnaire and a reliability test. correlation analysis, multiple regression analysis and moderation regression analysis were carried out for testing a research hypothesis. Tolerance limit and variance inflation factor were used to check the problems of which could be occurred when there are many correlations among the independent variables. Lastly, T-test and one-way ANOVA were used to verify whether there are any differences among core competency, company-characteristics and population-statistics.



The result of analysis in this study is as follows
First, the market scale of ship management companies is 1.3672trillion won which is a mere 3.75% of sales in shipping industry, and average cost for management (sales) is 485million won per korean flag vessel, and 844million won per other national flag vessel. It appeared that other national flag vessel is 359million won more per vessel. Ship management constitutes 18.7% of subject companies’ average sales in this analysis, and an average sale in ship management is about 9.8billion won. But, if small scale companies are in consider, it is presumed to be much lower than that. Therefore, it is urgent to invigorate the ship management industry.

Second, according to the analysis result of finance rate, the profitability of ship management industry is very low as it could be strongly influenced by recession in shipping industry. debt ratio, the typical financial stability index factors, was in 1000% range at 2010 and vastly improved as 402.2% at 2014, so it is somewhat better than freighting services but as debt ratio is still double than service industry and it has a lot of financial risk. Hence, it is urgent to improve financial structure. However, productivity has been shown relatively fine as the largest percentage takes in added value of ship management is crew payroll costs. That is, the result of analysis which proves that the ship management industry in korea is such a service industry, which is easy to create added value and for job creation.

Third, CEO and corporate competency factors, the core competency factors of ship management company, have significant effects on financial performance such as improvement of profitability. Additionally, it is analyzed that external environmental factor, one of the environmental factors, and industry factor and also the governmental support policy have positive effects on financial performance. As on the ranks of effects, external environmental factor takes the highest rank and it seems as a result that reflects the recession of shipping markets in nowadays. According to these analyses, it seems that financial performance would be highly improved when ship management company applies government’s environmental policy, external environment, environments such as possibility of growth, building networks between the companies in same line and the partner managements, and industry factors such as market oriented strategy. CEO competency and corporate competency (vision and leadership of CEO, management ability, crisis bearing ability, ship management know-how, CEO factors, ship management technical competency, ability of providing differentiated service to ship owner, market extension ability, competency of market-oriented, differentiate marketing competency), contained within core competency, are also have significant effects on profitability and competitiveness. So, it is reasoned that it needs efforts of businesses and government’s policy for enhancing core competency of ship management.

Lastly, according to the result of non-financial performance analysis, not only CEO competency and corporate competency but also governmental policy factors, external environmental factor, and industry factors have positive effects on it. Especially government support policy (supporting technical development of ship management, constructing infrastructure of small – and medium size companies, constructing job training system, financial support, and providing information of foreign market) takes the highest relation with non-financial performance and the next is external environmental factors. According to these analysis results, it appears that efforts of businesses are needed for enhancing CEO competency and corporate competency and additionally government’s systematic support such as technical support also needed.

Fourth, according the moderated regression results, which put customer relationship management as moderator variable, core competency as independent variable, and financial performance or non-financial performance as dependent variable, managing relationship with customer such as ship owner has significant effect on profit of ship management company. In particular, non-financial performance, such as increasing market share and labor productivity, has much stronger correlation with it than financial performance such as sales increase. According to this analysis, it is concluded that the strategy of raising customer satisfaction rate which continuously seek relationship with customers such as improving quality of customer service and differentiate the service is needed to increase the profit of ship management company.

As we have seen from above analysis result, ship management industry in korea which has insufficient scale of market is small and still provides services in beginning level, but its service industry that can outstandingly create labor and added value. Hence, it represents that there is an urgent need for ship management company’s effort itself together with government’s construction of infrastructure such as financial support and technical support for improving CEO/corporate competency, building up information center for overseas market development, and creating ship repair complex for efficient ship management.

Contribution and implication of this study is as follows
First, the study provides a lot of politic implications on henceforth provision of fundamental data for systematic management in ship management company by using financial statement inceptively and analyzing management situation.

Second, it is anticipated to provide a chance for establishing management strategy and its active use for putting it into practice by confirming effects of these factors on company’s financial / non-financial performance from this study.

Third, as current korea ship management companies are at primary level, mainly with crew managements, it is considered that constructing ship repair complex, starting with Busan port, is urgent to get ability for managing ship practically. And it is concluded that government support is needed desperately to make them to have capability of managing comprehensive insurances such as crew insurance, hull insurance, P&I insurance etc, and ship sales like other global ship management companies.

Limitation of this study is
First, though financial statement was in used for analyzing business status of ship management company inceptively, only 34companies, which could provide financial statement, became an object of analysis among 180 ship management companies. Hence, there are some limitations to generalize and apply the result to all companies.

Second, this study has general limitation that inevitably came from questionnaire survey method and limitation restrictive survey objects. As only employees in ship management companies were surveyed, it has limitation that it can’t reflect ship owners’ opinion. Therefore, to get over this problem, survey objects should not be only for employees of ship management companies and needed to be expanded to ship owners. Additionally, in regard of study method, it is expected to expand the range of the study if carrying out a study by using financial ratio of ship management company.

Third, it is needed to expand the subject of the study. This study was conducted in a dimension of reviewing advanced research comprehensively, but a wide variety of subjects are being studied at some of foreign advanced researches. For example, it is needed to diversify subject of the study such as a study of factors which have effects on owners’ selecting ship management, and a study of third party - ship management company which emerges currently. If these studies are being conducted, it is expected that studies of ship management would be much more widely understood and could provide information which can be applied to business strategy.

Fourth, ship management industry not only has its short history but has lack of its studies, and that could give limitation on perception of who engaged in this industry. Therefore, there could be a difference in factors which have effects on company results, as time passes, if ship management industry continuously affected by internal/external environment factors. So if study of ship management industry conducted by cross sectional analysis, and by extension, time sequential analysis, it is expected that there would be a lot of contribution for establishing business strategy suitable for environmental change.
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