Domestic food manufacturers (small and medium businesses) operate consignment operations to three-party logistics businesses for logistics efficiency while reducing logistics management elements and reducing related claims, thereby improving customer response logistics services. Recently, logistics services have a great impact on customer satisfaction and in particular, specific research on the cost impact and the factors of choosing a three-way logistics company is required. In this study, the three-way logistics company first analyzes the logistics service improvement factors by each factor based on a survey, and then qualitative and quantitative analysis on the cost savings relative to the improvement of logistics services, and analysis on the subcontractor selection factors when using the three-way logistics company services. In this study, we intend to reveal the correlation between logistics services and the factors of the company's choice through an example. | 국내 식품 제조업체(중소기업)에서는 물류비용을 줄이며 물류효율화를 위하여 3자 물류 기업에게 위탁운영을 하고 있으며, 이로써, 물류 관리요소 감소 및 관련 클레임 저감 등으로 고객 대응 물류 서비스를 향상시키고 있다. 최근 물류서비스가 고객만족도에 많은 영향을 미치며 특히, 비용에 미치는 영향과 3자 물류사 선택 요인에 관한 구체적인 연구가 필요한 실정이다 본 연구에서는 먼저, 3자 물류 기업의 물류 서비스 향상 요인에 대하여 설문을 바탕으로 각 요인별로 분석을 행하며, 물류서비스 향상 대비 비용절감 효과에 대해 정성적, 정량적인 분석과 3자 물류사 서비스 이용 시 업체 선택 요인에 대해 분석을 행하고자 한다. 이에 본 연구에서는 S사를 대상으로 물류 서비스와 기업의 선택 요인에 대한 상관관계를 사례를 통하여 밝히고자 한다.